ח״כ יוסף ג׳בארין (הרשימה המשותפת) הודיע כי בכוונתו לעתור לבג"ץ נגד ועדת האתיקה של הכנסת בעקבות החלטת תקדימית של הועדה לאסור עליו ועל ח"כ חנין זועבי להשתתף בכנסים בחו"ל במימון ארגונים התומכים בחרם על ישראל. ח"כ ג'בארין התכוון לטוס לארצות הברית בחודש אפריל הקרוב לסבב הרצאות בהזמנה ובמימון של הארגון JEWISH VOICE FOR PEACE

לאחרונה תוקנו כללי האתיקה לחברי הכנסת ונקבע כי "ועדת האתיקה תשקול לא לאשר נסיעה לחו"ל במימון ארגון או גוף שפרסם ביודעין קריאה פומבית להטלת חרם על מדינת ישראל כהגדרתו בחוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם, או התחייב להשתתף בחרם כאמור". 

המסמך שהועבר לח"כ ג'בארין
המסמך שהועבר לח"כ ג'בארין

בהודעה ששלחה הוועדה לח"כ ג'בארין נאמר כי "כידוע לך הארגון שמבקש להזמינך ולממן את נסיעתך נמנה על רשימת ארגונים שהוכנה על ידי המשרד לעניינים אסטרטגיים והסברה שעניינה ארגוני החרם המרכזיים שפועלים באופן עקבי רציף ומתמשך נגד מדינת ישראל, תוך הפעלת לחץ על גופים, מוסדות ומדינות הקוראות להרים את ישראל". בהודעה נאמר כי הוועדה פנתה למשרד לנושאים אסטרטגיים כדי לקבל מידע נוסף על הארגון המזמין והתברר כי הוא נחשב לאחד מארגוני החרם הגדולים בארצות הברית.

 "פגיעה קשה בחופש הפעילות הפוליטית שלי"  

במסמך שהעביר לועדה השר לנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן נחשף כי הארגון אירח באחד מכינוסיו את המחבלת רסמיה עודה, אשר הורשעה ברצח שני אזרחים ישראלים בשנות השישים, כאחת הדוברות המרכזיות. כמו כן מקיים הארגון שלל שיתופי פעולה עם שורה של ארגוני דה-לגיטימציה מוכרים בארצות הברית, המקדמים בין היתר קריאות לצמצום התמיכה של הממשל האמריקני בישראל. במכתבו פרט השר ארדן דוגמאות לקידום חרמות על ידי הארגון וביניהן קמפיין נגד שיתוף פעולה בין משטרות בארצות הברית למשטרת ישראל, קמפיין נגד ארגון תגלית ונגד מפעל סודה סטרים.

לאחר ששקלה את הדברים ובחנה את המידע שהונח בפניה החליטה הועדה שלא לאשר לח"כ ג'בארין לטוס במימון אותו ארגון לכנס בארצות הברית וכמו כן קיבלה החלטה דומה לאסור על חברת הכנסת חנין זועבי לקבל מימון טיסה מטעם ארגון באירלנד התומך בחרם על ישראל .

 השר ארדן ברך על החלטת הועדה ואמר: "לא ייתכן שחברי כנסת בישראל ייתנו יד לארגוני החרם". 

מברך על ההחלטה. ארדן. צילום: מרק ישראל סלם
מברך על ההחלטה. ארדן. צילום: מרק ישראל סלם

לדבריו, "החלטת הוועדה מהווה פגיעה קשה בחופש הפעילות הפוליטית שלי כנבחר ציבור. בלי מימון של הגוף המזמין לא אוכל כמובן לנסוע בגלל העלויות הרבות של הנסיעה ושל סבב ההרצאות המתוכננות. מדובר בפעילות שהינה חלק מהותי ואינטגרלי מתפקידי כחבר כנסת באופוזיציה, ואין זה מתקבל על הדעת לא לאפשר לי לקיימה".

הוא אמר כי יעתור לבג"צ "נגד ההחלטה הקונקרטית נגד נסיעתי והן באופן עקרוני נגד התיקון האחרון בכללי האתיקה שהסמיך את הוועדה לא לאשר נסיעות במימון גופים תומכי חרם. תיקון זה פוגע באופן קיצוני בחופש הביטוי ובחופש הפעילות הפוליטית של חברי הכנסת ולכן התיקון אינו חוקי בעליל״.