מחריף המשבר הקואליציוני: סגן שר הבריאות יעקב ליצמן מתחפר בעמדתו ומודיע הבוקר (ראשון) מעל דפי המודיע', ביטאון אגודת ישראל, כי "בהוראת מועצת גדולי התורה - לא נוכל לתמוך בתקציב כל עוד חוק הגיוס לא יעבור". מאמר המערכת של העיתון קובע כי מדובר בשאלה של "חיים וקיום". ליצמן הסביר כי "חוק הגיוס הינו חלק בלתי נפרד מההסכם הקואליציוני ואנו  מצפים מכל סיעות הקואליציה לתמוך בחוק זה, אם הם חפצים בהמשך הקואליציה".

בהקשר זה המודיע מזכיר לקוראיו כי מזכיר מועצת גדולי התורה הרב מרדכי שטרן שלח מכתב מיוחד לחברי הכנסת של אגודת ישראל, בו נאמר כי חברי הכנסת התבקשו להעביר את חוק גיוס בני הישיבות לפני אישור התקציב, ולעשות את כל הנדרש שלא יהיה שינוי ממה שהיה בנוהלי מתן הפטור לבנות דתיות. 

יעקב ליצמן. צילום: אבשלום ששוני
יעקב ליצמן. צילום: אבשלום ששוני

גם מאמר המערכת ב'המודיע' מחזק הבוקר עמדה זאת וטוען כי למרות החשש מעליית כוחו של לפיד, עתידם של לומדי התורה חשוב יותר. "בעקבות החלטתה של מועצת גדולי התורה שהורתה לחברי הכנסת של אגודת ישראל להעלות את התיקון לחוק הגיוס עוד טרם יצביעו על חוק התקציב, מטיחים גורמים מהליכוד ומהקואליציה כי אם תעלו את מה שמכונה חוק הגיוס ותתעקשו עליו תחזקו את כוחו של לפיד ולפעמים יש גם כאלה מבית שמדגדגים בראשם בהסמכה ובחשש".

"כאשר שאלת קיום וחיים עומדת על הפרק – מרנן ורבנן חברי מועצת גדולי התורה לא עושים חשבונות אחרים. אין ספק שהיהדות הנאמנה לא רוצה שלפיד יעלה. הוא לא טוב לנו, הוא גם לא טוב למדינת ישראל, אבל זה עניין אחר. אין ספק שאם הוא רק יכול הוא יעשה כל שבידו להצר את צעדינו, יגזור גזירות, יתנכל, יגלה עוינות. הכל נכון אבל עתידם של לומדי התורה יקר לנו וחשוב לנו הרבה יותר", קובע מאמר המערכת.

ובתוך כך יו"ר ישע עתיד יאיר לפיד מיהר לנצל את משבר חוק הגיוס ויוצא הבוקר עם פעיליו לשטח כדי למחות נגד מה שהוא מכנה "חוק ההשתמטות". לפיד, חברי כנסת ופעילים של מפלגת יש עתיד יתפרסו היום בצמתים, ברחובות ובתחנות רכבת במטרה "לחזק את חיילי צה"ל". לפיד הגיע היום לתחנת רכבת מרכז בתל אביב יחד עם  פעילי יש עתיד כדי "לחזק את חיילי צה״ל ולהפגין נגד חוק ההשתמטות אותו מנסים להעביר הסיעות החרדיות".

פעילי יש עתיד הבוקר בצמתים
פעילי יש עתיד הבוקר בצמתים


לפיד טען כי חוק הגיוס הוא עלבון לחיילי צה"ל: "אחרי חוק המרכולים מגיע חוק המשתמטים. החוק הזה הוא עלבון לחיילי צה"ל, הוא עלבון למדינת ישראל ועלבון לתורת ישראל. בשום מקום בתורת ישראל לא אומרים שמותר לשלוח אחרים להיהרג בשבילך. בשום מקום בתורת ישראל לא כתוב שמותר להשתמט משירות לאומי במד"א או בעזרה לקשישים או נכים. החרדים פשוט מנצלים את חולשתו של נתניהו בגלל החקירות כדי לדרוס את הציבור החילוני הדתי והמסורתי במדינת ישראל. החוק הזה הוא עלבון לכל חייל בצה"ל. עוצרים את חוק ההשתמטות חוזרים לשוויון בנטל".