אחרי שבוע קשה, שבו כל יום התבשר בנימין נתניהו על עוד הסתבכות בחקירות נגדו, הודיע הממשל כי שגרירות ארה"ב תעבור לירושלים ביום העצמאות. ראש הממשלה צפוי לשגר הזמנה לנשיא האמריקאי דונלד טראמפ ויבקש ממנו להתארח בטקס החניכה של השגרירות בבירה, כך על פי דיווח שפורסם הערב (שבת) ב"החדשות". נתניהו הצהיר כי "זהו רגע גדול למדינת ישראל. ההחלטה של הנשיא טראמפ להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים ביום העצמאות הקרוב, תהפוך את החגיגות הללו למשמחות עוד יותר. תודה לך הנשיא טראמפ, תודה על מנהיגותך, תודה על ידידותך האיתנה".



מחלקת המדינה הודיעה אתמול כי "במאי מתכננת ארצות הברית לפתוח את השגרירות החדשה בירושלים. פתיחת השגרירות תעשה במגביל לחגיגות ה-70 של מדינת ישראל". לפי ההערכות, הפתיחה צפויה להתרחש ב-14 במאי, ביום בו יציינו 70 שנה בדיוק להכרזת העצמאות בישראל.



שר החינוך נפתלי בנט הגיב להצהרה האמריקאית על העברת השגרירות. "העם בישראל מודה לך על הידידות, אומץ הלב והנחישות שלך בהכרה בירושלים כבירת ישראל ובהעברת שגרירות ארה״ב לירושלים בירתנו. אתה תירשם בדברי הימים של ישראל", כתב בנט בחשבון הטוויטר שלו.



השר ישראל כ"ץ אמר: "אני מברך את נשיא ארה״ב על החלטתו להעביר את שגרירות ארה״ב לבירתנו ביום העצמאות ה70 למדינת ישראל. אין מתנה גדולה מזו. המהלך הצודק והנכון ביותר היסטורית. תודה חבר".

הקונסוליה האמריקאית בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי: "העברת השגרירות האמריקאית לירושלים כבר ביום העצמאות הקרוב זו מתנה נפלאה לחגיגות ה 70 של מדינת ישראל. משבחת את ממשל טראמפ על הפעולות ליישום ההחלטה ההיסטורית".

מעבר הדרגתי

מעבר השגרירות יהיה הדרגתי. זאת מכיוון שטרם נמצא בניין קבע שיאכלס את כל צוות השגרירות מתל אביב. בשלב הראשון יעבור השגריר וצוות מצומצם אל מבנה הקונסוליה האמריקנית בשכונת ארנונה בירושלים, המשמש כיום כשלוחה של השגרירות בתל אביב ומעניק שירות אשרות. בשלב השני, שיימשך עד סוף 2019 ,יורחב מבנה הקונסוליה בשכונת ארנונה כך שיאפשר מעבר של דיפלומטים נוספים, ובשלב השלישי והאחרון יימצא שטח ובו תיבנה השגרירות החדשה בירושלים.



עלות בניית השגרירות מוערכת בכחצי מיליארד דולר ובמחלקת המדינה הודיעו כי הם בודקים אפשרויות מימון. מי שכבר הציעה להשתתף במימון הוא שלדון אדלסון, המיליארדר ומקורבו של ראש הממשלה. בכירים במחלקת המדינה אישרו כי אכן הגיעה הצעה כזאת מצידו של המיליארדר ושהיא נבדקת מבחינה משפטית.



ברשימה המשותפת מתחו ביקורת על ההחלטה האמריקאית. ח"כ אחמד טיבי, יו"ר ועדת ירושלים ברשימה המשותפת, הגיב על ההחלטה ואמר: "ההחלטה הראשונה הייתה הזויה ומשיחית וההחלטה השנייה כעת על העיתוי היא תמוהה ומעלה שאלות אם התזמון המפתיע יש בו רצון לעזור לחבר במצוקה". "ערב הדיל האולטימטיבי הכושל, הנשיא טראמפ והממשל שלו שוב מוכיחים שהם השולפים האולטימטיבים .שולפים, יורים ופוגעים לעצמם ברגל. הם חדלו להיות מתווכים", הוסיף ח"כ טיבי.



יו"ר בל"ד ח"כ ג'מאל זחלקה אמר כי "זהו סיכול ממוקד של השלום ושל תהליך השלום. מהלך זה יתרום לחימום האווירה ויביא לעוד שפיכות דמים. טראמפ מנסה להציל את נתניהו, אך לשווא, כי נתניהו סיים את הקריירה וזה שאלה של זמן בלבד". לדברי ח"כ תמר זנדברג (מרצ), "הרצון לראות את ירושלים כבירה מוכרת על ידי מדינות העולם זו שאיפה של כולנו. אבל ההחלטה להעביר את השגרירות באופן חד צדדי לא תסייע למטרה, אלא בדיוק להיפך. בשביל לראות את כל השגרירויות עולות לירושלים, ולא רק את האמריקאית, נצטרך להגיע להסדר שלום, לסיים את הכיבוש ולקבוע גבולות מוסכמים ומוכרים".


לעומתם, השגרירות הנוצרית הבינלאומית ברכה על ההחלטה האמריקאית וקוראת למדינות נוספות להעביר את השגרירויות לעיר.



"אנחנו אסירי תודה לממשל טראמפ, שעומד בהתחייבותו להעביר את השגרירות האמריקאית לבירה, המקום שבו היא צריכה להיות", אומר נשיא השגרירות הנוצרית הבינלאומית, ד"ר יורגן בולר.