בעקבות נאום נתניהו: דוברת הבית הלבן, שרה האקבי, תקפה במילים חריפות את איראן ואת הסכם הגרעין, וטענה כי הוא נחתם תחת העמדת פנים איראנית. במהלך מסיבת עיתונאים, טענה הדוברת כי "הבעיה עם ההסכם, הוא שהוא נעשה תחת העמדת פנים", אמרה האקבי והוסיפה, "איראן שיקרה. הם לא היו ישרים ולכן העסקה שנחתמה לא היתה מדוייקת, בעיקר בנוגע לשלב בו עמדה תוכנית הגרעין שלהם".



בנוסף אמרה האקבי כי ארצות הברית תמכה בנאומו של נתניהו, בו הוא חשף עשרות אלפי מסמכים שהושגו על ידי המוסד מארכיון שהחזיקה ממשלת איראן, ובהם מפורטת תוכנית הגרעין האיראנית, בין השאר כוונת טהרן לפתח חמש פצצות גרעין. גם ג'ון קרי, מזכיר המדינה בתקופת הנשיא ברק אובמה ואחד הכוחות המובילים בדרך להסכם הגרעין, הגיב גם הוא לנאום וטען כי למעשה נתניהו הוכיח את נחיצות ההסכם. "הנתונים שהציג נתניהו הם הסיבה להסכם הגרעין", אמר מזכיר המדינה לשעבר שהוסיף כי "בשנות ה-2,000 הצנטריפוגות באיראן הסתובבו ללא הרף, אך הכל השתנה עם הסכם הגרעין. בטלו אותו, ואנחנו נחזור לאותו המצב". בנוסף לכך, קרי פרסם את מכתב ראשי מערכת הביטחון הישראלים שתומכים בהסכם.



בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים. צילום:עמוס בן גרשום, לע"מ
בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים. צילום:עמוס בן גרשום, לע"מ



יגיע או לא? טראמפ מפזר רמזים





במקביל לכך, פיזר הנשיא טראמפ רמזים נוספים על הגעה אפשרית לטקס חניכת השגרירות ואמר כי אולי הוא יגיע לירושלים החודש, אך הוא לא בטוח בכך. הדברים שאמר טראמפ דומים לדברים שאמר במהלך מסיבת עיתונאים שקיים ביום שישי האחרון במשותף עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, אז התייחס הנשיא להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים ואמר כי אולי יהיה נוכח בטקס. במהלך מסיבת העיתונאים אמר טראמפ כי "הנושא (העברת השגרירות מ.א.) עמד על הפרק במשך שנים רבות, ונשיאים רבים הבטיחו את זה בקמפיין הבחירות שלהם, אבל מעולם לא היו אמיצים דיים לעשות זאת".



הוא הוסיף כי "התוכנית המקורית להעברת השגרירות עמדה על מיליארד דולר ודחיתי אותה בגלל המחיר". לדברי הנשיא, השגריר בישראל דיוויד פרידמן, העלה רעיון שיעלה כ-150 אלף דולרים בלבד. "סיכמנו על תוכנית שתעלה למשלם המיסים האמריקאי 300-400 אלף דולרים בלבד". טראמפ הדגיש: "אולי אגיע לטקס פתיחת השגרירות". מוקדם יותר היום התראיין ראש הממשלה בנימין נתניהו לרשת פוקס בנוגע לחשיפת מסמכי הגרעין האיראני, ושם התבטא בנוגע לביקור האפשרי. בראיו אמר נתניהו כי הוא "ישמח מאוד לארח את הנשיא בעיר".



נתניהו ישמח לארח. שגרירות ארצות הברית בישראל, צילום: רויטרס
נתניהו ישמח לארח. שגרירות ארצות הברית בישראל, צילום: רויטרס