שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, התייחס הבוקר (שלישי) להתנהלות הממשלה בנוגע להסכם המסתננים ולשינוי אותו ביצע ראש הממשלה נתניהו כשהכריז על השהיית המתווה. "הזיגזג הזה מוכר לי מאוד והוא עיקר הבעיה בהתנהלותו של ראש הממשלה, אם ההחלטה של ארבע אחר הצהריים הייתה נכונה ויצא לפרסום מה קרה בשש שעות מלבד לחץ פוליטי", אמר יעלון בראיון ל-103FM, "עושה רושם שהוא שינה את החלטתו לצורך הישרדות פוליטית, כך לא מקבלים החלטות. ראיתי את זה גם בעסקת שליט, יד אחת אומרת שלא נכנע לטרור ויד שנייה חותמת על הסכם החזרת שבויים בסדרי גודל שאין שני לו עם חמאס. לצערנו אותם מחבלים ששוחררו כבר חזרו לעסוק בטרור ואף גרמו למותם של לא מעט ישראלים. כנ"ל בנוגע לסיפורו של אלאור אזריה, כשראש הממשלה ידע שמדובר במעשה שיש להניף עליו דגל שחור אך החליט אחרת".

מה רע במנהיג שקשוב לעם שלו ומחליט החלטות בהתאם?
"אז בשביל מה צריך את המנהיג? מנהיגות היא לקבל את ההחלטה הנכונה ולא את ההחלטה הכי פופולרית. מנהיגות היא בוודאי לא כתוצאה של סקרים או תגובות בפייסבוק. מנהיגות צריכה לבחון את האינטרסים של מדינת ישראל ולקבל החלטה אחרי עבודת מטה ולעמוד מאחוריה גם אם תקבל עליה ביקורת. השיקולים צריכים להיות ענייניים בלבד. הדפוס הזה מאוד מדאיג, אם ממשלת ישראל מקבלת החלטות בצורה כזו אנחנו בבעיה. כשאני הייתי בממשלה כשר ביטחון דאגתי שלא יקרו דברים כאלה".

עוד הוסיף יעלון, כי נתניהו נתון ללחצים פוליטיים בקבלת החלטות מכריעות. "היה עליו להיערך ללחץ הפוליטי מראש ולשבת עם ראשי הקואליציה כדי לעדכן אותם. הופעה כזו של ראש ממשלה פוגעת בביטחון הלאומי שלנו. אם נתניהו נתון להשפעה על ידי לחצים פוליטיים ניתן יהיה ללחוץ עליו גם בנושאים נוספים, כך פוגעים בביטחון הלאומי של המדינה", ציין.

על ההפגנות ברצועת עזה אמר: "ברור לכל מי שעיניו בראשו שהבעיה של הפלסטינים היא לא עזה אלא קיומה של מדינת ישראל. ישראל דואגת לסגר בטחוני כי בעזה לא מגדלים תותים אלא קסאמים ורקטות. מול ההתגרות הזו אני מציע לא לשבת על זרי הדפנה ולא להיות שאננים כדי למנוע את הגעתם אל הגדר". כשנשאל מה ניתן לעשות כדי למנוע את התסיסה בעזה השיב: "ברור לכולנו היום שטובת האוכלוסייה בעזה היא בסדר העדיפות של החמאס אלא הארגון מעדיף להתמקד בתקיפה ישראלית בכל הזדמנות. עלינו לנקוט באותה מדיניות של 'מקל וגזר', מי שיתקוף אותנו - יחטוף. עלינו להמשיך לאפשר לעזתיים לחיות ברצועה מצד אחד ולמנוע את התקיפות נגד ישראל. לבסוף תושבי עזה יצטרכו לבחור אם הם מעדיפים את שלטון החמאס או שהוא רוצה אלטרנטיבה אחרת".
לסיום, התייחס יעלון לסערת טקס הדלקת המשואות וטען: "אני מתבייש בשביל הממשלה על הסכסוך הזה. מדובר בטקס ממלכתי שמסמל אחדות של 70 שנה. ידוע לכולם שיו"ר הכנסת הוא המארח הרשמי של הטקס כפי שנשיא המדינה נוהג לדבר בסיום טקס יום הזיכרון. זה מוכר וידוע. לפתע פותחים את הנושא הזה באופן כל כך מביך ומביש וזה נובע מהתרבות השלטונית הקיימת כיום".
עריכה: איתמר זיגלמן