סערת חגיגות ה-70: שרת התרבות מירי רגב הגיבה היום (חמישי) למכתב ששיגר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בו הכריז כי לא יגיע לטקס הדלקת המשואות בהר הרצל אם ראש בממשלה נתניהו ישתתף בו. "מכבסת מילים שלא מצליחה להסיר את כתם ההתנגדות המוזרה של אדלשטיין לנאום נשיא המדינה וראש הממשלה בטקס חגיגות ה-70.  ועכשיו לעובדות. טקס המשואות מנוהל ומאורגן על ידי ממשלת ישראל. העובדה שהממשלה כיבדה את יו"ר הכנסת לאורך השנים, אינה הופכת את הטקס לאחד מהטקסים של הכנסת".

"אותה ממשלה, באמצעות ועדת שרים לענייני סמלים וטקסים בראשה אני עומדת, החליטה השנה - בה אנו מציינים 70 שנות עצמאות, כי יכבדו את המדינה בנאומיהם נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת והמנהיג של המדינה הבכירה ביותר מבין אלו שתגענה. בניגוד לנכתב, לא יהיה כל שינוי מהותי ולא ייפגע בכהוא זה אופיו הלאומי של הטקס. להפך - טקס בו יופיעו נכבדים אלה מחזק את אופיו הממלכתי והלאומי", הוסיפה.
 
רגב תקפה את יו"ר הכנסת ואמרה כי התנגדותו לנוכחותו של נתניהו כלל אינה מובנת. "על איזה שינוי מהותי מלין אדלשטיין במכתבו? נאום ראש הממשלה יפגע בממלכתיות? הרי בכל שנה משודרת בסרטון ברכתו של ראש הממשלה. כנראה שליו"ר הכנסת מפריעה נוכחותו הפיזית של ראש הממשלה בטקס ולא נאומו. אני שומעת אזרחיות ואזרחים רבים בימים האחרונים - אף אחד לא מצליח להבין את ההתנגדות, ההתנהלות ומכבסת המילים הזו של אדלשטיין, הטוענת כי בהגעת נשיא המדינה וראש הממשלה יש פגיעה בממלכתיות ובאחדות הטקס", אמרה.

לא יופיע? אדלשטיין בטקס אשתקד. צילום: מרק ישראל סלם


"אין שום סיבה לשנות"

חברות הכנסת מהקואליציה מירב בן ארי ורחל עזריה (כולנו) ציינו כי ילכו בעקבות אדלשטיין ויעדרו מהטקס במידה וראש הממשלה ישתתף בו. ״טקס המשואות הוא אירוע מכונן לכל אזרחי ישראל. האירוע במתכונתו הנוכחית נערך כך שנים רבות ואין שום סיבה לשנותו. אני מחזקת את דבריו של יו״ר הכנסת, יולי אדלשטיין ובמידה ויחליט שלא לקחת חלק בטקס, גם אני לא אשתתף. אין סיבה שאירוע ממלכתי וחשוב זה יהווה סלע מחלוקת, לצערי יש לנו מספיק כאלו בחברה הישראלית", אמרה בן ארי.
 
עזריה ציינה: "טקס הדלקת המשואות לשנת ה-70 למדינה צריך להיערך כבכל שנה. אין שום סיבה לשנות אותו עכשיו, והעובדה ששרת התרבות מירי רגב נותנת לזה יד מכעיסה. אני מצטרפת לדברי יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, עלינו להוביל את הטקס "באחדות, בכבוד ובממלכתיות". אם מונעים זאת מחברי הכנסת, עלינו לעמוד יחד כאופוזיציה וקואליציה ולא לשתף פעולה עם ביזוי חגיגות ה-70 לישראל. לפיכך, במקרה כזה איעדר מהטקס".

גם ח"כ יעל כהן פארן מהמחנה הציוני אמרה כי לא תגיע לטקס במידה ונתניהו יגיע אליו: "יש גורמים שמנסים לקדם אינטרסים פוליטיים על גבה של הממלכתיות. לא אגיע לטקס המשואות אם ראש הממשלה ינאם בו".

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, התייחס גם הוא למכתב ששיגר אדלשטיין. "מחזק ותומך לחלוטין בהתעקשותו של יו"ר הכנסת לשמר מעט מן הממלכתיות שנותרה כאן. יום העצמאות שייך לציבור הישראלי ולא לשלטון", כתב גבאי בטוויטר.
 
במכתב ששיגר מוקדם יותר לח"כים אמר אדלשטיין כי אם ראש הממשלה ייקח חלק בטקס הוא ועובדי הכנסת לא יגיעו אליו. "בימים האחרונים עלתה מחדש ההצעה של יו"ר הוועדה לסמלים וטקסים, השרה מירי רגב, לבצע שינויים מהותיים בטקס הדלקת המשואות המסורתי המתקיים בהר הרצל. אם אכן הדבר יתממש, תהיה זו לראשונה מאז קום המדינה פגיעה באירוע ממלכתי ביותר על לוח השנה, שבעיני רבים הוא מעין מקדש מעט ישראלי", כתב אדלשטיין.
 
"במידה והכנסת לא תהיה המייצגת היחידה בטקס, לצערי הכנסת ואנשיה לא יוכלו לקחת בו חלק״, הבהיר יו"ר הכנסת, ״כמי שפועלים יחד עמי בבית הזה כבר תקופה ארוכה, אני מרגיש שעלי להסביר לכם את ההחלטה. גלוי וידוע לפניכם שלא לכבודי אעשה ולא לכבוד בית אבא אעשה, אלא לכבוד הכנסת - כדי שלא ירבו מחלוקות בישראל. בכוונת מכוון מעולם לא היה טקס הדלקת המשואות נחלת שבט זה או אחר בחברה הישראלית".