בעקבות השתתפותו של הסופר דוד גרוסמן בטקס הזיכרון האלטרנטיבי, ח"כ בצלאל סמוטריץ' קורא היום (רביעי) לשלול מהסופר את פרס ישראל אותו הוא אמור לקבל מחר. "ממש, אבל ממש לא רציתי היום", כתב חבר הכנסת בטוויטר, "אבל אין ברירה. אי אפשר להבליג. חייבים לבטל את הענקת פרס ישראל מחר לדוד גרוסמן. יש קווים שלא חוצים. אפשר לבקר ואפילו לגדף את הממשלה וראשיה. אסור לפגוע כך בחיילי צה"ל ביום הזיכרון ולהאשים אותם בשקר גס של הרג חפים מפשע. שניצר נפסל בבג"ץ על הרבה פחות מזה".



גרוסמן, שאיבד את בנו אורי ז"ל במלחמת לבנון השנייה, נשא אמש דברים בטקס הזיכרון האלטרנטיבי שהתקיים בגני יהושע בתל אביב. "קשה ומתיש להילחם כל הזמן נגד כוח-הכובד של האובדן", אמר גרוסמן בפתח דבריו, והוסיף: "קשה להפריד את הזיכרון מן הכאב. מכאיב לזכור, מפחיד יותר לשכוח. וכמה קל, במצב הזה, להתמסר לשנאה, לזעם, לרצון לנקום. אבל גיליתי שבכל פעם שאני מתפתה לזעם ולשנאה, אני מיד מרגיש שאני מאבד את המגע החי עם הבן שלי. משהו שם נאטם. ואני עשיתי את ההחלטה שלי, בחרתי את הבחירה שלי. ונדמה לי שמי שנמצא פה הערב - בחר גם הוא את אותה הבחירה".



"אני יודע", הוסיף גרוסמן, "שגם בתוך הכאב יש נשימה, ויש יצירה, ויש עשיית טוב. שהאבל לא רק מבודֵד אלא גם מחבר, ומחזק. הנה, אפילו אויבים משכבר - ישראלים ופלסטינים - יכולים להתחבר זה אל זה מתוך האבל שלהם, ודווקא בגללו". לדבריו, "את הדרך לפתור את הסיבוך העצום ביחסי ישראל והפלסטינים אפשר לתמצת בנוסחה קצרה אחת: אם לפלסטינים לא יהיה בית, גם לישראלים לא יהיה בית. וגם ההפך נכון: אם ישראל לא תהיה בית - גם פלסטין לא תהיה בית".



קריאות נאצה לעבר המשתתפים


האירוע עורר סערה כאשר כמה עשרות מפגינים התכנסו בשעות הערב בסמוך לגן הוורדים שבגני יהושע בתל-אביב, במחאה נגד קיום טקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני שארגנו פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני ותנועת "לוחמים לשלום", אליו הגיעו 6,800 בני אדם. "הם באו לבזות את היום הזה ולהפוך אותו מיום זיכרון ליום הילולה לאויב, הם מבזים את זכרם של היקרים לנו", קראו המפגינים. 



"הצל" בטקס הזיכרון האלטרנטיבי בת"א. צילום: איתן אלחדז, TPS



"'טרוריסטים שמאלנים', 'בוגדים', "שמאל חלאתי" ו'עוכרי ישראל' הם רק חלק מהכינויים להם זכינו", סיפר אחד המשתתפים. בין הדוברים בהפגנה היה גם ברוך מרזל, שאמר בין היתר כי "אנו מאחלים לכל משפחות המחבלים שתהיו משפחות שכולות, שלא יישארו פה מחבלים, ושכל המשפחות האלה לא יקבלו אישור להגיע לכאן". בין המפגינים, נכח במקום גם הזמר יואב אליאסי המכונה "הצל".



צילום: אבשלום ששוני



העיתונאי אמנון לוי, שהשתתף באירוע, צייץ: "בעצרת הזיכרון המשותפת הישראלית פלסטינית בפארק הירקון. מרגש לשמוע יהודים וערבים ששילמו מחיר מדברים על שלום. עצוב שהיה צריך להגיע עד בג"ץ כדי שהעצרת תתקיים". ח"כ מוסי רז ממרצ צייץ: "בעקבות ההסתה של ליברמן, קומץ מפגינים מחלל את יום הזיכרון בקריאות "מוות לערבים" אל מול אלפים שבאו לציין את היום בטקס הישראלי-פלסטיני. אנחנו פה לכבד את זכרם של הנופלים ולייחל לסופו של מעגל האלימות".