לקראת יום מכריע במשבר הפוליטי: חוק הגיוס, שחולל את המשבר הקואליציוני הנוכחי וששר הביטחון אביגדור ליברמן הודיע כי סיעתו תצביע נגד, יובא היום (שלישי) לאישור מליאת הכנסת בקריאה טרומית במקום מחר. מיד לאחר מכן יתחיל הדיון על תקציב המדינה, שיימשך ברציפות עד ליום רביעי בלילה.



גורמים בליכוד מסרו אמש כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להיפגש או לשוחח טלפונית עם שר הביטחון אביגדור ליברמן עד היום בצהריים, זאת במטרה לנסות ולמנוע בחירות מוקדמות. לדבריהם, "ליברמן דבק בעמדותיו ומתנגד לחוק הגיוס במתכונתו הנוכחית". מטרת השיחה היא לנסות לבדוק האם ליברמן מוכן להתפשר אל מול הקו הניצי שהציג בישיבת הסיעה. 


בשעה 14:00 הממשלה תתכנס כדי לדון בערער של שרת הקליטה סופה לנדבר (ישראל ביתנו), שצפוי להידחות, בנושא חוק הגיוס. ב-16:00, ככל הנראה, החוק יעלה להצבעה במליאה.



בתוך כך, מפלגת יש עתיד קיבלה אישור להעלות היום את הצעת החוק לפיזור הכנסת. ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד אמר לאחר הגשת המכתב ליו"ר הכנסת: "ראש הממשלה, שגרר את המערכת הפוליטית לסחרור רק כדי להתחמק מצרותיו המשפטיות, ממשיך בטענותיו חסרות השחר, ובהן האמירה שהאופוזיציה חוששת מבחירות. לאזרחי המדינה מגיעות בחירות בהקדם, כדי להחליף את השלטון הנוכחי במי שטובת המדינה, ולא ניסיונותיו להיחלץ מכתב אישום, מדריכים את מעשיו".



חבר הכנסת יהודה גליק (הליכוד) כבר הודיע אמש שלא יתמוך במהלך, כשכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "לא אצביע נגד החוק לפיזור הכנסת. זה לא נכון למדינת ישראל. קורא לחבריי להצטרף אליי ולהצביע נגד".



בנושא אחר, במפלגת השלטון דורשים לאשר מחר בקריאה ראשונה את חוק הלאום והיום תתכנס ועדת החוקה של הכנסת על מנת לאשרו לקריאה ראשונה. 



ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה תקף אתמול את שר הביטחון, וטען כי הוא יביא לבחירות: "ליברמן חותר לסופה של ממשלת הימין ולא בפעם הראשונה, אנו נהגנו באחריות ובמשך חודשים רבים אנחנו דורשים את מבוקשנו ולא נענינו. מי שמכפיש ומסית כנגד הציבור החרדי עושה זאת לצרכים אלקטורליים, לא באנו לריב אלא לתקן את החקיקה לאחר פסיקת הבג"ץ".



מקלב. "ליברמן חותר לסופה של ממשלת הימין". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
מקלב. "ליברמן חותר לסופה של ממשלת הימין". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



יו"ר מפלגת 'ישראל ביתנו' אמר אתמול בפתח ישיבת הסיעה כי הוא לא מתכוון להתקפל בנושא חוק הגיוס, המאיים להביא לפירוק הקואליציה: "לא השאירו לנו הרבה ברירות", טען ליברמן, "אין תפקיד יותר מעניין מתפקיד שר הביטחון אבל יחד עם זאת אצלנו ערכים מעל הכל ואנחנו כולנו פה כאיש אחד. אני מקווה שאנו לא נגיע לכך וגם איומי פיטורים לא יעצרו אותנו. נצביע נגד החוק. אנו לא נתנדב לעזוב את הממשלה כל עוד זה לא עבר קריאה שנייה ושלישית, נלחם מבפנים. ברגע שהוא יעבור שנייה ושלישית נסיק את המסקנות, אבל אם יפטרו את השרה לנדבר - אתפטר גם אני".



עוד אמר ליברמן כי "האחריות היא של כולנו, אחריות להיות רציניים, ולא להקריב ערכים בתמורה לכיסאות, כי כאן אנשים מקריבים את הערכים הכי בסיסיים. אתמול הייתי בבקו"ם וראיתי את הגיוס של גולני, גבעתי, והחבר'ה הצעירים. אני, לתחושתי, אם אנחנו נצביע עבור החוק כפי שמוצע, זאת תהיה בגידה באותה אנשים צעירים, בהורים שלהם, בגידה בדבר הכי בסיסי. לא יכול להיות שרוב הצעירים רצים על הג'בלאות, ומגינים על ישראל, ואחרת שתהיה פטורה. כפי שאמרתי, אנחנו נתנגד בתוקף כל חמשת חברי הכנסת, כולל השרה, כולנו נגד". 



גם אם ליברמן יודיע על התפטרותו אין הדבר צפוי לפרק אוטומטית את הממשלה, אולם ברקע לכך דברי נתניהו כי אינו מוכן עוד לקואליציה המורכבת מ-61 חברים.