האם הפתרון שהושג לסיום המשבר הקואליציוני הוא זמני? פרשן מעריב בן כספית התייחס היום (רביעי) אצל ניסים משעל, דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM להשלכות החלטת ראש הממשלה נתניהו שלא לפרק את הממשלה ולא לגרור את מדינת ישראל לבחירות מוקדמות: "עם ישראל והתיירות בארץ הם המנצחים הגדולים של המשבר. תעשיית התיירות הייתה קורסת בעקבות ההחלטה להקדים את הבחירות, אפילו מירי רגב ביטלה את המלון שהזמינה. אני שמח מאוד שחזרנו לשפיות ושאין בחירות. אם הייתי שואל את נתניהו בחדרי חדרים הוא היה מודה שגם הוא שמח מאוד על כך". 

לדברי כספית, "חלק מהפרשנים הפוליטיים ניסו למכור לנו כמה שנתניהו היה  נחוש ללכת לבחירות ביוני בידיעה שהוא ינצח. השר כחלון היה היחידי שלא התרוצץ מאולפן לאולפן לאחר שהכריז שלא יהיה שר האוצר אם התקציב לא יעבור. בכך הוא נשאר במקומו ונתן לכולם לרוץ סביבו. ליברמן לא שינה את עמדתו והצביע נגד חוק הגיוס אך נשאר שר הביטחון. איילת שקד ונפתלי בנט שהובילו את המהלך הזה הבינו בסוף השבוע שכוונתו של נתניהו לצאת לבחירות היא אמיתית ולכן הם תקפו אותו בכל הכוח".


הובילו את המהלך. שקד ובנט. צילום: סיוון פרג'
הובילו את המהלך. שקד ובנט. צילום: סיוון פרג'


 

עוד הוסיף: "אני לא מרבה לחלוק על ניסים משעל אך אני לא חושב שהמנצחים הגדולים הם החרדים. הם איבדו עתה את כוח ההרתעה. פעם כשמועצת החכמים הייתה מתכנסת ומחליטה כל המדינה הייתה מסתדרת בשלשות. ראינו היום כיצד כל גדולי התורה מתהפכים תוך שעתיים כדי לא לרוץ לבחירות ומבלי שזכו בחוק הגיוס. חשוב לזכור שהקריאה הטרומית היא אפילו לא המלצה לטיוטה. ליברמן דרש שהחוק לא יעבור ללא הסכמת כל הסיעות ואריה דרעי הרוויח מכך שמועד הלווייתו הפוליטי נדחה בכמה חודשים אך מי יודע מה עוד יהיה בהמשך".

 

ספי עובדיה התייחס לדבריו: "בן יסכים איתי שהאירוע הזה בכללותו צורב בדעת הקהל עוד יותר את גדולת נתניהו, אפילו האופוזיציה התגייסה בכל כוחה למנוע את הבחירות". דרור רפאל הוסיף לדבריו: "אולי התוכנית הגדולה של נתניהו הייתה למשוך את המשבר כדי שידברו פחות על החקירות כנגדו?". ניסים משעל טען: "אני מפנה את כולכם לקרוא את הספר של כספית שמתאר כיצד מתנהל האיש הזה. הוא נוהג להתדרדר עד שהדקה ה-90 מגיעה ואף מושך את הדברים לדקה ה-92 כדי לקבל החלטה". 
כספית השיב להם: "נכון מאוד, והוא אף תמיד מכריז על עצמו כמנצח. מדינת ישראל מחולקת לשבטים ונתניהו לא היה צריך את האירוע הזה כדי לחזק את השבט שלו אשר מתאחד סביבו בתמיכה חסרת תקדים ללא קשר למשבר הקואליציוני. נתניהו יצא להרפתקה הזו כי הוא רצה לצאת לבחירות. הוא ידע שיש במחסנית שלו כדור אחד והוא לנסות ולהקדים את היועמ"ש. הזמן שעובר מבחינתו לא עושה לא טוב אלא רק להיפך". 
"האופוזיציה נשמה לרווחה כשהמשבר נפתר", הסביר כספית, "למרות שאבי גבאי הצהיר בפומבי שהוא מעוניין בבחירות הוא הבין שהמפלגה שלו על סף לקבל מספר מנדטים חד ספרתי ועצר את המהומה. אפילו המפלגות הערביות חששו מבחירות ביוני בעקבות חודש הרמדאן". לסיום ציין משעל: "לתחושתי אחרי החגים אנחנו נקלע למשבר נוסף כי הסדקים עוד קשים לתיקון". כספית סיכם: "יש כעת הרבה דם רע בממשלה הזו, השותפים כועסים על נתניהו שניסה לקבור אותם ולכן הוא חושד בהם עוד יותר מבעבר. כולנו נסכים שהבחירות לא יתקיימו בנובמבר 2019".
עריכה: איתמר זיגלמן