מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל טרפה את הקלפים היום (ראשון), כאשר הורתה לנציגיה בכנסת להמשיך ולדרוש את העברת חוק הגיוס בשלוש קריאות עוד לפני העברת התקציב ובכך למעשה דחתה את מתווה הפשרה על החוק. ההחלטה הובילה לתחושה בקרב כלל הגורמים הפוליטיים כי הקואליציה הנוכחית נמצאת קרובה מתמיד להליכה לבחירות מוקדמות. 


סגן שר הבריאות ונציגה הבכיר של אגודת ישראל בכנסת, יעקב ליצמן, מיהר להגיע לפגישה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאחר שלא הגיע לישיבת ראשי סיעות הקואליציה מוקדם יותר היום, זאת בניסיון למצוא הסדר שירצה את הרבנים ויאפשר את המשך קיומה של הקואליציה. בסיום הפגישה גורמים בליכוד הביעו את דעתם כי ניתן להגיע להסכם עם החרדים לגבי חוק הגיוס וש"הכדור נמצא במגרש של ליברמן". במקביל  יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני נערך לקיים מחר בוועדה דיונים והצבעות על חוק התקציב. גורם בליכוד העריך בסיום הפגישה, כי תהיה הסכמה עם החרדים במהלך הלילה או היום, אך הוסיפו כי כעת השאלה היא מה יעשה ליברמן, שנכון לעכשיו לא מוכן אפילו לשמוע על פשרה. 
 
על פי ההבנות המסתמנות, חוק הגיוס יעבור בקריאה טרומית במליאת הכנסת, תחילה בועדת השרים לחקיקה ולאחר מכן במליאה, מה שיסלול את הדרך לאישור תקציב המדינה עוד השבוע תוך הבטחה שחוק הגיוס יושלם במושב הקיץ. לא ברור עדיין כאמור מה עמדת ליברמן שמסביבתו נמסר: "לא שמענו שום דבר קונקרטי, צריך להבין מה המחיר". גורם ביהדות התורה מסר הערב כי עדיין נדרש אישור של מועצת גדולי התורה להבנות המסתמנות.

ליצמן יוצא מפגישתו עם נתניהו. צילום: הלל מאיר/TPS
ליצמן יוצא מפגישתו עם נתניהו. צילום: הלל מאיר/TPS



כאמור, הדרמה החלה בשעות הערב המוקדמות כאשר חברי הכנסת הסרים למרות מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל: ליצמן, איכלר, מוזס ופרוש, קיבלו הוראה להמשיך ולדרוש את העברת חוק הגיוס בשלוש קריאות עוד בטרם יאושר תקציב המדינה. מנגד מועצת גדולי התורה של מפלגת דגל התורה, החלק השני שמרכיב את סיעת יהדות התורה, העניקה לח"כים מטעמה אור ירוק להתקדם עם המתווה.

רוצים לקבל את החדשות לפני כולם? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
 
החלטה זו הובילה להתגברות ההערכה כי הקואליציה מתקרבת לבחירות, כיוון שהיא התווספה לאולטימטום שהציב ליברמן על כך שיצביע נגד החוק ולזה של כחלון שאמר כי יש להעביר את התקציב לפני תום כנס החורף. אולם לאחר פגישת נתניהו וליצמן סימן השאלה סביב גורלה של הממשלה הנוכחית, רק מתגבר.

 
יום סוער והפכפך

במהלך היום נרשמו עימותים בין שר החינוך נפתלי בנט וראש הממשלה בנימין נתניהו. וכפי שצוין מוקדם יותר לא הגיעו שר הביטחון אביגדור ליברמן וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, לישיבת ראשי הקואליציה במשרד ראש הממשלה. בסופו של דבר, הצדדים יצאו מהפגישה ללא הסכמה.

טרם פתיחת הישיבה הכריז רה"מ כי "ממשלה של 61 חברי כנסת היא לא אופציה", בהתייחס לפרישה אפשרית של מפלגת ישראל ביתנו מהקואליציה. הוא הוסיף כי "נמשיך לחפש פשרה".

השר נפתלי בנט (הבית היהודי) התייחס הבוקר ב-103FM לדיונים ואמר: "אני עדיין לא יודע אם הולכים לבחירות, זה תלוי בנתניהו. אני כבר לא יודע מה נתניהו רוצה, אם הוא רוצה בחירות כולנו נלך לבחירות.". מלבד זאת, טען השר כי "אם רה"מ החליט טקטית ופרסונלית שהוא מעדיף לגרור את מדינת ישראל לבחירות שנתיים לפני הזמן וכולם יסתערו אחריו הוא יגלה שהוא נותר לבדו".

בעקבות דבריו תקפה אותו שרת התרבות והספורט מירי רגב, כשאמרה: "נפתלי בנט, חבל שחזרת לירות בתוך הנגמ"ש ושכחת מהי אחוות לוחמים". בבית היהודי לא נותרו אדישים לדבריה, והשיבו: "כאשר מירי רגב דיבררה בחגיגיות את גירוש 8,000 תושבי גוש קטיף - היא זכרה מה זו אחוות לוחמים?".