עוזי ארד, היועץ לביטחון לאומי לשעבר, אמר היום (חמישי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ביצע מינויים לתפקידים רגישים בצורה "רשלנית" רק בשל נאמנותם כלפיו. הוא ציין את מינויו של ראש מערך ההסברה לשעבר, רן ברץ, ואמר כי הוא בוצע בשל תמיכת בנו של נתניהו, יאיר. במהלך ראיון לתוכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM, ארד הוסיף כי מעורבותה של רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, בענייני השלטון הייתה "בעייתית".

"לגבי היכולת של נתניהו לבחור אנשים, יש לו בעיה אמיתית, אתה רואה את זה", אמר ארד על בעלי התפקידים שמינה ראש הממשלה. "אין לו עיקרון שהוא אומר אני רוצה את האיש או האישה הטובים ביותר לתפקיד. כל תפקיד הוא סופר רגיש, כל אחד מהתפקידים האלה הוא חשוב ביותר. היית צריך שיהיה אתוס ושזה יהיה הקו המנחה. עכשיו נכון שהם צריכים להיות נאמנים גם ואולי גם שותפים לתפיסת עולמו הפוליטית אבל לא על חשבון כישוריהם".
ארד אמר כי ברץ מונה לתפקידו בשל נאמנותו לבני הזוג נתניהו ובשל תמיכת בנו, יאיר. "הוא עצמו הכריז שכאידאולוגיה שמבחינתו הקריטריון הוא נאמנות, זה מראה שהוא לא בודק מספיק", אמר היועץ לביטחון לאומי לשעבר. "רן ברץ, לדוגמה, הוא היה מינוי לתפקיד של ניר חפץ. הוא היה אמור להיות ראש מערך ההסברה. אנחנו יודעים שזה התגלגל מחוץ לכל הצנרת, נציבות המדינה לא ידעה על זה. יאיר נתניהו היה מי שעמד מאחורי המינוי הזה". 

פרופ' עוזי ארד. צילום: אריק סולטן
פרופ' עוזי ארד. צילום: אריק סולטן


פרופ' ארד הוסיף: "ברן ברץ זה מקרה מובהק. מינוי שלא נבדק, רשלנות בבדיקה. היה ניסיון לעקוף ותראו איך הוא סיים. איך קורה שתפקידים רציניים מקבלים מינויים לא מסודרים שנגמרים בבכי לכולם". כזכור, נתניהו מינה את רן ברץ לראש מערך ההסברה הלאומי ב-2016, למרות התנגדות עזה מצד הממשל האמריקאי של ברק אובמה ושל נשיא המדינה ראובן ריבלין בשל פוסטים שנויים במחלוקת שפרסם בפייסבוק.

נציב שירות המדינה הבהיר אז לראש הממשלה כי ברץ אינו עומד בתנאי הסף של המכרז בשל היעדר ניסיון ניהולי, אך נתניהו התעקש על המינוי. עם זאת, כעבור חצי שנה בתפקיד פרש ברץ מתפקידו בתחילת 2017. ארד התייחס לתפקיד שמילאה רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, בנושאים מדיניים ואמר כי הוא יצר בעיות. "בדברים שהיא הייתה, היא הפכה להיות נוכחת קבועה. זה לא פשוט, היו לזה השלכות והיו בעיות", אמר. 
 

רן ברץ. צילום: יח"צ
רן ברץ. צילום: יח"צ

 
יועצו לשעבר של נתניהו הוסיף: "בארץ, כאשר הגברת נתניהו הייתה נוכחת במעמדים מדיניים, למשל' ארוחת ערב רשמית עם הנשיא טראמפ. יש תקדימים לדברים האלה, מה מקומם של בני זוג ורעיות של ראשי ממשלה ויש דוגמאות אבל פרמטרים כמו בארץ אין בשום מקום. בעלה של (ר"מ בריטניה לשעבר) מרגרט תאצ'ר היה איש עסקים והוא שיחק פרופיל נמוך כאשר הייתה ראש הממשלה. כשהיו תופעות של נשים היה לזה הקשר ענייני או ידע מקצועי או ערך מוסף ואפילו אז השפעתן הייתה קטנה, לא במינוי של שרים ,לא במלחמה".