עוד טלטלה פוליטית: הברכות באופוזיציה על מתווה המסתננים שהציגו אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אריה דרעי נמשכו פחות מיממה, זאת לאחר שרה"מ הודיע היום (שלישי) כי החליט לבטלו בעקבות "התייעצויות". יו"ר סיעת יש עתיד, חבר הכנסת עפר שלח, זעם על נתניהו בעקבות שינוי עמדתו בנושא, ואמר: "נתניהו מבזה אותנו מול העולם". יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי הוסיף: "מספיק לנו ממי שמתמחה בנאומים חלולים, בכתיבת ספרים ומאמרים בעיתון ובעיקר בשיסוי זו בזו של קבוצות בחברה הישראלית".



לדברי שלח, "הזיגזג של ראש הממשלה מבזה את ישראל מול העולם, ותוקע את תושבי דרום ת"א במצב בלתי אפשרי. אף מבקש מקלט לא ייצא, אף מדינה לא תחתום איתנו על הסכם. הכישלון הוא כולו של ביבי, הביזיון של כולנו".



יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה: "הטוקבקיסטים שביבי טיפח והוציא מהמקלדת אל העולם האמיתי יצאו לו משליטה וקיפלו אותו באופן מבזה ועלוב שמוכיח שוב כמה לנתניהו אין מדיניות, אלא רק מצית ומטף בהם הוא משתמש לפי האינטרסים. ביבי ברח והשאיר מצב שבו אין גירוש, אין הסכם ואין פתרון לפליטים ולתושבי דרום תל אביב שהופקרו הבוקר בידי הטוקבקיסטים של נתניהו".



 


חברי מפלגתה, ח"כ מיכל רוזין וח"כ מוסי רז, הצהירו כי "התנהגות של ראש ממשלה פחדן, זגזגן, ששוב לא מגלה קורטוב של מנהיגות. זו סטירה בפניהם של הגורמים הבינלאומיים, תושבי דרום תל אביב ומבקשי המקלט".

הם הוסיפו כי "לא משנה כמה שינסה לברוח ולהסתתר מאחורי הסתה נגד השמאל, הוא לא יכול לקחת חזרה את האמת שהוא חשף אתמול: הגירוש לא עומד באמנות הבינלאומיות ו"המדינות השלישיות" לא יקלטו פליטים בכפייה. בקיצור: עצרנו את הגירוש". בראיון בכאן ב' טענה גם ח"כ רוזין כי "יש לנו ראש ממשלה מטורלל. בושה וחרפה למדינת ישראל".

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, מסר: "יש רק דרך אחת להתמודד עם מחזה האבסורד שראינו ביממה האחרונה - לתבוע מהשחקן הראשי לרדת מן הבמה לאלתר. סיבוב הפרסה המדהים שביצע נתניהו ביממה האחרונה בנוגע לטיפול במהגרים ומבקשי המקלט מצביע יותר מכל על חולשה והיסטריה של ראש ממשלה שהפוליטיקה פוגעת שוב ושוב בהחלטותיו המחויבות למען טובת המדינה. ההחלטה להפר הסכם בינלאומי שהיה מאפשר למצוא פתרון סביר לסוגיה תסבך את מדינת ישראל משפטית,מדינית והומניטרית. יש רק דרך אחת להתמודד עם מחזה האבסורד שראינו ביממה האחרונה - לתבוע מהשחקן הראשי לרדת מן הבמה לאלתר".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) הוסיף: "זה זיגזוג מפואר גם ביחס למה שהורגלנו מנתניהו. כדאי שהוא ושריו יספרו את האמת - ביטול המתווה משמעותו שהמצב בדרום תל אביב נשאר בעינו ולא משנים כלום. אחרי צהלות השמחה תושבי דרום תל אביב יגלו שהימין עשה על חשבונם סיבוב יח"צני נוסף".

בקואליציה נשמו לרווחה

מנגד, סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, טענה כי "‏ביטול ההסכם עם האו"ם בנוגע למסתננים זו ההחלטה הנכונה. ממשלת ישראל תמצא את הדרך להגיע לתוצאה של הוצאת המסתננים מישראל. לא נתגמל מהגרי עבודה בתואר פליט. הם היו ונותרו מהגרי עבודה שהפרו חוק בכניסה הבלתי חוקית לישראל".

שר החינוך נפתלי בנט, שתקף את נתניהו אתמול והבוקר בחריפות, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "מברך את ראש הממשלה על ההחלטה הנבונה לבטל את הסכם קליטת המסתננים".

מתנגדי גירוש המסתננים זועמים: "לא הוזמנו לפגישה עם נתניהו"

ממטה "דרום תל אביב נגד הגירוש" נמסר בעקבות הצהרה נתניהו כי "היום נפגש בנימין נתניהו עם 'נציגי' דרום תל אביב אבל אלו אותם קומץ פעילים שפועלים ללא ליאות ולא ישקטו עד שאחרוני האפריקאים יגורשו מישראל. אנחנו תושבות/י דרום תל אביב נגד הגירוש ובעד דרום תל אביב לא הוזמנו להשמיע את קולנו בפגישה. מודרים כמו שהיינו מודרים באוגוסט האחרון כשנתניהו הגיע לשכונה שלנו. לכן הגענו למקום הפגישה בקריה להשמיע את קולנו - נגד הגזענות, בעד קליטה ופיזור ובעד דרום תל אביב".

שולה קשת, ממובילות מאבק דרום תל אביב נגד הגירוש, מוסיפה: "אנו דורשות להיות חלק מהחשיבה ולא להשאיר את הקיים כאשר מתחשבים בכרישי הנדלן ופחות בתושבי הדרום".
 
במכתב דחוף שהוצא למשרד רה"מ בקשו פעילי "דרום תל אביב נגד הגירוש" להיפגש עם נתניהו "לשם הצגת המציאות והעוולות המדיניות שנעשו כלפי תושבי דרום ת"א ומבקשי המקלט, תוך הצגת פתרונות להפסקת פינויים של תושבים וותיקים ומבקשי מקלט".

הם טענו כי "שיקום אמיתי של דרום העיר חייב לכלול מחשבה ארוכת טווח לצורכי התושבים בדרום העיר. יש להקים בתי ספר עיוניים בדרום העיר, לעצור את כל הפינויים בגבעת עמל, כפר שלם, ושכונת הארגזים. לבנות דיור ציבורי ולתקצב את שירותי הרווחה והבריאות בשכונה שנמצאים בקריסה".

מתנועת "עוצרים את הגירוש" נמסר בתגובה להודעת רה"מ על ביטול ההסכם עם האו"ם: "ביטול ההסכם הוא תעודת עניות לרה"מ ולמדיניות הממשלה והוא רק מחריף את המתח בדרום ת"א ומוביל שוב לשיסוי בין אוכלוסיות. במצב הדברים הזה ברור שהקמתה של המנהלת לשיקום דרום ת"א היא לא יותר ממסך עשן ומוועדת מסמוס נוספת מבית היוצר של נתניהו וכרגיל העול יוטל על השכבות המוחלשות ביותר בחברה הישראלית".