התפתחות דרמטית בפרשת בזק. מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ואיש סודו של ראש הממשלה, שלמה פילבר, חתם הלילה (רביעי) על הסכם עד מדינה ויעיד כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. מסתמן מההסכם כי עונשו של פילבר לא יכלול מאסר בפועל. גיא פלג מחברת 'החדשות' פירט היום אצל ניסים משעל וספי עובדיה ב-103FM: "למיטב הבנתי העדות של פילבר תחל להימסר הבוקר. סיפורו של פילבר הוא די פשוט וקל להבנה. החקירה של הרשות לניירות ערך חשפה סטייה משמעותית שלו מן השורה כמנכ"ל משרד התקשורת, כשפעל בצורה שיטתית עבור בזק". 


רוצים לקבל את החדשות לפני כולם? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 


לדבריו, "עלתה והתחדדה השאלה מה המניע שעמד מאחורי הסטייה הזו של עובד הציבור. השאלה הזו לא נפתרה בסיבוב הראשון כי אחרי בדיקה ראשונית נמצא כי אינו קיבל כסף. רק בימים אחרונים, לאחר שיתוף פעולה בין המשטרה לרשות לניירות ערך הבינו את גודל הפרשה לאחר שפילבר עומת עם ראיות זהב שגרמו לו לחצות את הקווים ולחתום על הסכם עד המדינה".


שאול אלוביץ', שלמה פילבר וניר חפץ. צילום: אבשלום ששוני
שאול אלוביץ', שלמה פילבר וניר חפץ. צילום: אבשלום ששוני


 
"הלוואי וידעתי מהו האקדח המעשן", הוסיף פלג. "ידענו בוודאות שאלוביץ', אשתו ובנו הפעילו לחץ כבד על אנשי אתר 'וואלה' כדי שייצרו עיתונות חפה מביקורת על משפחת נתניהו. להערכתי מי שביצע את יחסי ה'תן וקח' היה פילבר. ראינו התגייסות של כל משפחתו של אלוביץ' עבור בני הזוג נתניהו והתגייסות של משרד התקשורת, האיש המחבר היה פילבר שיכול להעיד בחדר החקירות מי ביקש ממנו לפעול ומדוע".
 
ניסים משעל התייחס לדבריו: "פילבר גדל אצל נתניהו והיה עמו 20 שנה. בשביל שהוא יחצה את הקווים צריך להיחשף משהו מזעזע". ספי עובדיה הוסיף: "פילבר היה ראש מטה בחירות של נתניהו וחתם על תצהיר 'ישראל היום'. הוא יוכל להאיר על התנהלות נתניהו בפרשות שאנחנו כלל לא מכירים".  פלג השיב להם: "שנינו לא כל כך צעירים וחווינו דברים שכאלה בעבר. שולה זקן תמיד התייחסה בזלזול לפרסומים כי היא שוקלת לחתום על הסכם עד מדינה, היא נשבעה לאבא שלה שלא בוגדים ולא חוצים קווים. כשהיא הורשעה בשוחד היא נזכרה שיש לה לא רק עדות אלא גם הקלטות. זה מה שקרה גם עם שלמה פילבר". 


בנימין נתניהו. צילום: רויטרס
בנימין נתניהו. צילום: רויטרס


 
 
"הערכתי היא ששלמה פילבר לא יהיה עד המדינה האחרון בפרשה הזו", הדגיש פלג. "המדינה מאוד אגרסיבית במקרים שכאלה. כשמדובר בעבירות שחיתות המדינה יכולה לקחת לך את הרכוש ולגרום לך לאבד הכל". על השאלה מהו המחיר שעבורו ניר חפץ יהפוך לעד מדינה סיפר: "הכל תלוי בטיב הסחורה שיספק, כיום ניתן להקליט באמצעות הטלפון הנייד שיחות שלא כמו בעבר. אנשים מכינים תיקים לעת צרה מבעוד מועד. יש בכך גם בעיה כי עבריינים מכינים לעצמם איזשהו תיק שיגן עליהם בעת הפקודה ומרשים לעצמם לבצע עבירות". 
 
לדבריו, "בשורה התחתונה אנשים עושים עם עצמם את החשבון אם הם מוכנים ללכת לכלא עבור נתניהו. שאול אלוביץ' הוא אדם עשיר מאוד וכעת אשתו וילדיו עצורים. הוא אומנם חבר של נתניהו לצורכי אינטרסים משותפים אך הם לא לחמו יחד לכבוש את החרמון. כשאומרים לו במשטרה שמוכנים לסגור את התיקים כנגד משפחתו ולהקל בעונשו אם יספר את האמת על נתניהו הוא ילך על זה. אם יאמרו לניר חפץ שלוקחים לו את כל הכסף כי הוא קיבל אותו מעבירות פליליות לכאורה ויאמרו לו שהוא יזדקק לעורכי דין שלא יוכל לממן במשך ארבע שנים, ויציעו לו את האופציה לספר את כל האמת על נתניהו כדי להקל בעונשו - אז אני מניח שהוא יבחר באופציה השנייה".

 
 
"ההתנהלות של נתניהו מזכירה לי את התנהלות אהוד אולמרט בתיקי טלנסקי", סיכם פלג. "אילו הייתי ידיד ויועץ של ראש הממשלה הייתי אומר לו שיש כנגדו שני עדי מדינה וייתכן שיהיו עוד, ישנן עדויות דרמטיות נוספות של עדי תביעה כמו ארנון מילצ'ן והעוזרת שלו. הייתי אומר לראש הממשלה 'עזוב אותך מהקריירה הפוליטית עכשיו'. לא יכולה להיות משוואה שמצד אחד הוא יורשע בשוחד ולא יהיה עונש מאסר מהצד השני. אני ממליץ לו להתמקד בהגנתו המשפטית ומציע הסדר כולל לפרקליטות תוך קבלת אחריות וצמצום הנזקים". 
 
כשנשאל האם ראש הממשלה יוכל בסופו של דבר לצאת ללא עונש מאסר השיב: "כל יום שעובר פוגע בראש הממשלה לרעה. מצבו של נתניהו היה רע מאוד עוד לפני ערב חתימת ההסכם עם פילבר והופך להיות אנוש לאחר מכן. זכרו את דבריי, זהו לא עד המדינה האחרון שיעיד כנגד נתניהו". ניסים משעל הצטרף לדבריו: "לדעתי הוא נמצא כעת במצב של אל חזור. המדינה תגעש אם יקלו לו על כל הדברים שמתגלים כנגדו".
 
עריכה: איתמר זיגלמן