שבוע אחרי שזומן לראשונה, מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך הגיע הבוקר (שלישי) לדיון מיוחד בוועדת הפנים, בעקבות הדברים שאמר בראיון לתוכנית "עובדה" עם אילנה דיין, בה טען כי חוקרים פרטיים עקבו אחרי חוקרי המשטרה האחראים לחקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוועדה התכנסה כדי לדון בטענותיו של אלשיך, שאמר בתכנית 'עובדה' כי חוקרים פרטיים עקבו לכאורה אחרי חוקרי המשטרה, מהיחידה הארצית ליחידת הונאה, שניהלו את החקירה בעניינו של נתניהו.



במהלך דברי הפתיחה של יו"ר הוועדה ח"כ יואב קיש (ליכוד) פרצה מהומה כשנשמעו קריאות "ביזיון" מצד חברי האופוזיציה, דבר שהביא להרחקתם של הח"כים אחמד טיבי, לאה פדידה, יוסי יונה ומיקי רוזנטל. קיש אמר בדבריו: "המשטרה חיונית לחברה, שואבת כוחה מאמון הציבור. נושא שכבר בתקופה הקצרה שאני בתפקיד שוחחתי אתו עם המפכ"ל. אני דוחה דיבורים על חוסר סמכויות לדיון. לטעון שלכנסת גוף שנבחר על ידי העם אין סמכות לקיים דיון כה חשוב בעיני הוא ביזיון ממדרגה ראשונה".



ניר חפץ הציע לכאורה לשופטת גרסטל מינוי תמורת סגירת חקירה נגד שרה נתניהו



אלשיך: "הנחקרים מדליפים כדי להגחיך את תכני החקירה"



המפכ"ל אלשיך אמר בדבריו כי הוא לא התייחס לחקירות רה"מ נתניהו בראיון שהעניק לדיין. "לא אני ערכתי את הראיון. נאמרו הרבה דברים על עשיית המשטרה", אמר, "אם אני מצר על משהו, זה שהדברים שעוסקים בעשיית המשטרה לא נכנסו לראיון אלא הפך אותו לראיון על החקירות. מי שהקשיב יודע שלא נאמרה שם אף מלה על חקירת רה"מ".



על הפרסומים סביב פרשת הצוללות אמר: "בוודאי שרה"מ ימסור עדות, לא כנחקר ולא כחשוד. לא יכולה להיגמר חקירה אם לא כולם מסרו את גרסתם". במהלך הדיון, המפכ"ל ביקש לעצור בטענה כי קיבל שיחת טלפון חשובה ויצא לדקות ארוכות.



המפכ"ל בכנסת. צילום: מרק ישראל סלם



אלשיך טען כי "הנחקרים מגחיכים את תכני החקירה. אתה מגחיך את הנושא שאתה נחקר כדי שלא ישפיע עליך לשלילה. לפעמים מדליפים שאלה תשובה שאלה תשובה. מישהו רוצה להראות שהמשטרה מדליפה כדי להתגונן ציבורית. לא הוספתי מילה בראיון ב"עובדה" שלא אמרתי לפני שנה. אמרתי אותם מילים במדויק ולא יחסתי לרה"מ שום דבר שיש גורמים שרחרחו סביב חוקרים שעוסקים בתיקים. בעיני זה לא לגיטימי. יצאתי ציבורית כדי לתת גיבוי לחוקרים".



"אין חקירה שמתנהלת יותר עם איזונים ובלמים מאשר חקירת איש ציבור ברמה הלאומית", ציין המפכ"ל, "כלומר, אין פעולת חקירה בלי שבוחנים אותה גם החוקרים גם פרקליטה מלווה וגם פרקליט המדינה. מדובר בחקירות המתנהלות ברגישות המקסימלית בצדק רב. הן מלוות ברמה הדוקה. הכל מתנהל בדיונים בשולחנות הכי גבוהים. לכן השערות אלה מקומן לא איתנו. אנו עובדים במערכת מאוזנת ורגישה. כל פעולה נבחנת בשיקול דעת של כלל הגורמים. בצורה כזו היכולת לזהם חקירה קטנה. הראיון ב"עובדה" לא עשה מניפולציה והביא דברים בצורה נכונה ומדויקת". 

דיון בוועדת הפנים של הכנסת בהשתתפות אלשיך. צילום: מרק ישראל סלם


יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם תקף ואמר: "פורסם בתקשורת שמסביבת רה"מ הפעילו קצינה להתלונן על ניצב רוני ריטמן. אם לשיטתו זה קורה, איך יתכן שהוא ראש החקירה הזאת? איך הוא יכול לחקור אותו בכלל? עשיתי דיון בנושא מסמך יצחקי. חשבתי שהמפכ"ל יעשה עם זה משהו אבל שום דבר לא קרה. אזרחים מהשורה אומרים לי 'דודי תזהר'. אני בשוק. אני אמור להיזהר מהמשטרה?! כמו שאמר אמנון אברמוביץ - למשטרה יש זיכרון ארוך ויצר נקמנות".

