המערכת הפוליטית ממשיכה לסעור הבוקר (שלישי) בעקבות החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו להקפיא את מתווה המסתננים. בראיון בגלי צה"ל תקף שר החינוך נפתלי בנט את הצהרת נתניהו, לפיה המסתננים יועברו מדרום תל אביב למושבים ולקיבוצים: "זו אמירה לא רצינית, אי אפשר להגביל את חופש התנועה". השר לשעבר גדעון סער הוסיף בכאן ב': "ההסכם עם הפליטים חמור מאוד". 



"האמירה על מושבים וקיבוצים לא רצינית", קבע בנט, שהסביר: "מה תגיד להם ברגע שאתה נותן להם תושבות? שהם לא יכולים לצאת מקיבוץ מחניים? אי אפשר להגביל את חופש התנועה. ברגע שאתה נותן מעמד תושבות קבע למסתנן בלתי חוקי והעברת אותו לקיבוצים, שגם אני לא יודע על איזה קיבוצים בדיוק מדובר, הוא יחזור בסופו של דבר למקום שבו יש פרנסה. אסור לנו לעבוד על הציבור". 



בתוך כך, הוא טען כי "צריך להעביר חוק למניעת הסתננות. זה לא בסדר, יש לנו אחריות לאומית כלפי כלל אזרחי ישראל, וצריך להבין שהמתווה שנחתם אתמול היה אמור לתת תושבות קבע לאנשים שלא טוענים בכלל שהם פליטים". 



גדעון סער. גם הוא תקף את נתניהו. צילום: אבשלום ששוני
גדעון סער. גם הוא תקף את נתניהו. צילום: אבשלום ששוני



כשנשאל האם שרת המשפטים, וחברת מפלגתו, איילת שקד, ידעה על המגעים מאחורי ההסכם, אמר: "היא לא ידעה כלום, זה ספינים. לא אהבתי את המתקפה עליה".



גדעון סער תוקף: "נתניהו שגה"



גם השר לשעבר גדעון סער לא נותר אדיש לפרטי ההסכם, שהוקפא על ידי ראש הממשלה. "ההסכם עם הפליטים חמור מאוד. כשאתה נותן מעמד בארץ למסתנן בלתי חוקי זה מקרין הלאה", אמר סער.



לטענתו, "ראש הממשלה עושה הרבה דברים טובים, אך לפי דעתי בנושא הזה שגה. אני סבור שאם המהלך הזה היה מתבצע באופן שקוף, ולא מבלי שאף אחד יודע על זה, גם לא שרי הממשלה, אז אני משוכנע שהדבר הזה היה נבלם כבר קודם. אני חושב שבכמה נקודות הלכנו בכיוון ההפוך ממה שנכון. לאחרונה נתקבלה החלטה שגויה לסגור את מתקן חולות, ואנחנו רואים שהדבר הזה לא נכון. לכן, חשוב להמשיך להיאבק למען הוצאת מסתננים.



כשנשאל מה האלטרנטיבות שעומדות בפני ממשלת ישראל, אמר: "אפשר לנסות להגיע להסכמים עם מדינות נוספות ולהציע תמריצים נוספים. אי אפשר להרים ידיים. אנחנו חייבים להיות ברורים בנושא הזה - מי שנכנס אלינו בצורה בלתי חוקית לא יקבל מעמד. במהלך השנים יצאו מישראל הרבה יותר מ-16 אלף מסתננים. בחנו בקשות וראינו שחלק גדול מהם בכלל לא פליטים. לא היה צריך ללכת להסכם כזה".



"אני התנגדתי תמיד לכניסתה של נציבות האו"ם לפליטים לנושא הזה מתוך אותה תפיסה שבכלל לא מדובר בפליטים", הוסיף השר לשעבר. "אני חושב שבעניין הזה הלכנו לכיוון לא נכון, וצריך לחשב מסלול מחדש. צריך להמשיך להיאבק ולא לוותר בסוגיה הזו. אני מברך על השהיית ההסכם וקורא לביטולו המלא.