פגרת האביב תמה וכנס הקיץ של הכנסת נפתח היום (שני), כשמעל למערכת הפוליטית תלויה השאלה אם יהיה זה הכנס האחרון של הכנסת ה־20. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהיה אמור לנאום במהלך הערב, ביטל את נאומו ויודיע הודעה דרמטית בשעה 20:00 בנושא הגרעין האיראני. בהקשר זה, יש לציין כי פתיחת המושב מתקיימת על רקע המתיחות במזרח התיכון והתקיפה בבסיס צבאי איראני, שבוצעה אתמול בלילה ויוחסה לישראל, כשחברי הקבינט הביטחוני זומנו היום לדיון דחוף בקריה בתל אביב.



בפתח דבריו בישיבה המיוחדת לציון יום הרצל במליאה, שהחלה בשעה 18:00, התייחס יו״ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין למתיחות בצפון. לדבריו, "זה לא סוד שביממה האחרונה מנשבות רוחות מן הצפון. הביאו לידיעתי שברשתות ובקבוצות הווטסאפ מופצות בשעות האחרונות שמועות לא מבוססות, הגורמות למתיחות מיותרת בציבור".



"בלי לפרט ובלי לדעת בדיוק מה צופן לנו העתיד, אני רוצה לפנות מכאן לכל אזרחי ישראל - אתם יכולים לסמוך על מפקדי וחיילי צבא ההגנה לישראל, שעשו בעבר, עושים בהווה ואני בטוח שיעשו גם בעתיד כל מה שדרוש על מנת להגן על שלומנו", הוסיף אדלשטיין.



יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, אמר כי הוא "מוסר מפה מילה חמה לצה"ל ולכוחות הביטחון. כפי שאמרנו, אין לאפשר לאיראנים להתבסס בסוריה. בנושא הזה אני וחבריי מגבים את הממשלה". מלבד זאת, ציין בדומה ליו"ר הכנסת, כי "אני יודע שאזרחי ישראל נמצאים בחרדה בגלל שמועות ופרסומים. אני מציע להם להירגע ולנהוג באחריות".



מנטרלים מוקשים? אדלשטיין וכלב זיהוי חומרי נפץ מומו. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
מנטרלים מוקשים? אדלשטיין וכלב זיהוי חומרי נפץ מומו. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



השר יריב לוין פתח את דבריו באומרו כי "אני רוצה להביע צער עמוק בשם ראש הממשלה וממשלת ישראל על החיים הצעירים שנפקדו כתוצאה מהשטפונות. בימים האחרונים דמענו עם המשפחות, כולנו חיים בעומק הכאב ומחזקים את המשפחות היקרות בשעתן הקשה".



מלבד זאת, התייחס לנושאים המרכזיים שיעלו על סדר היום במליאה: "ראשית, אנו מביאים היום בקריאה ראשונה את חוק הלאום, אשר מבטא בצורה המזוקקת ביותר את חזונו של הרצל, לפיו מדינת ישראל אינה מדינה ככל המדינות, אלא קודם כל ולפני הכל - מדינת הלאום של העם היהודי. במהלך הכנס נידרש גם לביצורה של הדמוקרטיה הישראלית, באמצעות קידום מהלך רחב להשבת האיזון בין הרשות המחוקקת והמבצעת, לזו השופטת. עקרון היסוד במדינה דמוקרטית - ריבונות העם באמצעות נציגיו הנבחרים בפרלמנט, נשחק לאורך השנים בדרך אשר הביאה לשיבוש קשה של עבודת הממשלה ושל מעמדה של הכנסת כגוף מחוקק. את אלה נפעל בנחישות לתקן, על מנת שיוגשם במלואו חזונו של הרצל בדבר קיומה של מדינה יהודית, המקיימת דמוקרטיה מלאה".



לוין סירב לבטל את הדיון בחוק הלאום



יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג הציעה מוקדם יותר לשר יריב לוין להסיר את הצעת האי אמון של מרצ ואת הסרת חוק הלאום של הליכוד בשל המצב הביטחוני. לדבריה, ״בשל המצב הביטחוני שקלנו במרצ להסיר היום את הצעת האי אמון. הודעתי ליריב לוין שאם זה לא זמן מתאים מבחינה ביטחונית לדון באי אמון על הממשלה זהו גם זמן לא מתאים לדון בו על חוק הלאום". יריב מצדו סירב. 



בשלב זה זנדברג הציעה ללוין פעם נוספת מעל הדוכן: "אני מציעה להסיר את האי אמון שלנו היום אם יוסר חוק הלאום. אם יש מצב בטחוני שמצריך שינוי סדרי עולם וסדרי דיון, זה משליך על כל סדר היום״.