"ראיון בלתי מתקבל על הדעת"



ח"כ בצלאל סמוטריץ' פנה בדבריו למפכ"ל ומתח עליו ביקורת קשה: "בעיני הראיון בלתי מתקבל על הדעת. לא היה עולה על הדעת שהרמטכ"ל היה מקיים ראיון כזה. אתה לא ח"כ ולא שר. גם שופטים לא מתראיינים. הראיון הזה נגמר בדקה הראשונה שלו. אילנה דיין הראתה לך את נאום ראש הממשלה ואתה אומר עצוב. אדוני, אתה לא מחלק ציונים לראש הממשלה. זה לא עובד כך בדמוקרטיה. הראיון היה תאונת דרכים קשה מראשיתו ועד סופו".



סמוטריץ' הוסיף: "הכי טוב שיהיה שתתנצל. אני לא אוהב עריפת ראשים. אתה בא מגוף שיודע להפיק לקחים, כך ראוי שיהיה. בנסיבות שנוצרו אין ברירה להקים ועדת חקירה בלתי תלויה של כל ההתנהלות הזאת".



יו"ר הקואליציה דוד אמסלם: "בזמן האחרון הנחקרים מוזמנים דרך ערוץ 2 באמצעות נוסבאום ואברמוביץ'. אם לשיטת החוקרים הדברים האלה קורים, איך הם בכלל יכולים לחקור את ראש הממשלה. כל יום אזרחים אומרים לי להיזהר מהמשטרה".



ח"כ אמסלם והמפכ"ל בכנסת. צילום: מרק ישראל סלם



ח"כ רויטל סויד פנתה גם היא למפכ"ל: "התראיינת ואמרת דברים חמורים כבר לפני כשנה. זה צריך לטלטל את כולנו כשממשלת ישראל מבצעת מעקבים על החוקרים שלה ומנסה לשבש את החקירה. אני רוצה לשאול אותך האם המעקבים האלה שהתייחסת אליהם בוצעו מלונדון. האם השם סוריאנו רלוונטי לדברים שאמרת. האם אתה מרגיש כי עדיין מנסים לחבל לכם בחקירה ולפגוע בה ולשבש אותה".



ח"כ זוהר: "מהלכים עלי אימים כי אני מדבר נגד המשטרה"



ח"כ מיקי זוהר: "ח"כים מהשמאל רצים להגן על המשטרה מחוסר אובייקטיביות כי עמדת המשטרה תואמת לגחמות שלהם. אני רוצה לומר למפכ"ל - אני מדבר על החקירה בכללותה. החקירה הייתה אמורה להיות שעתה הגדולה של המשטרה ויש לי הרגשה שהיא לא התנהלה באופן אובייקטיבי. אני לא רוצה לדבר אישית נגד המפכ"ל. הוא בראש מערכת שלמה שצריך לבדוק אותה". 



זוהר הוסיף: "חקירות רה"מ הודלפו באופן מלא לתקשורת ויש שיתוף פעולה מדאיג בין התקשורת למשטרה. טענת ב"עובדה" שישנם גורמים שפעלו נגד החוקרים ואפילו רמזת שמדובר באנשים מטעם רומה. זה אירוע חמור ביותר. יש חשד לאורה שהופך את החקירה למשהו לא אובייקטיבי. איזה חוקר שנרדף יחקור אובייקטיבית?!". חבר הכנסת מהליכוד ציין עוד כי איימו על משפחתו. "אגיש תלונה במשטרה בגלל איומים על אשתי. הגיע העת להקים ועדת חקירה ממלכתית לגבי התנהלות המשטרה בחקירות של אנשי ציבור ואנשים מפורסמים", אמר.



יוזם הדיון, חבר הכנסת מיקי זוהר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יוזם הדיון, חבר הכנסת מיקי זוהר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



לפני הגעתו לדיון, התייחס אלשיך לחקירות בתיקי נתניהו בנאום שנשא בוועידת הנשיאים. "המשטרה נוגעת בנושאים רגישים בחברה. כל הזמן וכל יום. זה לא כמו הצבא שמתמודד עם דברים מעבר לגבול. זה פנימי. "אמר והוסיף בהקשר ללחץ שמסביב מצד פוליטיקאים. ההשפעה של המשטרה בשטח היא יומיומית. אנחנו חוקרים ראש ממשלה, או שר זה נושא רגיש. אנשים חושבים שזו עבודה טובה ונכונה ויש כאלה שחושבים אחרת", אמר. 



אלשיך הוסיף: "הדבר המרכזי הוא לשמור על עצמנו מקצועיים ולא להיות חלק מהמשחק הפוליטי. זה מאוד חשוב למשימה שלנו. אם אנחנו רוצים לעבוד כמקצוענים, המשטרה מחוץ לעניין הפוליטי. אנחנו רואים את זה בתקשורת. אין שום אפשרות לעשות את העבודה מקצועית וטבעית ללא התנהגות כזו. אנחנו לא רוצים להיות בצד השמאלי של המפה או הימני. אנחנו רוצים להיות בצד של החוק. זו הדרך היחידה לשמור על מקצועיות. אני מאמין שזו הדרך הנכונה".



כזכור, את הדיון יזמו חברי הכנסת מיקי זוהר (הליכוד) וחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי). ח"כ זוהר כתב בחשבון הפייסבוק שלו לאחר פרסום הראיון: "פניתי לחברי יואב קיש בעקבות חשש אמיתי לטוהר החקירות בעניינו של ראש הממשלה ולטיב ההמלצות שיוגשו בסיומן".