על רקע הפרסומים כי השר לביטחון הפנים גלעד ארדן אינו מתכוון להאריך את כהונת המפכ"ל רנ"צ רוני אלשיך לשנה רביעית, התברר שלפני 12 שנים ארדן כנראה חשב אחרת. ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) הציג אתמול בכנסת הצעת חוק שהוגשה ב־2006, שעליה היה חתום ארדן, שביקשה לקבוע כי כהונת הרמטכ"ל היא לארבע שנים.



את הצעת החוק הגיש בזמנו ח"כ יובל שטייניץ, וארדן הצטרף אליה. "האם שיקולים זרים, או ליתר דיוק שיקולים של ראש ממשלה שנמצא תחת חקירות משטרה, משפיעים על החלטות בנוגע לכהונת המפכ"ל? במה שונה תפקיד הרמטכ"ל ממפכ"ל המשטרה?", שאל ח"כ שטרן.



לדבריו, "אסור שכהונת מפכ"ל תהווה שדה לאינטרסים אישיים של מקבלי החלטות". הוא קרא לארדן להודיע לאלתר על הארכת כהונת המפכ"ל אלשיך, "בדיוק כפי שעשה שר הביטחון אביגדור ליברמן עם הרמטכ"ל".



שטרן. צילום: פלאש 90
שטרן. צילום: פלאש 90



ח"כ שטרן יוזם בעצמו הצעת חוק להארכת כהונת הרמטכ"ל והמפכ"ל לארבע שנים ואת כהונת ראש המוסד לחמש שנים. "בהצעה שלי המחלקה המשפטית כתבה כי הצעת חוק דומה הוגשה בכנסת ה־17 על ידי יובל שטייניץ. ביקשתי לבדוק מי חתום שם, וכתוב גלעד ארדן", אמר.



"גופי הביטחון והחוק בישראל הם גופים גדולים מאוד, לגבש אסטרטגיה וליישם אותה לוקח לפחות ארבע שנים, לא פחות. לכן רק לאחרונה חוקקה הכנסת שראש השב"כ ימונה לפרק זמן של חמש שנים. בנוסף, השקט והאמון במוסדות האלה הם מרכיב חשוב בחוסן הלאומי לא פחות מכיפת ברזל. זו הסיבה לכך שהנחתי על שולחן הכנסת הצעת חוק שקוצבת את תפקידי ראשי זרועות הביטחון לארבע שנים", הסביר ח"כ שטרן.



"הצעת החוק שלי מדברת על הארכת כהונת הרמטכ"ל והמפכ"ל לארבע שנים וראש המוסד לחמש שנים", אמר ח"כ שטרן. "הגיע הזמן לאשר את הצעת החוק הזאת. ספינות גדולות לוקח זמן לעשות בהן שינויים ולהניע אותן, הן לא סירות. גם ראש ממשלה וגם נשיא ארה"ב נבחרים לארבע שנים. לגבי ראש השב"כ כבר נקבע שכהונתו תימשך חמש שנים", הוסיף.