דו"ח הלמ"ס הפלסטיני, שהוגש היום (רביעי) לידי יו"ר הרשות אבו מאזן במוקעטה שברמאללה, מאשש את הנתונים שחשף לפני יומיים סגן מתאם הפעולות בשטחים, אל"מ אורי מנדס, בכנסת. על פי הדוח, בשטחי יהודה ושומרון חיים כיום כ-2.9 מיליון פלסטינים וברצועת עזה 1.9 מיליון פלסטינים, כאשר מתאם הפעולות בשטחים העריך שמספרם של הפלסטינים ביו"ש ועזה עומד על כ-5 מיליון. חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) בירך על הדוח וטען כי הדמיון בין נתוני המתפ"ש ללמ"ס הפלסטיני מוכיחים את מקצועיות הלשכה הפלסטינית. 



עוד חושף הדוח כי האוכלוסייה הפלסטינית צעירה וכי כמעט 50% מהפלסטינים (47%) הם מתחת לגיל 17, עוד 24.3% הם בין הגילאים 29-18 ורק 5.2% הם מעל לגיל 60. על פי הדוח, משק בית פלסטיני ממוצע הוא בן 5.1 נפשות, כאשר הפלסטינית הממוצעת מולידה במהלך חייה כ-4.4 ילדים.



אחד הנתונים שמראים את ההבדל בין רצועת עזה לבין יהודה ושומרון, הוא הגישה למים נקיים. בעוד תשעה מתוך 10 פלסטינים ביהודה ושומרון נהנים מגישה למים נקיים, רק אחד מתוך 10 נהנה ממים כאלה ברצועת עזה. הבדל נוסף הוא צפיפות האוכלוסין ביו"ש מול עזה, כאשר בגדה המערבית ישנם 509 פלסטינים לקילומטר ממוצע, ברצועת עזה יש כמעט פי 10 מנתון זה - 5,203 נפשות לקילומטר ממוצע. 



כמעט חמישה מיליון פלסטינים ביהודה ושומרון ורצועת עזה
כמעט חמישה מיליון פלסטינים ביהודה ושומרון ורצועת עזה



המשפחה הממוצעת בעזה - 5.6 נפשות
המשפחה הממוצעת בעזה - 5.6 נפשות




ביו"ש 9 מתוך 10 עם גישה למים נקיים, בעזה רק 1 מתוך 10
ביו"ש 9 מתוך 10 עם גישה למים נקיים, בעזה רק 1 מתוך 10





אבי דיכטר: "נתון מפתיע", מוטי יוגב: "הרשות הפלסטינית משקרת"



כאמור, לפני יומיים סגן מתאם הפעולות בשטחים מסר לוועדת החוץ והביטחון נתונים דומים, נתונים שהפתיעו את יו"ר הוועדה אבי דיכטר. 'אני לא זוכר שהפלסטינים הציגו מספר כזה", אמר דיכטר והוסיף "מדובר בנתון חדש לגמרי, משמעותי ומפתיע מאוד. אם הוא מדויק, הוא מפתיע ומדאיג. אם הוא לא מדויק אנחנו כמובן רוצים לדעת מה הנתון המדויק''.



ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), לעומת זאת, כפר במהימנות הנתונים שנמסרו שמסתכמים על נתוני הלמ"ס הפלסטיני. לדבריו הדיווח של סגן מתאם הפעולות בשטחים, על חמישה מיליון פלשתינים בין הים התיכון לירדן, למצער אינו מדויק. "לצערי, מתפ"ש לא מילא את אחריותו לספור ולדעת כמה פלשתינים יש ביו"ש או לפחות בשטחי C שבאחריותו והוא מסתמך על דיווחי הרשות הפלשתינית בלבד. הרשות הפלשתינית משקרת וסופרת גם את 317 אלף תושבי מזרח ירושלים. הרש"פ אינה מדווחת על נפטרים וכך הוגש לוועדת החוץ והביטחון מסמך לפיו בעשור האחרון נולדו ביו"ש פי עשר ערבים ממה שנפטרו".



חבר הכנסת מהבית היהודי הוסיף כי "בשנת 2016 דווח על כ-80 אלף יילודים ועל כ-8,000 נפטרים, תוחלת חיים שאינה קיימת בשום מקום בעולם. בעוד שני פרמטרים, הוגשו נתונים מעוררי סימני שאלה, פער של קרוב ל-20% בין רישום יילודים לנכנסים לכיתה א' וכן נתונים לא מדויקים על הגירה פלסטינית שלילית מדי שנה בשנה. אני קורא לשר הביטחון שיטיל על מתאם הפעולות בשטחים למלא את חובתו ולהביא מספרים מדויקים במרשם אוכלוסין שמי של הפלסטינים ביו"ש, ולא לאפשר מציאות שאינה מדויקת בתחום דמוגרפי כה חשוב".



מודאג מהנתונים. אבי דיכטר, צילום: מרים אלסטר
מודאג מהנתונים. אבי דיכטר, צילום: מרים אלסטר



הרצוג: "תמרור אזהרה להנהגה שלא מבינה את הסכנה הדו לאומית"



יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג (המחנה הציוני) התייחס גם הוא לנתונים שנחשפו בוועדת חוץ וביטחון, ואמר כי "נתוני המנהל האזרחי שהתפרסמו הקובעים כי מס' הפלסטינים מגיע ל-5 מיליון, תמרור אזהרה להנהגה ישראלית שלא מבינה את עצמת הסכנה הדו לאומית וממשיכה לייצר מציאות בלתי הפיכה של מדינה 1. מי שחרד למדינת הלאום היחידה של העם היהודי חייב להתייצב לצד המטרה של הפרדות מהפלסטינים ומימוש חזון 2 המדינות".



ח״כ עפר שלח (יש עתיד), חבר ועדת החוץ והביטחון, אמר כי הוויכוח על הנתונים הדמוגרפיים שהוצגו בפני ועדת היות והביטחון - מופרך. "לא צריך את הלמ״ס הפלסטינית. תקראו כל מומחה ישראלי, פרופ' ארנון סופר למשל: כולם אומרים שבין הים לירדן מתקיים היום בקושי רוב יהודי, וגם אם מוציאים מהחשבון את שני מיליון העזתים, מתקבלים מספרים שמשמעותם אחת - אם לא ניפרד מהפלסטינים, ישראל לא תוכל להיות יהודית (אם נספח את איו״ש) או דמוקרטית (אם נמשיך לשלוט בהם ללא זכויות). שום ויכוח דמוגרפי לא יכסה על העובדות: היפרדות, או סכנה לקיומו של החזון הציוני".