לאחר שהמנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, תקף את סעודיה במרומז על קשריה, לכאורה, עם ישראל, טען הערב (רביעי) ראש המוסד יוסי כהן כי הוא "בטוח ב-100 אחוזים כי איראן נשארה מחויבת לפיתוח פצצה גרעינית, וכי הוא מאמין שהקהילה הבינלאומית חייבת לשנות או לבטל את הסכם הגרעין עם טהרן, כך לפי התקשורת האמריקאית.



כהן אמר את הדברים בפגישה סגורה שקיים עם בכירים בארה"ב, בה כינה את עסקת הגרעין "טעות איומה" ואמר כי היא מאפשרת לאיראן לשמור על המרכיבים המרכזיים של תוכנית הגרעין, כך לפי גורם שנכח בפגישה. "איראן תוכל להעשיר מספיק אורניום עבור ארסנל של פצצות גרעיניות", הוסיף אותו בכיר.



כהן גם מתח ביקורת על ההחלטה להסיר את הסנקציות שהוטלו על איראן, ואמר כי היא גרמה לתוקפנות "מוגברת" שלה, וציין כי הרפובליקה האסלאמית ממשיכה לייצר טילים בליסטיים ארוכי טווח.



נתניהו. צילום: רויטרס
נתניהו. צילום: רויטרס



"כראש המוסד, אני בטוח במאה אחוז שאיראן מעולם לא נטשה את החזון הגרעיני הצבאי שלה לרגע, ועסקה זו מאפשרת לאיראן להשיג את החזון הזה", אמר כהן, שהסביר: "אם העסקה לא תשונה או תבוטל - זה יהיה איום חמור לביטחונה של ישראל".



מוקדם יותר היום, הגיב ראש הממשלה בנימין נתניהו לדבריו של נשיא איראן, חסן רוחאני, על רקע פגישתו של האחרון עם נשיאי רוסיה וטורקיה באנקרה, כשאמר כי "אין גבול לאבסורד. תמנון הטרור האיראני מאשים את ישראל בטרור. אם רוחאני אינו בקי בפעולות הטרור והחבלה ש'כוח קודס' האיראני מבצע מדי יום בסוריה, ישראל תוכל לעדכן אותו".



רוחאני עם פוטין וארדואן. צילום: AFP
רוחאני עם פוטין וארדואן. צילום: AFP



יממה לפני פגישת הפסגה המשולשת, קיים אתמול רוחאני מסיבת עיתונאים באנקרה, והאשים את ישראל במצבה של סוריה. רוחאני טען כי "ישנה התערבות ישראלית בסוריה" והיא מובילה להתדרדרות והחמרת הבעיות בסוריה. קודם לכן, הגיע שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף לטורקיה וטען כי מעורבות מה שהוא הגדיר כ"טרוריסטים" ונוכחותם בסוריה פחתה וזאת בעקבות פעילות ממשלו של נשיא סוריה, בשאר אל אסד.



היום, לעומת זאת, תקף המנהיג העליון של הרפובליקה האסלאמית, עלי חמינאי, כאמור, תקף את סעודיה, ככל הנראה בעקבות ראיון שנתן יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמן למגזין האמריקאי "The Atlantic", ביום שני האחרון. "התקדמות אל עבר משא ומתן עם המשטר המטעה, השקרן והגזלן זאת טעות בלתי נסלחת שתעכב את ניצחון העם הפלסטיני, הוא לא יוביל לדבר אלא יפגע באומה המדוכאת הזאת", כתב חמינאי במכתב ששלח לראש ממשלת חמאס בעזה, איסמעיל הנייה בעקבות האירועים בעזה.