כמו כל שנה בצאתו של חג הפסח, פוליטיקאים מכל הקשת הפוליטית ציינו הערב (שבת) את המימונה, חג החמץ המרוקאי. במסגרת החגיגות, אכלו הפוליטיקאים ממטעמי החג, בהם כמובן המופלטה המפורסמת, התלבשו בלבוש מסורתי והרימו כוסית לרגל החג. ראש הממשלה בנימין נתניהו התארח בבית משפחת סוויסה בגן יבנה, והתייחס ל"צעדת השיבה" בנאומו.



"תודה למשפחת סוויסה שפתחתם בפנינו את ביתכם ותודה לכל החברים והחברות שנמצאים כאן איתנו הערב. אנחנו הולכים יחד שנים רבות, ויפה לראות כל הערב גם צעירים וצעירות. אתם מבטאים תמיכה אדירה בי, בשרה, בתנועה שלנו ובמדינה שלנו", פתח נתניהו את נאומו והוסיף: "המדינה שלנו היא פלא. היום כולם רואים את זה. היא מדינה מחוזרת, מעצמות ויבשות - ולא רק בגלל המופלטות הנפלאות. גם, גם בגללן. זה עם קטן אבל גדול ברוח, והיצירה שלנו מעוררת השתאות ברחבי העולם. כל אחד יודע את זה ומרגיש את זה, כשיוצאים לחו״ל וחוזרים לארץ ורואים את הפיתוח, הכבישים, ההצלחה הגדולה". 

"אין זה אומר שאין אתגרים בפנינו, אנחנו רואים אותם גם בימים אלה. וקודם כל אני מצדיע כאן לחיילי צה״ל ששומרים עלינו כל הזמן. הם שומרים עלינו גם מפני אלה שמתחזים כביכול לדבר בשם זכויות אדם, כשהם מחזיקים דגל נאצי. הנה האמת במערומיה. הם מדברים על זכויות אדם, אבל בעצם הם רוצים לרמוס את מדינת היהודים. אנחנו לא ניתן להם, אנחנו נעמוד איתן. נשמור על הארץ שלנו, נמשיך לבנות אותה יחד עם כל שבטי ישראל וכל אזרחי ישראל שמקובצים כאן סביב השולחן הזה וסביב שולחנות רבים. אנחנו מאמינים בעם שלנו, אנחנו מאמינים בדרך שלנו. אני גאה בכם. נמשיך לעשות ביחד למען נצח ישראל. חג שמח, תרבחו ותסעדו", סיים ראש הממשלה את דבריו.



גם שר האוצר משה כחלון התייחס לצעדת השיבה, וביקש להודות לחיילי צה"ל שנמצאים בגבול רצועת עזה, ואמר כי "בערב שמח כזה אי אפשר בלי להודות  לחיילי צה"ל שעומדים לא רחוק מכאן בגבול עזה, שומרים עלינו ומאפשרים לנו לחגוג תוך שהם מתמודדים עם אויב ציני, רע ואכזר שמנסה לסבך אותנו בתקריות בינלאומיות מביכות ושולח ילדים אל עבר הגדר. שאף אחד לא יספר סיפורים - מדובר בפעילי חמאס שמבקשים לעשות פיגועים ולא באזרחים תמימים שמבקשים להעביר זקנות את הכביש".

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, התארח הערב גם הוא בחגיגת המימונה המסורתית באשקלון. הנשיא ברך את יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין שהגיע גם הוא אל החגיגה ואמר: ״גם אני, וגם ידידי יו״ר הכנסת, נציג הריבון, העם בישראל, יותר ויותר מבינים שפתיחת הדלת היא פתיחת הלב ואנחנו מצליחים באמת ברגעים מסוימים להתאחד כולנו, לאהוב אחד את השני ללכת כתף אל כתף מתוך הרצון שלנו, של כולנו, לקדם את מדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתנו. שבנו לארצנו ויצרנו נס בשבעים שנים - דבר שלא עשה מעולם אף עם והיום אנחנו מבינים יותר ויותר, מדוע לפתוח את הלב רק פעם אחת בשנה? בואו נפתח את הלב גם בזמן מחלוקות בכל ימות השנה לאלו ולאלו גם אם נתווכח נדע שאחיות ואחים אנחנו. תרבחו ותסעדו".

צילום: מארק ניימן, לע"מ


פיוס בין חזן לאלהרר

אך לא רק בנושאים לאומיים עסקו המתארחים במימונות ברחבי הארץ, וסולחה נרשמה באחד הסכסוכים הפוליטיים המתוקשרים של השנים האחרונות.  חבר הכנסת אורן חזן (הליכוד), וחברת הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד), התארחו במימונה שערך סגן ראש עיריית רחובות זהר בלום, שם החליטו השניים לסיים את הסכסוך ביניהם, שהחל בהטחת עלבונות מול השניים לפני כשנתיים בהצבעה בכנסת, שהתדרדר להטחת עלבונות על נכותה של חברת הכנסת שסובלת ממחלת ניוון שרירים. 

השניים אף הסכימו ליזום הצעת חוק שתהפוך את המימונה לחג לאומי, שיוקדש לאחדות ואהבת ישראל. בלום, שעורך את האירוע זו השנה ה-13 ואירח כ-2,000 בני אדם במסגרתו, אמר כי :"המימונה מסמלת בשבילי חג של אחדות בעם ישראל. אין אשכנזים ואין מזרחיים, אין עדות ואין עדתיו.כולנו חוגגים יחד פעם אחת בשנה וראוי שיהיה אירוע מאחד כזה בישראל באופן רשמי. אני מודה לחברי הכנסת מאיר כהן ואורן חזן שנרתמו לקדם את הצעת החוק. זוהי דוגמה מצוינת לאחדות בין קואליציה ואופוזיציה".




שר הפנים אריה דרעי הקדיש את החג לאמו שהלכה השנה לעולמה וכתב: "נזכר במימונה האחרונה בשנה שעברה עם אימי מרת אסתר, זכרונה לברכה. דור שלם שהולך ונעלם. נמשיך לשמר את מורשתם המפוארת של אבותינו ואימותנו המיוחדים. תרבחו ותסעדו". 





צילום: אלי סבתי
צילום: אלי סבתי


צילום: אבשלום ששוני
צילום: אבשלום ששוני





צילום: דוברות ישראל ביתנו
צילום: דוברות ישראל ביתנו