בתום ימים של חוסר ודאות באשר לקיום הצבעות על התקציב ולאחר יום שלם של דיונים מרתוניים, אישרה הערב (שני) ועדת הכספים של הכנסת את תקציב המדינה ל-2019 ועתה הוא עובר למליאת הכנסת לאישורו הסופי ולקריאה שנייה ושלישית. התקציב יעמוד על 479,6 מיליארד שקל. מדובר בגידול של 4.3 אחוזים לעומת התקציב של 2018. בנוסף, ההוצאה המותנית להכנסה תעמוד על 41.05 מיליארד שקל, כאשר סך ההרשאה להתחייבויות יעמוד ב-2019 על 134.7 מיליארד שקל, בעוד שהצמיחה החזויה ל-2019 היא 3.1 אחוז.



יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר בעקבות המהלך כי "ועדת הכספים פעלה מתוך אחריות ואישרה תקציב טוב לחברה, למשק ולכלכלה. עתה זה עובר לצורך אישור סופי מליאת הכנסת".



האישור הסופי של התקציב בוועדת הכספים הושג לאחר דחיית כל ההסתייגויות והרביזיות (בקשות לדיון מחדש, שהוגשו ע"י האופוזיציה. דיוני התקציב החלו הבוקר בהשתתפות פעילה של חברי כנסת, הרבה מעבר לשבעה עשר חברי הוועדה שהצביעו על התקציב. בסה"כ השתתפו בדיונים שליש מחברי הכנסת במשכן; 42 חברי כנסת מכל סיעות הבית.



ח"כ גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



במסגרת התקציב, ראוי לציין כי ישנה בשורה לניצולי השואה, כאשר 60 מיליון שקל יוקצבו לסגירת הפער בין הרנטות מגרמניה, לקצבאות הגבוהות יותר הניתנות לניצולים מממשלת ישראל.



העמדות שהושמעו מצד חברי הכנסת ביחס לתקציב ביטאו את עמדות הקואליציה-אופוזיציה. ח"כ מוסי רז (מר"צ): "התקציב כולל העברות, חלקן מוסוות, למטרות דת וחיזוק האחיזה בשטחים. יש העלאה של 18% בתקציבי מוסדות דת ב'דפי ההחלפה' (דפים עם טבלאות שבהן מספרים מעודכנים לגבי חלק מסעיפי התקציב ששונו במהלך החודש האחרון, תמיכות במוסדות דת, העלאת מענקים לרשויות המקומיות וכד'. זה 'קונצים' להעברת כספים לשטחים. אנחנו כמובן מצביעים נגד".



יו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן: "התקציב הזה הוא גאווה גם לוועדת הכספים וגם לקואליציה. סופסוף התקציב קובע סדרי עדיפויות לאומיים ברורים ואין יותר עניין פרסונלי שכל אחד גוזר כמה מיליונים לכאן או לכאן, לטובת מגזר כזה או אחר. הדבר הזה לא קרה הפעם ואני מברך על כך".



ח"כ אתן ברושי (המחנה הציוני): "אין מגדלור גדול בתקציב הזה, בסוף אין בשורות. הממשלה הזו לא קידמה אותנו לעצמאות כלכלית ורוב התעשייה שהוקמה בשנה האחרונה למשל, הוקמה דווקא בחו"ל והתקציב הנוכחי לא מבשר שינוי מגמה. מעבר לזה, האם הירידה באבטלה משקפת מציאות או איזו קומבינה, כי הצמיחה לדוגמה, לא נובעת מהצלחות כלכליות ממשיות אלא ממכירת מכוניות וכד'. העוני נמשך ולא ירד והתקציב הזה לא מביא עימו בשורות גם בתחום הזה".