שוב משבר בקואליציה: הכיוון שראש הממשלה נתניהו מסמן, בסאגת חוק עוקף בג"ץ שהדיון עליו החל בעקבות סאגת גירוש מסתנני העבודה מישראל, הוא פסקת התגברות מורחבת, תוך כמה דיונים מהירים. היום (ראשון) בישיבת הממשלה התברר שלמהלך כזה אין התנגדות מצד היועמ״ש. ראש הממשלה מעריך כי יושג לכך רוב וכבר מחר תתקיים פגישת המשך בנושא. 



על פי אחת ההצעות, שהובאה היום בישיבת ראשי הקואליציה, נתניהו יקדם פסגת התגברות הקובעת כי בית המשפט העליון יוכל לבטל חוק של הכנסת רק ברוב של 15 שופטים, כלומר הרכב מלא של בית המשפט. במקרה כזה הכנסת תוכל להתגבר על פסיקת בג"ץ בכך שחוקק את החוק פעם נוספת ברוב של 61. הצעה אחרת בה תומך היועץ המשפטי לממשלה היא שבית המשפט העליון יוכל לפסול חוק ברוב של 6 שופטים בהרכב של 9. ואם הכנסת תבקש להתגבר על הפסקה אזי היא תזדקק לרוב של 70 ח"כים ומעלה.

מסתננים במתקן חולות. צילום: פלאש 90
מסתננים במתקן חולות. צילום: פלאש 90
יש לציין כי הצעה זו מתיישבת עם חוק יסוד; החקיקה, שמקדם הבית היהודי בראשו בנט ושקד. מי שמתנגד לפי שעה לכל הצעה של פסקה מורחבת הוא שר האוצר משה כחלון ששב ואמר היום כי יתמוך בפסקת התגברות ספציפית לחוק המסתננים. "התשובה של כולנו היא שנתמוך בכל פתרון שיתמוך בחוק המסתננים ויעניק פתרון לתושבי דרום תל אביב" אמר כחלון, והוסיף כי "כל שאר הגחמות לא על הפרק". 

מנגד, שר הביטחון אביגדור ליברמן, תומך בניסיונות של ראש הממשלה לשנות את היחסים בין רשויות השלטון. בהודעה מטעמו נאמר כי הוא "מגבה את ראש הממשלה בתכניתו לערוך שינוי ביחסים בין בית המשפט העליון והכנסת. מיומה הראשון של ישראל ביתנו אנו דורשים להחזיר את המנדט לנבחרי הציבור שנבחרו בבחירות. כעת נוצרה הזדמנות לתיקון משמעותי. אני מקווה שהיא תמומש".