התגובות על הנאום האנטישמי שנשא אבו מאזן ממשיכות לזרום: נשיא המדינה ראובן ריבלין, שמתארח בימים אלה באתיופיה, התייחס בפגישתו עם הנשיא מולטו טשומה להתבטאויות של יו"ר הרשות הפלסטינית שלשום ברמאללה. "בהזדמנות זאת אני מוכרח להתייחס לדבריו המזעזעים של עבאס מהימים האחרונים", פתח הנשיא ריבלין את דבריו, והוסיף: "כיצד מנהיג המבטא רעיונות אנטישמים חשוכים כאלה יכול להציג עצמו ׳כפרטנר לשלום׳? לא אנחנו אמרנו את הדברים, הוא בחר לומר אותם בקולו, והגיע הזמן שכל מדינות העולם יקשיבו. עם אנטישמיות לא מייצרים 'הדברות', אין משא ומתן על אנטישמיות. מדינת ישראל תמיד תבקש שלום עם שכניה, אבל לעולם לא תשלים עם אלה שאינם מכירים בזכותה להתקיים".



כזכור, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר אתמול ברמאללה כי "שנאת היהודים באירופה לא נבעה מדתם, אלא מתפקידם החברתי, מעיסוקם בבנקים ובהלוואה בריבית", זאת במה שהגדיר כ"שיעור בהיסטוריה" בכינוס המועצה הלאומית הפלסטינית. לדבריו, "היהודים הללו, אשר עברו לאירופה, היו נתונים כל 15-10 שנה לטבח בידי מדינה כלשהי, מן המאה ה-11 ועד השואה. ולמה היא התרחשה? הם אומרים 'כי אנו יהודים'".



אבו מאזן. צילום: רויטרס
אבו מאזן. צילום: רויטרס



אבו מאזן הביא כראייה את דבריהם של "שלושה יהודים", ביניהם לא אחר מאשר של הרודן הסובייטי יוזף סטאלין (שאינו יהודי), כדי לבסס את הטענה כי שנאת היהודים באירופה נבעה מעיסוקם בבנקאות ובהלוואה בריבית.  אבו מאזן הוסיף, בהתעלמו מעלילת הדם בדמשק במאה ה-19 ומפרעות הפרהוד בעיראק ב-1941, כי "יהודים חיו בארצות הערביות במשך שנים, ובמשך 1,400 שנים לא ננקטו שם פעולות נגד היהודים בשל היותם יהודים".

מוקדם יותר התייחס גם ראש הממשלה נתניהו לדברי אבו מאזן. "אבו מאזן נשא עוד נאום אנטישמי", שהסביר: "בשיא של בורות וחוצפה, הוא טען שיהודי אירופה נרדפו ונרצחו לא בשל היותם יהודים, אלא מפני שעסקו בהלוואות בריבית. אבו מאזן שוב מדקלם את הססמאות האנטישמיות הבזויות ביותר. כנראה שמכחיש שואה נשאר מכחיש שואה. אני קורא לקהילה הבינלאומית לגנות את האנטישמיות החמורה של אבו מאזן, שהגיע זמנה לחלוף מן העולם".



"אנחנו שותפי אמת של אתיופיה"



הנשיא ריבלין המשיך בנאומו והתייחס לחברי הקהילה האתיופית שהגיעו עימו לביקור ואמר: ״היהודים האתיופים הם היהלום שבכתר במדינת ישראל! הם גאים להיות ישראלים בדיוק כפי שהם גאים במסורת האתיופית שלהם. הקהילה הזו גידלה נשים וגברים מופלאים, מנהיגים בפוליטיקה, במדע, בעסקים, בבריאות וברפואה, בתרבות ובספורט. לא רק שהקהילה מקדמת את ישראל, היא גם מהווה גשר אנושי ותרבותי בין שני העמים. אני נרגש מאוד על כך שנמצאים איתנו כאן חברי הכנסת - פנינה תמנו שטה ואברהם נגוסה, אלוף משנה ד"ר אבי יצחק והאחת והיחידה שלנו, הזמרת והשחקנית הנהדרת אסתר רדא".
בסיום דבריו סיכם ריבלין ואמר: "מדינת ישראל והעם היהודי הם שותפים וחברי אמת של אתיופיה ואפריקה. אנחנו רוצים לשתף פעולה יחד, דרך G2G, דרך שיתופי פעולה פרטיים ודרך שיתופי פעולה של חברות אזרחיות. כולנו יודעים שהעתיד הוא באפריקה, תנו לנו לדמיין את העתיד הזה יחד, כשותפים, כחברים ותיקים".