זכייתו של חבר הכנסת ושר החוץ לשעבר, דוד לוי, בפרס ישראל על מפעל חיים התקבלה הערב (חמישי) בשמחה ברחבי הקשת הפוליטית, כאשר רבים ציינו את פועלו של חבר הכנסת ואת היותו סמל למאבק המזרחי ולבני דורו ועולי מדינות ערב. לוי הגיב לזכייתו ואמר בתוכנית הלילה של חברת החדשות: "החיים לא פינקו אותי בהכרה על פעולה רבת שנים. בסך הכל מילאתי את תפקידי ואני גאה שפילסתי דרך לרבים ולהכרה כזו מהמדינה. זה מרגש אותי ואת משפחתי ואני באמת מודה לכל אלה אשר ראו לנכון להעניק לתחום החברתי הזה שהוא כל חיינו וכל עתידנו".



מה הדבר שאתה הכי גאה בו?
"לאורך חיי הציבוריים היו לי הרבה מבחנים. גם כאשר האווירה לא הייתה בשלה לדברים שהיום אנחנו רואים אותם. להעלות את בעיותיהם של העובדים בישראל, זכויות של משפחות ברוכות ילדים, הקשישים והילדים שנדחקו לשוליים".

בתו, אורלי לוי אבקסיס, אשר הודיעה בימים האחרונים על כוונתה להקים מפלגה חדשה ולהתמודד לכנסת, לאחר שפרשה מסיעת ישראל ביתנו כתבה בחשבון הטוויטר שלה בתגובה לזכייה: "מעטים הרגעים שבהם קשה לי לבחור את המילים הרגע הזה הוא אחד מהם. אבא מקבל את פרס ישראל ויחד איתו דור שלם של אנשים שאותם ייצג ועבורם נלחם. מפעל חייך חיי וקיים אבא".



גם אחיה של אורלי לוי, ז'קי, בירך את אביו על הזכייה, ומסר כי הוא "מאושר. אין ראוי מאבי ומורי היקר לפרס הנכבד. דוד לוי הוא פורץ דרך, איש שדרכו הישרה, גישרה על פערים כואבים ורבים שהיו בחברה, איש שהוא מבוני המדינה, מי שהוביל את הפרויקט החברתי הגדול ביותר מאז קום המדינה, "שיקום שכונות", פרויקט שאני גאה להוביל היום. דוד לוי הוא מודל לחיקוי, הן בדרכו הצנועה, הן בהישגיו והן בעמידתו האיתנה על עקרונותיו כיאה למנהיג אמיתי רודף צדק חברתי".



גבאי: "סמל להגשמת החזון הציוני, ראוי להיזכר בימים שפוליטקאים עוסקים בשיסוי יומיומי"



נשיא המדינה, ראובן ריבלין, אמר בתגובה לזכייה: "ברכות חמות לזוכה פרס ישראל למפעל חיים בתחום החברה, השר לשעבר דוד לוי. דוד העמיד דורות של עוסקים בצרכי ציבור באמונה כשפעילותו רבת השנים בשירות המדינה ומסירותו האינסופית משמשים מגדלור והשראה. דוד יקר, היית מפורצי הדרך מהפריפריה ללב הישראליות, החלוץ שגרם לרבים אחרים להאמין שאפשר ועל כל אלה אנו מתכבדים בך כחתן פרס ישראל".



גם יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, בירך מי שהיה חבר כנסת בולט בליכוד ואמר בתגובה לזכייה כי "פרס ישראל לדוד לוי - הכרה בתרומתו ארוכת השנים למדינה, ברגישותו החברתית, בתבונתו המדינית ברגעים גורליים ומעל לכל בהיותו סמל להגשמת החזון הציוני של מאות אלפי עולים מצפון-אפריקה". גבאי הביע ביקורת מרומזת על ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשהוסיף בהודעתו כי "ראוי שנזכור את זה דווקא בימים בהם פוליטיקאים עוסקים בשיסוי יומיומי ומנסים להיבנות מהעמקת הקרעים בעם".



ארדן: "עשה מסלול מדהים מהמעברה עד לפסגת הציבוריות הישראלית"



השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר כי אין ראוי מלוי לקבל את הפרס, תוך שהוא מזכיר את התנגדותו להתנתקות. "מזל טוב וברכות ליקירנו דוד לוי על זכייתו בפרס ישראל למפעל חיים ולכל משפחת לוי ותושבי בית שאן האהובים", כתב ארדן, והוסיף כי "אין ראוי מדוד לקבל את הפרס. זכיתי להתפעל ולהכיר את דוד באופן אישי כאשר נאבקנו יחד במסגרת קבוצת ״מורדי הליכוד״ כנגד הנסיגה מגוש קטיף. דוד תמיד סימל עבורי ועבור רבים את תקומת עם ישראל בארצו, המסלול המדהים שהוא עשה מהמעברה עד לפסגת הציבוריות הישראלית הוא מעורר השראה. תרומתו לחברה הישראלית אדירה וההודעה על הפרס שיקבל בשנת ה70 למדינה שמחה וריגשה את כולנו".



יו"ר הקואליציה חה"כ דודי אמסלם אמר: "ברכות וגאווה עצומה על זכייתו של מורי ורעי, חה"כ ושר החוץ לשעבר דוד לוי, בפרס ישראל למפעל חיים בתחום חברה וקהילה. דוד לוי הוא מנהיג חברתי, פורץ דרך שפתח בעבור קהלים רבים בחברה הישראלית דלתות והזדמנויות חדשות".



"הבחירה בו, היא הוקרה עצומה למאבקים החברתיים אותם הוביל למען השכבות החלשות. התגייסותו ומסירותו למען העם והמדינה מעניקים לו בזכות את הפרס היוקרתי והחשוב הזה שאין ראוי ממנו לקבל. בעבורי ובעבור רבים בחברה הישראלית, זכייתו של דוד לוי היא סגירת מעגל והוקרה עצומה לאיש שהיה ויהיה לעד, מקור לגאווה והשראה לכולנו. מזל טוב דוד, גאים בך".