בתוך כך, במפלגת יש עתיד החליטו לבטל את הצעת אי האמון שלהם בממשלה. "לאור המציאות הביטחונית החליטה 'יש עתיד' לבטל את הצעת אי האמון שהגשנו. את הביקורת על הממשלה נשמור לימים אחרים. ביטחון המדינה הוא בראש סדר העדיפויות הלאומי. אני קורא לכל סיעות האופוזיציה לנהוג באופן דומה", כתב יו"ר המפלגה, ח"כ יאיר לפיד, בטוויטר שלו.



לקואליציה, שלקראת סוף המושב הקודם נחלצה ממשבר חוק הגיוס בשן ובעין, מצפים כבר בתחילת המושב שורה של מוקשים שכל אחד מהם יכול לשמש עילה להקדמת הבחירות, ובראשם חוק הגיוס ופסקת ההתגברות.



כזכור, שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד מתכוונים להביא כבר ביום ראשון הקרוב לוועדת השרים לחקיקה את גרסתם לפסקת ההתגברות, אלא אם תימצא עד אז נוסחת פשרה. בנט אף איים כי במקרה כזה הבית היהודי לא יצביע עם הקואליציה 



ח"כ מקלב על חוק הגיוס: "אי אפשר להגיד שיש מחטף"



אבל לא פסקת ההתגברות בלבד היא מכשול משמעותי - גם חוק הגיוס עדיין מאיים על שלמות הממשלה. ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר אתמול ל"מעריב": "כולם יודעים שיש זמן התחלה ויש זמן סיום למושב, ואף אחד לא יכול לבוא ולהגיד שיש מחטף. כולנו יודעים שאנחנו נכנסים למושב עם רצון לחוקק את חוק הגיוס. זוהי דרישתנו ועל כך ניתנה הסכמת הנהלת הקואליציה בסופו של המושב הקודם".



כנס הקיץ ייפתח היום בסערה גם בארבע הצעות אי־אמון בממשלה, שהגישו סיעות האופוזיציה, ומיד לאחר מכן מצפה לח"כים "לילה לבן". וזאת משום שהקואליציה מתכוונת להביא הערב לאישור המליאה כמה הצעות חוק נפיצות ובראשן "חוק הלאום", שיובא בקריאה ראשונה. ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) תקף אתמול את חוק הלאום ואמר: "זהו חוק לפיצוץ החברה בישראל על הקבוצות המגוונות המרכיבות אותה. חוק הלאום מתרגם לעברית את עקרון הפרדת המגורים של שלטון האפרטהייד בדרום אפריקה. הוא הולך הרחק מעבר לחוק ועדות הקבלה בכך שמתיר במפורש אפליה מטעמי דת, גזע ולאום. הוא יגרום לפגיעה קשה לא רק בערבים שנגדם הוא מוכוון אלא גם במזרחיים, ביוצאי אתיופיה וחבר המדינות, ובקהילות הלהט"ב. הוא יפגע פגיעה עמוקה בכל הקבוצות המרכיבות את החברה המגוונת שלנו".



לקראת הקריאה השנייה והשלישית מתכוונים בקואליציה להכניס לחוק הלאום שינויים בהתאם לדרישת סיעת כולנו. לפי הנוסח שיובא היום לאישור בקריאה ראשונה, ירושלים השלמה והמאוחדת היא בירת ישראל, תותר התיישבות נפרדת ליהודים וערבים והשפה הרשמית של המדינה תהיה העברית, בעוד שלערבית יהיה מעמד מיוחד.



"חוק לפיצוץ החברה". דב חנין, צילום: מרק ישראל סלם
"חוק לפיצוץ החברה". דב חנין, צילום: מרק ישראל סלם



נאסר על הח"כים מהקואליציה להיעדר או להתקזז



מלבד חוק הלאום יובאו היום לאישור המליאה שורה של חוקים נוספים הדורשים נוכחות מלאה של חברי הכנסת, ובהודעות שנשלחו בוואטסאפ לח"כים מהקואליציה נאסר עליהם להיעדר או להתקזז. בין היתר, מדובר בהצעת חוק ממשלתית שיזמה שרת המשפטים שקד, המסמיכה את הקבינט להורות על פתיחה במלחמה, וזאת במקום המצב הנוכחי המצריך את אישור הממשלה כולה.



הצעת חוק נוספת שתועלה היום לדיון המליאה מגיעה מח"כ ד"ר ענת ברקו (ליכוד), המבקשת למנוע ממועמדים שהורשעו בטרור להתמודד בבחירות לכנסת. עוד תובא לאישור המליאה בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק יסודות המשפט - עקרונות המשפט העברי, של יו"ר ועדת החוקה ח"כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי) וקבוצת חברי כנסת.



בין הצעות האי־אמון לחקיקה תציין היום מליאת הכנסת את "יום הרצל", כשלראשונה מאז טקס המשואות בהר הרצל ינאמו על אותה במה יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין וראש הממשלה בנימין נתניהו, באירוע שבעיני רבים בכנסת נתפס כ"נאום המשואות 2". מיד אחריהם ינאם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג.