יעקב פרי, חבר הכנסת וראש השב"כ לשעבר, פרש מהחיים הפוליטיים בעקבות תחקיר "עובדה" בו נטען ששיקר לגבי שירותו הצבאי. הבוקר (חמישי) התייחס פרי אצל אילה חסון ב-103FM להחלטתו לעזוב את החיים הציבוריים ואת נכונותו לחזור אליהם: "נפגעתי מאוד מהביקורת נגדי. ההחלטה שלי לצאת לאזרחות התקבלה תוך שניות וכעת זה קצת מוזר לי. קיבלתי החלטה שאם העיסוק בי עלול לפגוע במפלגת יש עתיד אני מעדיף לעזוב את המפלגה, אך אני עוד אחזור לעשייה הציבורית בתחומים שונים בעתיד הקרוב, ייתכן שבתחום העסקי והעזרה לקהילה. לא אשב בבית, אתראיין לגבי הנושא כשאהיה מוכן לכך".

נאום הקלסרים של נתניהו, בו חשף את המבצע המורכב שביצעו גורמי הביטחון והמודיעין, זוכה לשבחים ולביקורת גם יחד. לאחר הביקורת החריפה של ח"כ יאיר לפיד התייחס פרי להישג ולהחלטה לחשוף בפומבי את הממצאים: "יאיר לפיד הצליח לרכוש המון כלים מאז שנכנס לפוליטיקה והוא חבר משנה בוועדת החוץ והביטחון, זוהי הוועדה הרגישה ביותר במדינת ישראל בה נחשפים כל מבצעי המודיעין של כל הגופים ולכן יש לו ניסיון מקצועי בנושא תוך חיכוך עם ראשי הזרועות. אין לי ספק שאמירתו הינה אמירה פוליטית אך היא גם מבוססת בהשתתפותו בפורום הרגיש ביותר בכנסת".

 

עוד טען: "איש מודיעין שכל חייו עסק בחומרים סודיים וממצאים חשאיים לא יכול שלא להיבהל מעוצמת החשיפה. אני מניח שנעשו בדיקות עד כמה חשיפה שכזו יכולה להזיק למקורות המודיעין אך אין ספק שמדובר במסיבת עיתונאים שחשפה נתונים ללא תקדים. זהו הישג מרשים ומעורר הערצה ומוסיף נקודות זכות לתדמיתו של המוסד וגורמי המודיעין של מדינת ישראל בעולם, אך השאלה היא האם החשיפה הזו נדרשה למען המטרה שנתניהו הציב לעצמו, להערכתי התשובה היא שלילית. כשאני צופה בתגובות מהעולם רבים טוענים שנתניהו לא חידש דבר ולכן אני מעריך שהעשייה החשאית הייתה משיגה תוצאה טובה יותר. אני מניח שנתניהו לא פעל רק ממניעים פוליטיים אך אי אפשר להתעלם מכך שברצונו גם לשפר את תדמיתו הביטחונית. אין לי ספק שחשיפה של מסמכים מקוריים שכאלה יכולה להוביל גם לנזק". 


נתניהו לפני מסיבת העיתונאים על איראן. צילום: אבשלום ששוני
נתניהו לפני מסיבת העיתונאים על איראן. צילום: אבשלום ששוני


 
"אם היה מדובר בסוגיה קריטית אני מעריך שגורמים במערכת הביטחון היו עוצרים את נאום נתניהו והדברים לא היו מתפרסמים", הבהיר פרי. "אני מעריך שהנזקים של החשיפה נלקחו בחשבון, יחד עם זאת, לאורך הזמן הנזק יהיה גדול יותר מהתועלת. אם הנשיא טראמפ ומנהיגי העולם ידרשו לשנות את הסכם הגרעין בעקבות ההוכחה החד משמעית שהציג נתניהו אני יוכל לומר שאכן החשיפה הייתה שווה את זה. דעתי זהה גם בנוגע לחשיפת הפרטים על ההפצצה הישראלית בכור הסורי שפורסם לפני חודש. עלינו לשמור על חשאיות ככל שניתן, מה שאפשר לא לספר עדיף לא לספר".
עריכה: איתמר זיגלמן