על רקע המלצות המשטרה בתיקים 1,000 (המתנות) ו-2,000 (ישראל היום), ולאחר שפורסם כי ייתכן שראש הממשלה בנימין נתניהו ימסור עדות במסגרת פרשת בזק (תיק 4,000), הכנסת דנה היום (שני) בשורת הצעות אי אמון בממשלה שיוגשו מטעם מפלגות האופוזיציה. הדיון המדובר מתכנס ביוזמת מפלגת יש עתיד. במהלך הדיונים בנושא תקף יו"ר הסיעה, ח"כ יאיר לפיד, את רה"מ, כשתהה: "מה ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין היה אומר על קבלת מתנות בסך מיליון שקל?". מלבד זאת, הוא טען כי "נתניהו נלחם על חייו על חשבון אזרחי ישראל".



במסגרת הדיונים מביעות סיעות המחנה הציוני, הרשימה המשותפת (חד"ש, רע"מ, בל"ד, תע"ל), יש עתיד ומרצ אי-אמון בממשלה במספר נושאים, בהם: "ראש ממשלה ללא מנדט מוסרי וציבורי" (המחנה הציוני), "אוזלת ידה של המשטרה במיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית" (הרשימה המשותפת),"אדם שנגדו תלויות האשמות כבדות כל כך, אינו יכול להמשיך לכהן כראש ממשלה" (יש עתיד) ו"תפקודו של ראש הממשלה תחת חקירות וחשדות לשוחד" (מרצ).



חברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני) פנתה לח"כים מהקואליציה, ואמרה: "בשביל מה הגעתם לפוליטיקה? בשביל להגן על איש אחד? מה אתם אומרים לעצמכם כשאתם מסתכלים במראה? למעשה, כבר כעת סביב שולחן הממשלה יש אנשים רבים שנמצאים בחקירות. איך ייתכן שאין חבר כנסת אחד בקואליציה הזו שמוכן לשים לזה סוף? שמוכן להגיד שהוא פה למען אזרחי ישראל ולא למען פוליטיקאי כזה או אחר? אני מצפה מכל הח"כים הישרים שהתייצבו כאן להצביע בעד אי האמון שלנו".



יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הוסיף: "הלכתי להעיד במשטרה במסגרת חקירות נתניהו. אני לא עד מפתח ולא שום דבר, אבל גם אם הייתי לא הייתי משנה פסיק בהתנהגות שלי. ממשלת ישראל הגיעה לתהומות - היא אומרת לאזרחיה שאם מזמנים אותם למסור עדות במשטרה שעלולה לסבך את רה"מ - תשקרו".



"האם יש למדינת ישראל עוד משטרה?", תהה לפיד. "למי תקרא באינתיפאדה הבאה או שיפרצו אליך הביתה? המתקפה של נתניהו נגד המפכ"ל ראויה לכל גנאי, והטיעון שלו שמדובר במתקפה של שמאלנים לא מחזיק מים. על מי אתה מדבר? איש חובש כיפה שאתה מינית שנלחם כל חייו נגד מחבלים? על היועמ"ש שאתה בעצמך מינית? אלה השמאלנים? אלה חלק מהתקשורת העוינת?".



לדבריו, "אני מקבל המלצות ולפיד מקבל מחיאות כפיים, הוא אמר. אולי זה בגלל שאני דאגתי לאינטרס הציבורי ואתה דאגת למי שמקבל מיליון שקל של מתנות. תחשבו מה נתניהו היה אומר אם רוני אלשיך היה מקבל מיליון שקל במתנות. זו המדינה שאתה רוצה? והמפלגה שלך היא מנזר השתקנים. זה לא הליכוד שגדלתי עליו. מה מנחם בגין היה חושב על ראש ממשלה שהיה מקבל פינוקים במיליון שקל?".



לפיד הסביר גם כי "יו"ר הקואליציה שהחליף את ביטן, דוד אמסלם, עלה לבימת הכנסת וקרא לי שטינקר. למלשינים אל תהיי תקווה הוא אמר. ככה מתנהלים עבריינים, ככה מתנהלות משפחות פשע. ואני אומר היום לרה"מ - אתה לא יכול לקבל מיליון שקל ממיליארדר ולא לנהל שיחות כאלה עם נוני מוזס. זה נובע מהעיסוק האין סופי שלו במה שאומרים עליו. היועמ"ש ובית המשפט יכריעו בנושא, אך איש אינו מכחיש את העובדה שהוא קיבל פינוקים ומתנות במיליון שקל. והוא גם ייחקר בפרשת הצוללות. זו פרשיית השחיתות הגדולה בתולדות המדינה והוא יצטרך לענות סוף סוף על השאלה שהוא מסרב לענות עליה - למה אישרת לגרמנים למכור צוללות מתקדמות למצרים בלי לעדכן את הקבינט, ובלי שצה"ל והרמטכ"ל ידעו?".



ח"כ שפיר. צילום: פלאש 90
ח"כ שפיר. צילום: פלאש 90



לטענתו, "מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה ראש ממשלה שעסוק בחקירותיו הפליליות. נתניהו נלחם על חייו על חשבון אזרחי ישראל. אם הוא לא רוצה להתפטר שייצא לנבצרות, או שייצא לחופשה וימנה ראש ממשלה זמני מהליכוד. כך יישמר העקרון החשוב לפיו שלטון מחליפים רק בקלפי". 



ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) טען כי "אסור להיות גנב ואסור להיות מושחת. ההיסטוריה תשפוט את חברי הממשלה. אם אתם רוצים שהעם יבחר בואו נחסוך את עוגמת הנפש כדי שלא נגיע לתיק 5,000 ו-6,000. בואו נשמור על מנהל תקין". 



השר יריב לוין השיב לטענות האופוזיציה: "שמעתי פה את הח"כית שפיר. כל מילה שניה שלה הייתה מושחתים או חקירות. במהלך דבריה נזכרתי מה היא אמרה כשלראשות מפלגתה נבחר אדם אשר שתק בחקירות. איזו צביעות וחוצפה".



"אדוני היו"ר", המשיך לוין, "ביד אחת אפשר להרשיע ראש ממשלה מפני שהוא לא שייך לצד הנכון של המפה. ופתאום אין זכויות אדם וזכויות אזרח. הח"כית ציפי לבני קיבלה חוות דעת מנוני מוזס, הגישה ותמכה בחוק ישראל היום, וקיבלה סיקור פנטסטי בכל מקום. ביד אחת מגישים חוק ומקבלים סיקור מלטף ובעת השנייה יש טענה שחס וחלילה באחד האתרים פעם פרסמו כמה כתבות לא ממש שליליות על רה"מ ומי שקשור אליו. את זה מיד חוקרים ובודקים ואני בעד לבדוק כל דבר אבל אצל כולם".



מלבד זאת, הוא תקף בחריפות את ח"כ לפיד, כשאמר: "האם דיווחת על קשריך עם ארנון מילצ'ן במשך השנים או לא דיווחת? ישראל היא מדינה דמוקרטית ולא מתנהלת כמו סיעת יש עתיד. אזרחי ישראל בחרו בליכוד ובראש ובראשונה בבנימין נתניהו. הם לא הצביעו עבור אף אחד אחר שיושב בכנסת, ולא יאיר לפיד או מישהו אחר יכול לזרוק את ההחלטה שלהם לפח".