מתכוננים לממשלה הבאה? חבר הכנסת יעקב מרגי (ש"ס), עשה מעשה שרק לפני שבוע לא היה נראה אפשרי, ואמר אתמול, במסגרת ראיון נרחב ל"מעריב" שיתפרסם במלואו בערב יום העצמאות, ללא קשר למשבר הנוכחי, כי ש"ס לא תפסול ישיבה באף ממשלה. "נכון, השקפת העולם שלי היא א', ב,ג,ד,ה,ו,ז,ח,ט,י", מסביר שר הדתות לשעבר מרגי. "ואני יכול להתעקש, אבל אז אין לי את א' עד י'. לעומת זאת אם אני עושה שותפות כזאת אני מקבל את א', ואת ב', ואת ו' ואת ח'. לעת עתה אני יכול להסתדר עם ארבעה פרמטרים שלי. זו הדינמיקה בהרכבת ממשלה. אם מישהו חושב, או אומר למצביעים שלו 'תקשיבו, הקמנו ממשלה שאנחנו מיישמים את כל המצע שלנו – הוא משקר את הבוחרים שלו".



לדברי מרגי, זכות הווטו של החרדים, ובראשות שר הבריאות ליצמן, על עניינים של דת ומדינה, אינם דוגמה טובה. מאחר ו"הממשלה הנוכחית הוקמה על הטראומה של הגננת", כלשון מרגי. " ביבי אמר שהוא גננת כשיאיר ובנט האחים לא הסתדרו, וביבי עשה הצגה. אז קיבלו החלטה שבנושא דת ומדינה לא עושים שום דבר, וזה דו צדדי. אז אי אפשר לומר שרק ליצמן קיבל זכות וטו (על ענייני דת ומדינה, ע"ר). עובדה. אם זה היה תלוי רק בליצמן ביבי היה מעביר את חוק הגיוס".



אז ש"ס לא שוללת כניסה לממשלה בראשות יאיר לפיד?


"אני שואל אותך שאלה, ש"ס החרימה פעם מישהו? ש"ס הוחרמה. פעמיים! ב-2003, והוחרמה בקדנציה שעברה. מי שהולך לפוליטיקה עם משקעים, כדאי לו לבחור במקצוע אחר".



כולל זה שבאולפן חדשות בפריים טיים המנהיג לפיד קרא למנהיג של המפלגה שלך (דרעי, ע"ר), פושע, ו'אני אשקם אותך'?


מרגי: "לו יצוייר שביבי מקים ממשלה שוב ויש לו קונסטלציה להקים ממשלה – לא ישכחו לו? גם יאיר לא ישכח וגם ביבי לא ישכח".



יעקב ליצמן. צילום: פלאש 90
יעקב ליצמן. צילום: פלאש 90



"ליצמן פעל בלי להתייעץ איתנו, ובאופן לא אחראי"



בנוסף לכך, מתח מרגי ביקורת על התנהלותו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) במשבר, וטען כי הוא פעל באופן לא אחראי וללא התייעצות עם שותפותיו לחזית החרדית - ש"ס וסיעת דגל התורה. "עם כל ההערכה שלי ליעקב ליצמן, ואני אוהב אותו וחבר שלו, הוא עשה מעשה ששותפים לא עושים. לחברים לא עושים את זה".



"לפני שהוא הציב את האולטימטום הוא היה צריך קודם כל להתייעץ עם חבריו, השותפים הקואליציוניים הבכירים – שזה הסיעות החרדיות 'דגל התורה' וש"ס", הסביר מרגי, והוסיף: "הוא הפתיע, ודבר כזה לא עושים. חוץ מזה, ואני מאמין שהוא לא התכוון לזה ולא קלט לאן יוביל המשבר, מה שקורה היום הוא אסון. אסור לנו כמפלגות חרדיות להגיע לבחירות על 'טייטל' של גיוס. זה לא נכון, זה לא חכם, זה לא צודק. מעבר לזה, בוא נאמר שנוביל בחירות על הגיוס, מה נקבל אחרי הבחירות שאין לנו היום?".



עם זאת, הבהיר חבר הכנסת מש"ס כי האשמה למשבר והימשכותו היא לא בידי ליצמן בלבד, והוסיף כי "הטיפש פה זה לא ליצמן לבד, עם כל הכבוד. גם האולטימטומים של כחלון ושל איווט ליברמן לא היו חכמים", הבהיר מרגי. 



לאחר פרסום הכתבה, הכחיש ח"כ מרגי את הנאמר ואמר כי הוא לא טען שש"ס מוכנה לשבת בקואליציה, אלא רק ציין כי עד כה זאת הייתה תנועת "יש עתיד" שהחרימה את ש"ס. "ח״כ מרגי לא אמר בשום אופן שש״ס מוכנה לשבת עם מפלגת ׳יש עתיד׳ בקואליציה. 

ח״כ מרגי נשאל האם תנועת ש״ס מחרימה את ׳יש עתיד׳ וח״כ מרגי השיב בצורה חד משמעית שמי שהחרים את ש״ס כל השנים זו תנועת ׳יש עתיד׳ שגם פעלה נגד תנועת ש״ס וכל מה שיקר לה", אמר.