משרד הפנים הפדרלי בגרמניה הכחיש כי מדינתו היא אחת מאלו שתקלוט אלפי מסתננים שייצאו מישראל, אך הדגיש כי "גרמניה מילאה תמיד את התחייבויותיה ההומניטריות".  גם באיטליה, מדינה נוספת ששמה הוזכר ככזאת שתקלוט מסתננים הכחישה כל קשר לנושא. בכיר באיטליה הכחיש כל קשר לנושא בדברים שאמר לעיתון "קוריירה דה לה סרה" האיטלקי.


אנגלה מרקל ובנימין נתניהו. צילום: רויטרס


לפי הדיווח, משרד החוץ האיטלקי הכחיש את קיומו של ההסכם. "אין הסכמה עם איטליה לגבי חלקה בהסכם הדו צדדי בין ישראל לבין נציבות האו"ם לפליטים בנוגע להעברתם למדינה בתוך חמש שנים", מסר בכיר במשרד לעיתון האיטלקי. 
 
"זהו יום חשוב", אמר נתניהו מוקדם יותר בנושא, והוסיף: "היום לפני שמונה שנים הגבול שלנו עם אפריקה היה פרוץ לחלוטין. לפי כל ההערכות היינו מגיעים למיליון מהגרים תוך עשור. הסיבה היא שישראל היא המדינה המפותחת ביותר באזור. לכן ישראל כאבן שואבת הייתה סופחת כמיליון איש. המשמעות לדבר הזה והעתיד שלנו כמדינה יהודית ודמוקרטית היה קשה ביותר".

 

"מול הסכנה הזו הוריתי על הקמת גדר וליוויתי את הקמתה", המשיך ואמר רה"מ. "זה נעשה חרף ביקורת אדירה, ספקנות אדירה. הסבירו לי שזה לא יעבוד שאנשים ייכנסו בלאו הכי ואל לנו לבזבז מאמצים בבניית מכשול שלא יעבוד. עד השלמת הגדר קצת פחות מ-60 אלף הצליחו להיכנס. ירדנו ממיליון ל-60 אלף ורבים מהם השתכנו בדרום תל אביב. נקטנו במדיניות נחושה מאוד והוצאנו למעלה מ-35 אלף, רובם מדרום תל אביב והשכונות. הלכתי לשכונות, ראיתי את הסבל של האנשים, ביקרתי בלילות, עשינו אפילו סיור סמוי וראינו את מלוא הבעיה".

לדבריו, "אמרנו שאנחנו חייבים להוציא את היתר שנמצאים שם. כדי להוציא הייתה בעיה כי ביהמ"ש אסר עלינו להוציא אותם למדינה ללא הסכמתה. חיפשתי מדינה ועמלתי על כך קשה מאוד שתסכים לקבל את האנשים הללו מבלי שהם יסכימו לעבור אליה. התחלנו להוציא אנשים, אבל מהר מאוד התברר שהמדינה השלישית איננה עומדת בתנאים. לכן מרגע שהתברר שהמדינה השלישית כאופציה לא קיימת, נכנסנו למלכודת שאומרת שכולם היו נשארים. זו המשמעות".

בעוד שבאופוזיציה בירכו את נתניהו, בממשלתו זעמו על פרסום פרטי ההסכם. שר החינוך נפתלי בנט טען כי "הסכם מתן מעמד ל-16,250 מסתננים בישראל יהפוך את ישראל לגן עדן למסתננים, ומהווה כניעה מוחלטת לקמפיין השקרי שהופץ בתקשורת בחודשים האחרונים. המתווה המקורי שגובש בממשלה בנושא המסתננים מוסרי וצודק, ויש לפעול על פיו בלבד: פליטים ממקומות סכנה - יקלטו בישראל, מסתנני עבודה - יוחזרו".

בדבריו, הבהיר שר החינוך כי במתווה החדש ישראל תקלוט מהגרי עבודה שכלל לא הגישו בקשת מקלט וקרא להביאו לאישור בישיבת הממשלה הקרובה. "בחתימה על הסכם זה אנו מעבירים מסר מסוכן לכל העולם: מי שיצליח להסתנן לישראל באופן בלתי חוקי, זוכה בפרס של תושבות כאן או במדינה מערבית. זוהי קריאת כיוון למיליוני מהגרי עבודה פוטנציאליים להגיע לישראל. האמינות של ממשלת ישראל עומדת כאן על הכף, לצד חובתנו המוסרית כלפי תושבי דרום תל אביב החיים כ'מדינה בתוך מדינה'", אמר.

שרת התרבות והספורט מירי רגב הביעה אף היא את התנגדותה למתווה. לדבריה, "כפי שראש הממשלה ציין, אכן נעשו צעדים משמעותיים בנושא בלימת ההסתננות הלא חוקית לישראל, המרכזי שבהם היא החלטתו על הקמת הגדר מול סיני. עם זאת, ההחלטה שפורסמה היום דרמטית ואני בהחלט מודאגת מהוויתור המהיר על פניו, על עקרונות היסוד של מדיניות ההגירה של הממשלה".