בצל המשבר בקואליציה סביב חוק הגיוס, ועל רקע ההתפתחות הדרמטית בפרשת בזק (תיק 4,000), במסגרתה נודע כי ניר חפץ, יועצו לשעבר ומקורבו, יהפוך לעד מדינה נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (שני), בפעם החמישית השנה, עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בוושינגטון.



לפני שנכנסו לפגישה אמר טראמפ: "אנחנו ידידים מזה זמן רב. היחסים בין ארצות הברית לישראל כרגע הם הטובים ביותר שהיו אי פעם. היו הבטחות בעבר להעברת השגרירות לירושלים ואני עשיתי את זה. אנחנו מאוד קרובים בנושאים הצבאיים ובעבודה מול הטרור ועסקאות סחר מערכת היחסים מעולם לא הייתה יותר טובה, ואדוני ראש הממשלה, הכבוד הוא לי לארח אותך כאן".


המנהיג האמריקאי הוסיף כי "הפלסטינים צריכים לחזור לשולחן, אם זה לא יקרה לא יהיה שלום. זו העסקה הקשה ביותר, אם נצליח להשיג שלום זה יהיה דבר גדול לעולם".
 

הזוג טראמפ עם רה"מ ורעייתו. צילום: רויטרס
הזוג טראמפ עם רה"מ ורעייתו. צילום: רויטרס


נתניהו השיב: "אדוני הנשיא והגברת מלניה, אני רוצה להודות לך על החברות יוצאת הדופן. זו הפעם הראשונה שאנו נפגשים בוושינגטון. הכרזתך על העברת השגרירות הייתה היסטורית.  אתה הנשיא הראשון שעושה את זה. אנחנו זוכרים שלפני שנים לורד בלפור פרסם ההצהרה שהכירה בזכות היהודים למדינת ישראל, ואנחנו זוכרים שהנשיא טראמפ הוא הראשון שהכיר בירושלים כבירתנו. אני רוצה להודות לך על זה". 
 

"אני לא צריך צריך לך מה האתגרים שבפניהם אנחנו עומדים במזרח התיכון", הוסיף נתניהו, שהסביר: "אפשר לסכם אותם במילה אחת: איראן, שלא וויתרה על השאיפות שלה. היא יצאה מחוזקת מהסכם הגרעין וצריך לעצור אותה". כשנתבקש לתת את התייחסותו להפיכתו של יועצו לשעבר ניר חפץ לעד מדינה נגדו, אמר נתניהו כי "אגיב לכך מאוחר יותר".


במהלך הפגישה השניים צפויים לדון בהתפשטות האיראנית במזרח התיכון, ובסוריה בפרט, ובמגעים לחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים, "אדון עם הנשיא בראש ובראשונה באיראן, בייחוד לקראת ההחלטה בנושא תוכנית הגרעין", נכתב בהודעה שהפיץ נתניהו לפני נסיעתו. "נדון בתוקפנות האיראנית באזורנו בכלל, ובפרט ביחס לתוכנית הגרעין האיראנית. כן אדון עם הנשיא בקידום השלום. קידום הנושאים הללו חשוב לישראל, וחשוב לביטחון העולם כולו".

"לי יש רצון טוב ואני מקווה שגם לשותפים האחרים שלנו", הדגיש ראש הממשלה לפני המראתו, בהתייחס למשבר חוק הגיוס, וטען גם כי הממשלה יכולה לכלות את ימיה עד נובמבר בשנה הבאה.

נתניהו באיפא"ק. ידגיש בנאומו את החשיבות שרואה ישראל ביהדות התפוצות. צילום: רויטרס
נתניהו באיפא"ק. ידגיש בנאומו את החשיבות שרואה ישראל ביהדות התפוצות. צילום: רויטרס


מחר צפוי נתניהו לנאום באירוע של איפא"ק, השדולה הפרו־ישראלית בארה"ב. טרם יציאתו לוושינגטון פנתה לשכת ראש הממשלה לעיריית ירושלים כדי שתאשר את הרחבת הרחבה המעורבת בכותל המערבי, כפי שדווח בחדשות "כאן".

ניתן להעריך כי הדחיפות של נתניהו בנושא זה, לאחר שחודשים לא נעשתה התקדמות בנושא, באה בעקבות הרצון להראות ליהדות ארה"ב, שהיא רפורמית וקונסרבטיבית ברובה, כי הממשלה לא הפנתה אליה את גבה. לאחר ביטול מתווה הכותל, שהושג בהסכמה, התעוררה מחאה גדולה בקרב קהילות בארה"ב, עד כדי כך שהיו קולות שקראו להפסיק את התמיכה בישראל.

בנאומו צפוי נתניהו להדגיש את החשיבות שרואה ישראל ביהדות התפוצות בכלל וביהדות ארה"ב בפרט, כמו גם בתומכי ישראל בקונגרס. בוועידה צפויים להשתתף גם שרים וח"כים רבים: שר החינוך נפתלי בנט, שרת המשפטים איילת שקד, שר האנרגיה יובל שטייניץ, השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג והח"כים ציפי לבני, מיכל רוזין, שרן השכל, עפר שלח, קסניה סבטלובה וסתיו שפיר. גם יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי צפוי להשתתף בוועידה.