יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין מזהיר כי אם בניגוד למקובל עד היום ראש הממשלה ונשיא המדינה יוזמנו לנאום בטקס הדלקת המשואות, הוא וגם משמר הכנסת יחרימו את האירוע.

השנה מבקשת השרה מירי רגב, האחראית על מרכז ההסברה ועל ועדת השרים לטקסים וסמלים, להזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו להיות הנואם המרכזי בטקס, שיעמוד בסימן 70 שנה להקמת המדינה. רגב גם מבקשת להזמין לאירוע את נשיא המדינה. מדובר בשינוי כללי הטקס שהיו קיימים במשך עשרות שנים שבהם הנואם המרכזי היה יושב ראש הכנסת.

אתמול נפגש אדלשטיין לפגישה עם צוות מרכז ההסברה המפיק את אירוע הדלקת המשואות בערב יום העצמאות. אדלשטיין ביקש להכין את מפיקי הטקס לאפשרות שהוא וגם משמר הכנסת ועובדי הכנסת יחרימו את האירוע כדי שיתכוננו בעוד מועד לאפשרות למצוא תחליפים לכך. כידוע, למשמר הכנסת מקום
מרכזי בטקס חלופי הדגלים במהלך האירוע בהר הרצל. יושב ראש הכנסת, מלבד הנאום המסורתי, גם מדליק את המשואה הראשונה.

מירי רגב. צילום: פלאש 90


שלשום, במהלך ועידת ידיעות אחרונות, התייחס יושב ראש הכנסת לכוונה "להדיח" אותו מטקס המשואות ואמר: "אפשר לומר על ראש הממשלה הרבה דברים, אבל טיפש הוא לא. מישהו נתן לו עצת אחיתופל והציע לו לנאום בטקס הדלקת המשואות". 
אדלשטיין נשאל אם הוא מתכוון לשרה מירי רגב וענה מבלי להזכיר את שמה: "ראש הממשלה חיש מהר הבין, גם הבהרתי לו את המשמעות. הרעיון, אני מקווה, נגנז אחת ולתמיד".

השרה רגב לא נותרה חייבת ופרסמה אחר כך תגובה בה אמרה: "נשגב מבינתי. מה מפריע ליו"ר הכנסת שבחגיגות ה-70 למדינה ינאמו נשיא המדינה וראש ממשלת ישראל? לא זוכרת שיולי אדלשטיין קנה את הר הרצל או רכש את הזכויות של טקס המשואות הממלכתי".

למרות שאדלשטיין סבור כי הנושא נגנז הוא כאמור שלח אמש אזהרה חסרת תקדים לפיה הוא, משמר הכנסת וכל עובדי הכנסת הנוטלים חלק במעמד המרכזי של ערב יום העצמאות יחרימו אותו אם ישונו הסדרים שאפיינו את הטקס במהלך כל שנות המדינה. 

בתגובה לפרסום הערב אמרה השרה רגב כי 
"מצער אותי מאוד שיו"ר הכנסת הופך את הטכס הממלכתי להתנצחות אישית וקטנונית. הר הרצל אינו נחלה פרטית שלו ובכל הכבוד זה לא טכס אישי והעניינים האישיים צריכים לרדת מסדר היום. גם משמר הכנסת איננו המשמר המלכותי של אדלשטיין. ההחלטה האם להגיע לטקס היא אך ורק של ראש הממשלה. כפי שהוחלט בוועדת השרים לכבוד חגיגות ה-70 נכון שנשיא המדינה ראש הממשלה וראש מדינה מהעולם ינאמו בטקס. זה יכבד את המדינה, את האזרחים ואפילו את הכנסת והעומד בראשה".

אדלשטיין אמר בתגובה לדבריה של רגב כי "טקס הדלקת המשואות הוא טקס של כל אזרחיה של מדינת ישראל ולכן הכנסת, שמייצגת את כל חלקי העם, היא הרשות היחידה שיכולה לתת לכך ביטוי וכך נהוג מקום המדינה. צר לי ששרת התרבות מנסה לפגוע בפעם הראשונה בתולדות המדינה בטקס שהוא הביטוי המזוקק והיפה של עם ישראל ושל הישראליות. טקס הדלקת המשואות הוא אחד המסורות היפות והמאחדות שלנו ומי שייפגע בו - יחבל באחד הערכים הישראלים הכי יפים ומרגשים שיש לנו".