הממשלה אישרה היום (ראשון) שורה של החלטות הנוגעות לפריפריה בישראל. אחת ההחלטות נוגעת לעדכון הגדרת היישובים בעלי עדיפות לאומית. היישובים שנכללים ברשימה זאת עומדים באחד מהקריטריונים הבאים: יישובים סמוכי גבול - על פי שיקולי מערכת הביטחון הנמצאים בטווח של עד תשעה ק"מ מגבול הלבנון ועד שבעה ק"מ מגבולות אחרים.



יישובים מאוימים - יישובים ביהודה ושומרון המסווגים על ידי מערכת הביטחון ברמות האיום הגבוהות ביותר. יישובים חדשים אשר מרגע האכלוס שלהם לא עברו 5 או מרגע ההקמה לא עברו 10 שנים.



יישובים צמודי גדר - יישובים שבתיהם, נמצאים בטווח של עד שני ק"מ מגבול מדינות שאין להן הסכם שלום עם ישראל או מגבול רצועת עזה. תושבי יישובים אלה זכאים למספר הטבות במס בין היתר זיכוי ממס בגובה 7% עד 20% עד לתקרת הכנסה. עלות הפטורים עומדת על כ-2.3 מיליארד שקל לשנה.



החלטה נוספת נוגעת ליישובים צמודי הגדר קרית שמונה, שלומי ומטולה, ולפיה במסגרת ההשקעות הכלולות בתכנית הסיוע לשנים 2018-2022, יושקעו כמאה מיליון ש"ח בפיתוח תחום הפודטק באזור קרית שמונה, כך שהעיר תהפוך למוקד ארצי של ידע וייצור בתחום ותאפשר חיזוק כלכלי של כלל אזור הגליל המזרחי. במקביל, יושקעו עשרות מיליוני שקלים בשיקום שכונות פיזי וחברתי ובחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה.



נתניהו וכחלון. בירכו על אישור ההחלטות. צילום: קובי גדעון, לע"מ
נתניהו וכחלון. בירכו על אישור ההחלטות. צילום: קובי גדעון, לע"מ



החלטה נוספת התייחסה באופן ספציפי לעיר ירוחם. "ירוחם זה ישוב שלא קיבל תקציבים, הרבה זמן הם מחכים לישיבה הזאת ואני יכול לבשר להם שהיום זה קורה", הצהיר שר האוצר כחלון בפתח ישיבת הממשלה.



ההחלטה כוללת פעילות לחיזוק הכלכלה ומקורות התעסוקה באזור (סיוע למפעלים, לעסקים קטנים ובינוניים ופיתוח אזורי תעשייה), חיזוק הקהילה (שיקום שכונות פיזי וחברתי, תגבור בתחומי חינוך ומדע, וכן תגבור שירותי רווחה), שיפור תשתיות, חיזוק השירותים לתושב ומענקים לפיתוח כלכלי וארגוני. כמו כן, משרד הבינוי והשיכון יגיש לאישור הועדה לתכנון ופיתוח עדכון לאומדני עלויות הפיתוח של כ- 3,800 יחידות דיור בחמש שנים (2018-2022). מדובר על הכפלת מספר התושבים בירוחם בפרק זמן קצר מאוד. עלות התכנית 123 מיליון שקלים.



"זוהי בשורה חשובה מאוד, אני מאוד מתרגש מהרגע הזה, אנחנו עובדים על זה הרבה זמן", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, והוסיף: "הבטחתי לתושבי קריית שמונה, שנעשה זאת והיום אנחנו מקיימים. קריית שמונה, מטולה ושלומי יקרות לנו ונמשיך לחזק אותן. ההחלטה על ירוחם היא החלטה חלוצית לקראת מעבר צה"ל לנגב, יצרנו שם מנוע כלכלי ממשלתי שמאפשר לפתח את האזור כולו".



שר הכלכלה אלי כהן הוסיף: "הפיכת אזור קרית שמונה למרכז חדשנות טכנולוגית בתחום המזון – תמשוך לאזור השקעות, תעשייה והון אנושי שיביאו לפיתוח כלכלי אזורי" ושר האוצר משה כחלון סיכם " נמשיך לחזק את הפריפריה ולהוביל מדיניות של ברורה צמצום פערים שתחזק ותצמיח את המשק הישראלי כולו".