יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם אמר הבוקר (שני) כי הוא אינו מקבל את זכות הווטו של מפלגת כולנו במסגרת ההסכם הקואליציוני, וכי אם ייעשה בה שימוש במסגרת המשבר סביב פסקת ההתגברות "נצטרך לפרק את האירוע". אמסלם אמר בראיון לכאן ב' כי חוסר ההסכמה בקואליציה לגבי בית המשפט העליון, וכן לגבי חוק הגיוס וחוק הלאום עלולה להוביל לפירוקה.



תחילה, הסביר אמסלם כי הדיון בממשלה לגבי בית המשפט העליון עדיין בעיצומו. "האיזונים בין בית המשפט לכנסת הופרו לפני כמעט שני עשורים וכיום הם הולכים ומקצינים. שלוש פעמים בג"ץ פסל: את חוק הכנסת, תקציב דו-שנתי, דירה שלישית, כל-כך הרבה דברים", אמר יו"ר הקואליציה. "זה חסר תקדים ברמה העולמית. אני לא מערער שבית המשפט ייגע במקרים מאוד קיצוניים. היועץ המשפטי נתן סקירה של מה קורה בעולם, בחלק מהמקומות. אנחנו בעיצומו של הדיון, זה דיון עומק. צריך לאזן את המערכות איך עושים את זה, זו השאלה. ראש הממשלה אמר שאף פעם לא התנהל דיון כזה".
חבר הכנסת מהליכוד הכחיש כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הצעתו של השר בנט לגבי פסקת ההתגברות לא הלכה רחוק מספיק. "הרי זה לא היה. ראש הממשלה לא אמר לבנט, הם לא מתחרים ביניהם", אמר אמסלם. "ראש הממשלה חשב שההצעה של בנט ללכת ישר לחקיקה, שהנושא כבד. צריך לדון יותר לעומק, לשתף עוד גורמים כדי לגבש עמדה. אני חושב שהאיזון הופר לפני הרבה זמן, אזרחי המדינה מבינים את זה ולא אוהבים את זה".


בנימין נתניהו ומשה כחלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
בנימין נתניהו ומשה כחלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

 
אמסלם אמר כי אם שר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון, ישתמש בזכות הווטו במסגרת ההסכם הקואליציוני - הדבר יוביל לפירוקה. "כל מרכיב בקואליציה קובע את גבולות הגזרה, זו הבעיה פה, איפה הקו יעבור בכל נושא", אמר. "השאלה היא לאן הולכים, אני לא מאמין בסגנון הזה: כל אחד עם 7-8 מנדטים מחר יקום ויגיד 'לא ככה- ככה' ונגמור את העניין. אין מישהו שיש לו זכות ווטו על שום נושא".


"לא מקבל הסכמים כאלה"

יו"ר הקואליציה הבהיר כי הבעיה אינה נוגעת רק לפסקת ההתגברות. "לדעתי אין דבר כזה, אני לא מקבל הסכמים כאלה", אמר אמסלם. "אולי מפה מתחיל החטא, אם אתה מממש אותו אז הפסדת את האירוע, אם ככה נתנהל אחד עם השני לא נוכל להמשיך ככה, נצטרך לפרק את האירוע. לא רק על המשבר הזה. כל ההתנהלות שלו. כרגע זה החוק הזה, יש את חוק הלאום, חוק הגיוס. אם זה יתנהל ככה, זה ברור לכם לאן האירוע הזה ילך".
אמסלם הוסיף כי ראש הממשלה ממשיך לפעול לפתרון סוגיית המסתננים, וכי הדבר מהווה את "הקש האחרון" מבחינת הקואליציה. "כרגע יש בעיה לפני מדינת ישראל שהיא צריכה לפתור את בעיית המסתננים. לחוקק חוק פרסונלי, חוק יסוד רק בסוגיית המסתננים נשמע לך סביר והגיוני?", שאל יו"ר הקואליציה. "אנחנו בעיצומו של ניסיון הפתרון. יש שלוש אופציות: אחת שכולם נשארים, שתיים שמוצאים גורם שלישי שייקח אותם, או שלוש שנעשה סנקציה שלא ישתלם להם להישאר כאן והם ילכו. בכל השלוש ראש הממשלה מנסה לפעול. מדינה שלישית לא כל-כך הולך, וחקיקה כדי שלא ישתלם להם להישאר כאן. לכן הוויכוח, בסופו של דבר תמיד יש את הקש האחרון ששובר את גב הגמל - זה זה".

שופטי בג"ץ, ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
שופטי בג"ץ, ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90