שר הפנים אריה דרעי (ש"ס) תקף הבוקר (חמישי) בחריפות בגלי צה"ל את ראש עיריית שדרות לשעבר, אלי מויאל, בעקבות טענתו לפיה "אם הספרדים היו מקימים מדינה זו הייתה עוד ממלכה מחורבנת". יו"ר ש"ס טען כי מויאל "צריך טיפול" וציין כי "רק אנשים עם תסבוך נפשי עמוק ורגשי נחיתות יכולים להגיב ככה". בעקבות דבריו, מויאל עלה לשידור והחזיר אש לדרעי, כשאמר כי "ביקורת מטיפשים היא מחמאה".

"הוא זקוק לטיפול", קבע דרעי שהציע לתת למויאל "כמה שמות של כמה מטפלים". לדבריו, "כל אחד שחושב שהדור לא זכה לגלות את גאונותו אומר דברים שטותיים", אמר.



ראש עיריית שדרות לשעבר, כאמור, לא נותר אדיש לדבריו וירה בתכניתה של אילה חסוןב-103FM, במקביל לראיון שלו בגל"צ: "האיש הזה שישב בבית סוהר מטיף לי מוסר? נו באמת. גנבת לילדים רעבים ואתה מטיף לי מוסר? שימתח ביקורת עניינית, שיתווכח עם הפרטים שאמרתי ונראה אם הוא מכיר את ההיסטוריה".



 


"לא שמעתי את הדברים שאמר השר ולכן רק אזכיר לשר שהוא היה מטופל במוסד עד לא מזמן, אז שלא ינסה ללמד אותי שום דבר", המשיך מויאל. "אמרתי בסרט את האמת שלי כי הגיע הזמן שנפסיק לחיות בשקר. האמת ההיסטורית היא שבאנו למדינה הדמוקרטית ולא יכולנו לבצע את המעבר באופן חלק, ולכן שילמנו את המחיר. באירופה הייתה דמוקרטיה בעוד שאצלנו היא לא עוד לא הייתה בדיוק קיימת. בסרט מוצגים תהליכים לא היו ממוסדים ומכוונים, מדובר בפקידים לא טובים שעשו מה שעשו בחסות הממשלה. מי שטוען שהאשכנזים עשו את הדברים כדי לרדות בספרדים במכוון טועה".

"בני משפחתי הגיעו למעברה שלימים תיהפך לשדרות", הוסיף: "אני לא חושב שאם הייתי גדל בתל אביב חיי היו אחרים. אני מוכן לקבל כל ביקורת ולהתווכח על כל דבר שמעוגן בעובדות".

לטענתו, "יש הבדל תרבויות בין העולים מאירופה לאלו שהגיע ממדינות המזרח. אנחנו באנו מתרבות שלא ידענו מה זה דמוקרטיה, ולכן היינו מקימים פה עוד ממלכה כי זה מה שידענו. האם אתה מעלה על דעתך שאנשים שחיו דורי דורות במלוכה ייסדו דמוקרטיה? הם ייסדו את מה שהם מורגלים בו".

הוא הסביר כי "באירופה הריחו דמוקרטיה, הבינו מה קורה. התמזל מזלם שהם היו המייסדים מבחינה היסטורית, הם היו הראשונים פה. ברגע שהצטרפנו, הצטרפנו לקיים".

את דבריו חתם באומרו כי "אני ספרדי גאה ואוהב את הספרדיות ואת המסורת, אבל רבותיי - אף אחד לא יגיד לי לעצום את העיניים ולשתוק. את זה אני לא מוכן לשמוע. איך אני לא יכול להיות גאה אם אמא שלי היא כלת פרס ישראל? המדינה הכירה במפעל עיירות הפיתוח ואמא שלי קיבלה מפעל חיים בשם עיירות הפיתוח".

אלי מויאל. צילום: פלאש 90
אלי מויאל. צילום: פלאש 90


כזכור, ביום שני התראיין מויאל ברדיו 101.5FM על רקע ממצאים שעלו מהסדרה "סאלח פה זה ארץ ישראל". במהלך דבריו אמר מויאל כי "אם הספרדים היו מקימים את המדינה - זו הייתה עוד מלוכה מחורבנת במזרח התיכון".

בתוך כך, הוא תקף גם את היוזמה לשינוי שמות הרחובות, כך שייקראו על שמם של ספרדים: "אולי כדאי שתאמר האמת ושנשים מראה מול הפנים שלנו: כמה אוניברסיטאות היו במרוקו? מה ידענו על העולם המתקדם? כמה טכנולוגיה הייתה במרוקו? אם הספרדים היו עולים ראשונים, הייתה פה עוד מלוכה מחורבנת. כאשר אתה עובר תרבות, הדור הראשון והשני משלם את המחיר, זו גזירת עולם ואיש לא יכול להתנגד לה. ההורים שלי ושלך שילמו את המחיר והורים אחרים שילמו את המחיר. זה המחיר ששולם בשביל לבנות את הארץ הזו".

"קיבלנו מדינה ועצמאות ודמוקרטיה", הוסיף אז מויאל, והסביר: "שום עלייה לא הייתה חלקה באמת. עם כל הכבוד, אי-אפשר שבזמן ששבע מדינות ערב יאיימו לכלות את ארץ ישראל, הם יטפלו בגזזת. השנים היו שנות מלחמה, אני עברתי את ההקרנות נגד גזזת ב-57".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן