ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף היום (רביעי) בחריפות את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בעקבות נאום שנסע באסיפה הלאומית הפלסטינית, בו טען כי "שנאת היהודים באירופה לא נבעה מדתם, אלא מתפקידם החברתי, מעיסוקם בבנקים ובהלוואה בריבית". רה"מ, שזעם על דבריו, טען כי "מכחיש שואה נשאר מכחיש שואה". 



"אבו מאזן נשא עוד נאום אנטישמי", קבע נתניהו, שהסביר: "בשיא של בורות וחוצפה, הוא טען שיהודי אירופה נרדפו ונרצחו לא בשל היותם יהודים, אלא מפני שעסקו בהלוואות בריבית. אבו מאזן שוב מדקלם את הססמאות האנטישמיות הבזויות ביותר. כנראה שמכחיש שואה נשאר מכחיש שואה. אני קורא לקהילה הבינלאומית לגנות את האנטישמיות החמורה של אבו מאזן, שהגיע זמנה לחלוף מן העולם".



במהלך נאומו, אותו הגדיר כ"שיעור בהיסטוריה" אמר יו"ר הרשות כי "היהודים הללו, אשר עברו לאירופה, היו נתונים כל 15-10 שנה לטבח בידי מדינה כלשהי, מן המאה ה-11 ועד השואה. ולמה היא התרחשה? הם אומרים 'כי אנו יהודים'".



אבו מאזן. צילום: רויטרס
אבו מאזן. צילום: רויטרס



בשלב זה הביא אבו-מאזן כראייה את דבריהם של "שלושה יהודים", ביניהם לא אחר מאשר של הרודן הסובייטי יוזף סטאלין (שאינו יהודי), כדי לבסס את הטענה כי שנאת היהודים באירופה נבעה מעיסוקם בבנקאות ובהלוואה בריבית. אבו מאזן הוסיף, בהתעלמו מעלילת הדם בדמשק במאה ה-19 ומפרעות הפרהוד בעיראק ב-1941, כי "יהודים חיו בארצות הערביות במשך שנים, ובמשך 1,400 שנים לא ננקטו שם פעולות נגד היהודים בשל היותם יהודים".



לטענתו, "האמת היא שהפרויקט הציוני הוא פרויקט ניצול, שבא לשתול גוף זר בארץ". לטענתו, מאחורי הצהרת בלפור ותכנית החלוקה של האו"ם עומדת תוכנית של מדינות אירופה להציל את מעמדן הבינלאומי אל מול הסכנה שארצות המזרח התיכון וצפון אפריקה יתפסו את מקומן. מסיבה זו הן שלחו את היהודים אל "מזרח לתעלת סואץ", כדי "לשתול אותם כגוף זר בארץ", במטרה להותיר את ארצות המזרח התיכון מסוכסכות ומפגרות.



שר החינוך נפתלי בנט, יצא אף הוא מוקדם יותר נגד דברי יו"ר הרשות, ואמר כי ״אבו מאזן ספוג באנטישמיות ובגזענות מכף רגלו ועד ראשו. ‬הוא ממשיך את מסורת קודמיו, המופתי שהיה חבר של היטלר, וערפאת, רב-מרצחים של יהודים". הוא הוסיף כי "הוא מזרים את רעל האנטישמיות במוחות הדור הבא. ‬‫את השלום נביא מהשטח, לא דרך רשות מושחתת ואנטישמית".



גם בארה"ב מיהרו לגנות את דבריו. השליח המיוחד של הנשיא טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, צייץ בטוויטר כי "דברי הנשיא עבאס אתמול ברמאללה, בפתיחת הקונגרס הלאומי הפלסטיני, חייבים להיות מוקעים על ידי כל ללא תנאי. הם מאוד מצערים, מטרידים ומייאשים. שלום לא יכול להיבנות על בסיס כזה".



שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן התייחס אף הוא לדברים וכתב ש"אבו מאזן הגיע לשפל חדש שאמר כי הגורמים לטבח העם היהודי לאורך השנים הם 'התנהגותם החברתית בעניין אינטרסים ובנקים'. לכל מי שחושב שישראל היא הסיבה שאין לנו שלום, תחשבו שוב".