משבר קואליציוני חדש? חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) קרא היום (שלישי) לדחות את ההצבעה על תקציב המדינה לשנת 2019 למושב האביב, וזאת בשל התנגדותו לקיצוץ בתקציב הביטחון. איומו של יוגב מצטרף לאיום החרדי שלא לתמוך בתקציב המדינה כל עוד חוק הגיוס החדש לא יעבור, איום שנענה בהצהרה מצד שר האוצר משה כחלון כי אם התקציב לא יאושר עד פסח, הוא יתפטר מהממשלה - דבר שיכול להוביל לבחירות חדשות עוד בקיץ הקרוב, כשנה ושלושה חודשים לפני מועדם החוקי.



חה"כ יוגב, החבר בוועדת החוץ והביטחון, אמר בנוגע לתקציב המוצע כי "מתוך שעות של דיונים בוועדת החוץ והביטחון ובוועדות המשנה שלה, אני אומר שאי אפשר להצביע בעד תקציב הביטחון כפי שהוצג בוועדת החוץ והביטחון". יוגב טען כי מדובר במהלך לא אחראי, וזאת בשל הקיצוץ בתקציב הביטחון שלטענתו "יחזיר את צה"ל למציאות של פחות אימונים, פחות הצטיידות, פחות מוכנות להגן על קיומנו. בעידן של חוסר יציבות במזרח התיכון ועליית האיום האיראני שמתבסס בסוריה, כך גם האיום מהחיזבאללה בצפון, מתחייב להוסיף כמיליארד שקל לשנה למיגון הצפון ולמוכנות צה"ל להגן על קיומנו ולא לקצץ".



יוגב התייחס גם למשבר הגיוס כסיבה נוספת לדחיית ההצבעה על התקציב והמליץ "לדחות את ההצבעות על תקציב 2019 למושב הבא. עד אז נמצא את הנוסחה לחוק הגיוס ונגיע ליותר הבנות". הח"כ קרא לחברי במפלגת כולנו, בישראל ביתנו, במפלגות החרדיות ובליכוד "שלא לטפס על עצים גבוהים, ומהעצים לבנות סולמות וגשרים. מי ממפלגות הקואליציה שמאיים או יגרום לפירוק הממשלה, יהיה הראשון שיינזק מבחירות מוקדמות מיותרות. יש לנו מדינה נהדרת שנכנסת לשנתה ה- 70, לנהל באחריות ובשיקול דעת. זו חובתנו לציבור בוחרינו, זו חובתנו לעם ישראל".



החרדים מאיימים: "להעביר את חוק הגיוס החדש, או שלא נתמוך בתקציב"



כזכור, למרות כוונותיהם של שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו להעביר את תקציב 2019 עוד החודש, כשנה לפני המועד האחרון להעברתו, הודיעה מפלגת יהדות התורה כי לא תאפשר לקדם את קידומו עד להעברת חוק הגיוס החדש, שיאפשר את דחיית גיוסם של בני ישיבות לצה"ל. בתגובה לאיומי החרדים, הודיע שר האוצר כחלון כי לא יתפשר על העברת התקציב ואמר כי: "לא אוכל לתפקד ולהמשיך לכהן כשר אוצר אם התקציב לא יעבור בסוף המושב. אין שום הגיון לכרוך את הגיוס בתקציב המדינה. על מנת לתת מענה לאוכלוסיות שהוזנחו שנים נאלצנו להקדים כסף מ- 2019 - צהרונים ומס הכנסה שלילי והמשמעות של אי העברת התקציב פוגעת באוכלוסיות גדולות, אותם לא מעניין מתווה הגיוס. אני קורא פעם נוספת לחבריי: תתעשתו, אם עד סוף המושב לא עובר התקציב אני באופן אישי קורא לחבריי בכולנו לקום ולעזוב".



בתגובה אליו, אמר יו"ר דגל התורה משה גפני בדיון ועדת הכספים שבראשותו: "אז יהיה ליל סדר בלי שר אוצר. אם תקבע ישיבה ביום ראשון לאישור החוק - לא יהיה תקציב". שר הביטחון, אביגדור ליברמן, הצטרף לכחלון ואמר גכי אם חוק הגיוס יעבור, הוא יפרוש מהממשלה. "אנחנו בעד - בעד ביטחון לישראל, בעד צה"ל ובעד שוויון בזכויות ובחובות. להעביר חוק כל כך מורכב וטעון כמו חוק הגיוס, שיש לו השלכות ביטחוניות וחברתיות מרחיקות לכת, בשלוש קריאות תוך שבוע אחד - זאת לא חקיקה אלא גניבה בנוסח זבנג וגמרנו", אמר ליברמן.