עידן חדש במרצ. ח"כ תמר זנדברג, 42, נבחרה הערב (חמישי) לתפקיד יושבת ראש המפלגה במקומה של זהבה גלאון, שכיהנה בתפקיד בשש השנים האחרונות. זנדברג, שזכתה ל-71 אחוזי תמיכה שהם למעלה מ-12 אלף קולות, גברה על אבי בוסקילה, לשעבר מנכ"ל שלום עכשיו, שקיווה להיות המועמד המזרחי הראשון וגם ההומוסקסואל המוצהר הראשון שיעמוד בראש מפלגת השמאל. בוסקילה זכה ב-28.5% שהם 4,851 הצבעות, דוד קשני קיבל 23 מהקולות, ואופיר פז קיבל 22 מהקולות. 



זנדברג נהנתה מתמיכה של כל חברי הכנסת של הסיעה וכן של אבי דבוש, פעיל חברתי, שהסיר את מועמדותו לראשות התנועה והעביר את תמיכתו אליה וכן מתמיכת ותיקי המפלגה חיים אורון (ג'ומס) ורן כהן. היום היא הגיעה לקלפי בבית סוקולוב בתל אביב בלוויית בן זוגה אורי זכי, המכהן כיו"ר ועידת מרצ, וקבוצה גדולה של תומכים לבושים בחולצות סגולות עם הכתובת "בוחרים להתחדש" ו"מרצ מתרעננת" ומניפים בלונים. 



בנאום הניצחון שלה אמרה זנדברג: "חזרנו להאמין בעצמנו. אני רוצה להודות לזהבה גלאון, ואני מרגישה זכות גדולה לעמוד במקום שבו היא עמדה". על יריבה בבחירות אמרה: "פגשתי בחוץ את אבי בוסקילה, והודיתי לו על קמפיין מכובד. אבי הוא חלק בלתי נפרד מהמהפכה ויש לו עתיד גדול במפלגה".



"משהו קורה במרצ", המשיכה זנדברג, "זאת לא מפלגה משעממת, האנרגיות של כל המועמדים, האמוציות, הרגשות של הימים האחרונים מוכיחים שמרצ פורצת קדימה ונוביל כוח שמאלי משמעותי. אנחנו נהיה חלק מהמהפך שישראל משוועת לו. אנחנו נהיה פה לציבור עצום שלא ויתר על צדק, דמוקרטיה ושוויון, שמאמין שהכיבוש הרסני. לאלה שמאמינים בזה, אל תאמינו שאנחנו מיעוט. הצטרפו אלינו ונוביל את המדינה". 



כ"ל מי שנלחם על חברה צודקת וסולידרית, מרצ היא הבית, שנמאס להם מהפנסיות המתמעטות, מרצ היא הבית. מי שלא מפחד לשמוע מחמוד דרוויש, מרצ היא הבית, מי שמאמין בדיור ציבורי, מרצ היא הבית".

זנדברג גפ פנתה לאזרחי ישראל הערבים, תוך שהיא מאזכרת את אמירתו של ראש הממשלה על הערבים באוטובוסים: "בואו אלינו לבנות חברה צודקת ושוויונית, בואו באוטובוסים".

בוסקילה אמר לאחר היוודע התוצאות כי "ברור שהייתי שמח אם הייתי זוכה, אבל אני מרוצה. עשינו את זה בשלושה חודשים וזאת תוצאה טובה ועכשיו מתכוננים לפריימריז".



"תוצאה טובה ועכשיו מתכוננים לפריימריז". אבי בוסקילה מצביע. צילום: אבשלום ששוני
"תוצאה טובה ועכשיו מתכוננים לפריימריז". אבי בוסקילה מצביע. צילום: אבשלום ששוני



גלאון לזנדברג: "הקרבות העיקריים עוד לפנייך"


יו"ר מרצ היוצאת, זהבה גלאון, שלא הגיעה לגני התערוכה לראות מי מחליף אותה, בירכה את זנדברג על בחירתה ליו"ר מרצ ואיחלה לה הצלחה: "הפוליטיקה הישראלית יכולה להיות שדה קרב אכזרי, והקרבות העיקריים עוד לפנייך. אבל אני בטוחה שתתמודדי בכבוד ובנחישות. ההצלחה שלך היא הצלחה למרצ ולשמאל כולו".
לדבריה, "הפריימריז הפתוחים הוכיחו את עצמם בענק, ונתנו למרצ את התנופה שהיא זקוקה לה לקראת הבחירות הבאות. ישראל זקוקה למרצ חזקה ובועטת, ואני מאמינה שיש לך את היכולת לעשות מרצ כזאת".
גלאון הוסיפה והודתה לפעילי מרצ: "הייתי יו"ר מרצ במשך שש שנים מופלאות, קשות, מטורפות ויפות. ראיתי פעילים שנתנו את עצמם מכל הלב, שעשו שעות נוספות בקרב עבור ישראל טובה וצודקת יותר. זו הייתה זכות גדולה".

ח"כ מוסי רז, מזכ"ל מרצ, אמר: "אני שמח ונרגש שמתפקדי מרצ יצאו בהמוניהם להצביע בכל הארץ, מדן ועד אילת, והוכיחו שמרצ מתחזקת כמובילת השמאל הישראלי. מאחל הצלחה ליו"ר הנכנסת, ח"כ תמר זנדברג, במשימתה להכפיל את השמאל הישראלי".

ח"כ מיכל רוזין אמרה: "אני שמחה מאוד שמרצ יוצאת היום לדרך חדשה בהובלת תמר זנדברג. אין לי ספק שמרצ בהובלת תמר, תמשיך להיות המפלגה האידאולוגית והערכית שתמיד הייתה: מפלגה שנושאת בגאווה את המאבקים לחברה הוגנת וצודקת יותר, לסיום הכיבוש והשליטה בשטחים, להפרדת דת ומדינה, לצדק חלוקתי, לניקיון כפיים ושוויון מלא לכל אדם ואישה באשר הם".
 
"במיוחד בזמנים אלה, שהשחיתות השלטונית מאיימת על הדמוקרטיה, הקרעים בעם הולכים ומתרחבים ורוחות של גזענות ולאומנות מנשבות, מרצ מציבה אלטרנטיבה. העובדה שמאז שינוי שיטת הבחירות כמעט הוכפל מספר המתפקדים, מוכיחה שהציבור מתעורר - מרצ מתעוררת. המשימה שלנו היא להמשיך במגמה שאנחנו רואים ורואות בסקרים כדי לחזק את את מפלגת השמאל היחידה בארץ שלא מגמגמת ולא מזגזגת. הערכתי לכל המתמודדים שהציבו את מועמדותם, אין לי ספק שישתלבו בהנהגת המפלגה ובהובלתה".