שעות אחדות לפני שובו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לישראל, מביקור בארצות הברית, מחריף היום (שישי) שר הביטחון אביגדור ליברמן את המשבר הקואליציוני סביב חוק הגיוס ומודיע כי ישראל ביתנו תתמוך אך ורק בהצעת חוק שיבשו מערכת הביטחון וצה"ל.

בהודעה שפרסם ברשתות החברתיות כתב ליברמן: "את האולטימטום 'או חוק הגיוס או תקציב' הציבו  המפלגות החרדיות. את האולטימטום 'חוק גיוס בקריאה 2-3 בחודש מאי או פירוק הממשלה' קבעו המפלגות החרדיות. הצעת חוק המתגבשת כרגע היא לא פשרה אלא כתב כניעה למעשה סחטנות. מי שרוצה להיכנע לסחטנות, שייכנע.'ישראל ביתנו' תתמוך אך ורק בהצעת חוק שיגבשו מערכת הביטחון וצה"ל. בנושא ביטחון אין פשרה."

הודעתו של ליברמן מסבכת עוד יותר את המשבר הקואליציוני שכן על פי המתווה שגבשה שרת המשפטים איילת שקד אמורה הקואליציה לאשר בשבוע הבא בקריאה טרומית את הצעת חוק הגיוס המתוקן ולהתחייב להעביר את החוק בשלמותו במושב הקיץ.

במסגרת המתווה, תקופת ההסתגלות תצומצם בשנתיים, הממשלה תחליט על פעולות שמטרתן לעודד עמידה ביעדי הגיוס שתקבע, חוק יסוד לימוד התורה לא יקודם, והחל מ-2021 תבחן הממשלה מדי שנה אם הייתה עמידה ביעדים. במידה ולא, יבוטל החוק ויחול חוק גיוס חובה עד לחקיקה מחדש שלו. לכנסת תינתן שנה לחקיקה מחדש, ובמקרה של תקופת בחירות ניתן לחוקק את החוק תוך שנתיים.

ח"כ אורי מקלב אומר בראיון המתפרסם הבוקר ביתד נאמן כי "היה מו"מ עם היועה"מ לממשלה על החוק שלנו והוא העיר את הערותיו. אנו בודקים זאת עם הצוות המשפטי שלנו. לא יהיה חוק יסוד אבל יוזכר 'ערך לימוד התורה'. זה יהיה הסעיף הראשון והמרכזי. אם זה יעבור, נלך לגדולי ישראל ונשאל את דעתם ואחר כך נבוא עם זה לשאר המפלגות. הכדור בידי נתניהו. הוא יצטרך לשכנע את הקואליציה לתמוך בחוק".

יצויין כי למרות הודעתו החריפה ליברמן לא מאיים לפרוש מהממשלה במקרה שחוק הגיוס יאושר בקריאה טרומית. בשבוע שעבר הוא הכריז כי יעשה כן אם החוק יאושר בקריאה שניה ושלישית.