נאום "יחרב ביתך" נוסף? יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, תקף הערב (שני) את שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן וקרא לו "בן כלב". את דברים אמר אבו מאזן בכנס שערך ברמאללה בתגובה לביקורת שהטיח פרידמן ברשות, לאחר שהיא נמנעה מגינוי סדרת הפיגועים שאירעה בימים האחרונים, בהם נרצחו שלושה ישראלים, שני החיילים נתנאל קהלני וזיו דאוס ז"ל בפיגוע דריסה סמוך ליישוב מבוא דותן, ועדיאל קולמן בפיגוע דקירה בעיר העתיקה.



בנאום שאל אבו מאזן, בהתייחסו לדבריו של פרידמן שיצא להגנת המתנחלים: "ארצות הברית נתנה לגיטימציה להתנחלויות, כך עשו גם בכירים אמריקאים ובראשם השגריר שלהם בתל אביב. דיוויד פרידמן אמר 'הם בונים על האדמות שלהם'. יא בן כלב, הם בונים על האדמות שלהם? הוא בעצמו מתנחל ומשפחתו מתנחלת", אמר אבו מאזן.



אחרי ששפך את חמתו על השגריר האמריקאי, פנה אבו מאזן לתקוף את ארגון חמאס והאשים את הארגון באחריות לניסיון ההתנקשות בראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה. בנאומו אמר אבו מאזן כי "אנחנו יודעים כי החמאס עומד מאחורי ניסיון החיסול והוא מי שניסה לבצע אותו", אמר יושב הראש במהלך דיון עם ראשי ארגון הפתח. ״התוצאה של המשא ומתן לפיוס עם חמאס היא ניסיון התנקשות, ולו זה היה מצליח, זה היה אסון כל העם שלנו והיה מוביל למלחמת אזרחים״, אמר אבו מאזן והודיע על הטלת סנקציות לאומיות, משפטיות וכלכליות על חמאס ״בשל סירובו לסיים את הפיוס״.



דיוויד פרידמן, צילום: רויטרס
דיוויד פרידמן, צילום: רויטרס



השגריר פרידמן ענה לאבו מאזן במהלך נאום שנשא בוועידה למלחמה באנטישמיות שנערך מאוחר יותר ואמר: "הבוקר הבחנתי בכך שלמרות ששלושה ישראלים נרצחו בסוף השבוע, שני חיילים ואזרח, שמתי לב ששלושה יהודים נרצחו על ידי טרוריסטים פלסטינים והרשות שתקה. ציינתי את זה ללא פרשנות, ואבו מאזן קרא לי בן כלב. אנטישמיות או שיח פוליטי? אני לא אקבע, אשאיר זאת לכם".



"אכזריות כזאת, ואין גינוי מהרשות הפלסטינית"



כזכור, השגריר תקף מוקדם יותר היום את הרשות הפלסטינית בעקבות שתיקתה נוכח הפיגועים האחרונים וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "טרגדיה בישראל, שני חיילים צעירים, נתנאל קהלני וזיו דאוס נרצחו בצפון על ידי טרוריסט פלסטיני. אכזריות כזאת ואין שום גינוי מהרשות הפלסטינית. אני מתפלל עבור המשפחות והפצועים - כל כך הרבה עצב".  



גם לפני כחודשיים כבר הביע פרידמן ביקורת חריפה על הרשות. לאחר הפיגוע סמוך לחוות גלעד, בו נרצח הרב רזיאל שבח על ידי מחבלים, כתב פרידמן: "אב ישראל לשישה נרצח בדם קר על ידי מחבלים פלסטינים. חמאס מהלל את הרוצחים, וחוקי הרשות הפלסטינית מבטיחים להם גמול כלכלי. אל תחפשו סיבות נוספות לכך שאין שלום. מתפלל למען משפחת שבח האבלה".



בדבריו כיוון פרידמן לעבודה שרשות הפלסטינית, על פי חוק, משלמת למחבלים על פי חומרת העבירה אותה ביצעו. זאת, לאחר שמשרד הביטחון פרסם בעבר את "מחירון הטרור", שעל פיו נקבע הסכום אותו מקבלים אותם אסירים ביטחוניים. במשרד הציגו את תזכיר החוק שנועד לקזז את התשלום שמעבירה הרשות לטרוריסטים מהכסף אותו מעבירה ישראל לרשות הפלסטינית כל שנה.