שר החינוך נפתלי בנט תקף היום (שני) את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות המתווה עליו סוכם עם נציבות הפליטים של האו"ם בנוגע להוצאת מסתננים משטח ישראל. "הסכם מתן מעמד ל-16,250 מסתננים בישראל יהפוך את ישראל לגן עדן למסתננים, ומהווה כניעה מוחלטת לקמפיין השקרי שהופץ בתקשורת בחודשים האחרונים. המתווה המקורי שגובש בממשלה בנושא המסתננים מוסרי וצודק, ויש לפעול על פיו בלבד: פליטים ממקומות סכנה - יקלטו בישראל, מסתנני עבודה - יוחזרו", אמר בנט.



בדבריו, הבהיר שר החינוך כי במתווה החדש ישראל תקלוט מהגרי עבודה שכלל לא הגישו בקשת מקלט וקרא להביאו לאישור בישיבת הממשלה הקרובה. "בחתימה על הסכם זה אנו מעבירים מסר מסוכן לכל העולם: מי שיצליח להסתנן לישראל באופן בלתי חוקי, זוכה בפרס של תושבות כאן או במדינה מערבית. זוהי קריאת כיוון למיליוני מהגרי עבודה פוטנציאליים להגיע לישראל. האמינות של ממשלת ישראל עומדת כאן על הכף, לצד חובתנו המוסרית כלפי תושבי דרום תל אביב החיים כ'מדינה בתוך מדינה'", אמר.



שרת התרבות והספורט מירי רגב הביעה את התנגדותה למתווה. לדבריה, "כפי שראש הממשלה ציין, אכן נעשו צעדים משמעותיים בנושא בלימת ההסתננות הלא חוקית לישראל, המרכזי שבהם היא החלטתו על הקמת הגדר מול סיני. עם זאת, ההחלטה שפורסמה היום דרמטית ואני בהחלט מודאגת מהוויתור המהיר על פניו, על עקרונות היסוד של מדיניות ההגירה של הממשלה".





"כידוע", הוסיפה, "לא מדובר בפליטים אלא באנשים שהסתננו באופן לא חוקי. לכן ההתדיינות עם נציבות האו"ם לפליטים לטעמי היא לא במקום.


גם התוצאה הסופית על פיה עשרות אלפי מסתננים יישארו בישראל מדאיגה מאוד מבחינת הזהות של המדינה והמרקם החברתי שלה. הם הרי לא יגורו בשיכון ל', רמת אביב או כפר שמריהו אלא בפריפריה החברתית והגאוגרפית של ישראל ויסבו לה נזקים רבים כפי שקורה עד היום בדרום תל אביב".



גם השר לשעבר גדעון סער תקף את המתווה ואמר כי מדובר בטעות חמורה של הממשלה. "ההסכם להשארת רוב המסתננים בישראל - טעות חמורה. הוא מקרין חולשה, ויתור על ריבונות, ועידוד להגירה בלתי חוקית לישראל", ציין סער.



ח"כ סמוטריץ' אמר כי "אלה מסוג הרגעים שבהם אני מתבייש להיות חלק מהממשלה הזו. מציע לפחות לא לעבוד על עצמנו. ה"מתווה" הזה הוא התקפלות מוחלטת של נתניהו בפני קמפיין שקרי של השמאל הקיצוני והקרן החדשה. שיא האוריגמי שנתניהו שבר במשבר המגנומטרים נשבר שוב. תירוצים והסברים יהיו כנראה למכביר אבל זו השורה התחתונה".

מסתננים מפגינים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


הנשיא ראובן ריבלין בירך על המתווה שסוכם. "ההבנות החשובות יאפשרו למדינת ישראל להשיב את שגרת החיים הראויה לאזרחי דרום תל אביב, החיים במציאות בלתי מתקבלת על הדעת וזאת באמצעות העזיבה חסרת התקדים עליה סוכם במתווה. בד בבד יסדירו הבנות אלה את מעמדן של אוכלוסיות העונות להגדרות הבינלאומיות שמאפשרות את השתלבותן במדינת ישראל כמדינה איתנה, ערכית ובעלת עוצמות, אליה נושאת הקהילה הבינלאומית כולה עיניים", אמר ריבלין.

באופוזיציה מברכים
 
באופוזיציה לא הסתירו את שביעות רצונם מההסכם. ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) אמרה: "שמחה שניציבות הפליטים של האו"ם הביאה את ממשלת ישראל לוותר על הגירוש, עכשיו בואו נראה אותה מיישמת את הפתרונות ומשקמת את דרום ת"א". ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת): "שמח בשביל הפליטים האפריקאים ובשביל תושבי דרום תל אביב ומברך את כל אלה שנאבקו איתם כתף על כתף. הוכחנו שברגע מי שהוגדרו כסרטן בגופנו יכולים למהגרים בעלי זכויות. עכשיו, באותה נחישות ובאותה סולידריות בין קבוצות מוחלשות ננצח את הכיבוש".

הפעילה שפי פז הביעה את התנגדותה הנחרצת למהלך ואמרה כי "ההסכם הוא ביזיון למדינת ישראל ותוצאה ישירה של כישלון מוחלט של מדיניות הממשלה. ההצעה הזו הוגשה לראשי המאבק כעובדה מוגמרת והוצגה כ"ניצחון" תוך ציפייה שאנחנו ניתן לה את ההכשר המיוחל. תושבי דרום תל אביב ימשיכו את המאבק". 

מאי גולן, פעילה ותושבת האזור, אמרה: "לא מזמן אמרתי בשידור חי שהמתווה לא יצא לפועל. קיוויתי שאתבדה. טיפול כושל שלכם נבחרי הציבור! זה לא פתרון, זו אכזבה והבנה קשה שאתם לא יכולים להנהיג ריבונות אמיתית במדינה ובוחרים שוב לתת לארגוני השמאל הקיצוני לנצח, למרות שאתם אלה שבשלטון. נבוא אתכם חשבון בצורה היחידה שאתם מבינים-בקלפי".

פרטי המתווה: 16,250 מהגרים צפויים לעזוב
 
כפי שפורסם מוקדם יותר היום לאחר שבג"ץ דחק במדינה לתת תשובה סופית לעתירות שהוגשו כנגד גירוש המסתננים מישראל, התברר כי מאחורי הקלעים נרקמו הסכמות והוסדר הנושא שהפך להיות חלק מדיון סוער בחברה הישראלית. ההסכם, אגב, כבר אושר ע"י היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

על פי משרד ראש הממשלה, ישראל הגיעה להבנות משותפות חסרות תקדים עם נציבות האו"ם לפליטים להוצאת מהגרים מישראל. נציבות האו"ם לפליטים תפעל ליציאת אוכלוסיות אלה למדינות מערביות, ומדינת ישראל תסדיר את מעמד חלק מהאוכלוסיות שתישארנה. במסגרת ההבנות המשותפות תפעל נציבות האו"ם לפליטים, באמצעות הסדרים עם מדינות מערביות שונות, ליציאה מישראל של לכל הפחות 16,250 מהגרים, ואילו ישראל תסדיר את מעמדם של אוכלוסיות מוגנות שמרביתן ממילא היו נשארות בישראל.