עיכוב נוסף בדרך לפסקת ההתגברות? לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו העבירה ללשכת שרת המשפטים איילת שקד בקשה לדחות בשבוע את ההצבעה על החוק בישיבת הממשלה, כך על פי דיווח הערב (חמישי) ב"החדשות" ובכאן. על פי הדיווח, ראש הממשלה הסביר את הבקשה לדחייה בכך שבשל אירועי השבוע, בדגש על ההתעסקות בנושא הסכם הגרעין האיראני, ולכן לא הספיק להגיע להסכמות עם כל חברי הקואליציה.  בסביבתו של ראש הממשלה הסבירו בסרקזם כי "היה לנתניהו שבוע עמוס, אולי אתם זוכרים משהו".



מסיעת הליכוד נמסר כי "בישיבת ראשי הקואליציה סוכם כי במהלך השבוע יתקיימו דיונים מרתונים בנושא פסקת ההתגברות וביום ראשון החוק יובא להצבעה. כל בר דעת מבין שבשבוע החולף ראש הממשלה נתניהו עסק בנושאים אחרים ובעלי חשיבות עליונה לביטחון המדינה. לכן ביקש השר יריב לוין דחייה של ההצבעה בשבוע אחד בלבד כדי לקיים את אותו דיון בין חברי הקואליציה. כל הסיבות האחרות שמתודרכות לחלל האוויר והטוויטר הן על דעת המתדרכים והצייצנים בלבד"



הסיבה לדחייה? אסתר חיות ונתניהו משוחחים, צילום: מרק ישראל סלם
הסיבה לדחייה? אסתר חיות ונתניהו משוחחים, צילום: מרק ישראל סלם



.סמוטריץ': "אין סיכוי להבנות עם חיות, להפסיק לדבר ולחוקק"



עם זאת, בבית היהודי מאמינים כי מטרתו של נתניהו הוא להגיע לנוסח מוסכם לחוק עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ולכן מבקש את הדחייה. עם זאת, קשה לחשוב על נוסחה שתהיה מקובלת גם על נשיאת בית המשפט העליון וגם על חברי מפלגת הימין. שר החינוך ויו"ר המפלגה נפתלי בנט הודיע כי למרות בקשת נתניהו המפלגה תעלה את הצעת החוק בישיבת הממשלה, ואמר: "‏פסקת ההתגברות נדרשת למשילות הממשלה ולשמירת האמון בבית המשפט. ‏היא גם אמצעי חיוני למלחמה בטרור ולהוצאת המסתננים הבלתי חוקיים מישראל. הגיע הזמן להכריע. ‏לכן ביום ראשון הקרוב אנו נעלה את חוק ההתגברות להצבעה, ונצפה לתמיכת ראש הממשלה כפי שהתחייב בחתימתו וכפי שהבטיח לציבור הישראלי".



גם חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', שנחשב לסמן ימני בבית היהודי, הביע את התנגדותו לדחייה וכתב בחשבון שלו: "נתניהו כדרכו מורח ומורח ומורח ומורח ומורח ומורח ומורח ומורח ומורח... ממה הוא מפחד?", עוד הוסיף חבר הכנסת כי "האמת היא שעם חיות אין שום סיכוי בעולם להגיע להבנות. היא רוצה את הכוח אצלה ואנחנו רוצים אותו בידי הציבור. ובקואליציה יש מספיק זמן להגיע להבנות תוך כדי החקיקה. הגיע הזמן להפסיק לדבר ולהתחיל לחוקק".




"להגיע להבנות תוך כדי חקיקה". בצלאל סמוטריץ', צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"להגיע להבנות תוך כדי חקיקה". בצלאל סמוטריץ', צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



הפחד בבית היהודי: מסמוס החוק ע"י נתניהו



כזכור, הבית היהודי מבקשים זה זמן רב לחוקק חוק שיגביל את כוחו של בית המשפט העליון להתערב בחקיקת הכנסת, תוך שימוש בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. עד כה, שר האוצר משה כחלון התנגד לכל חקיקה שתתערב בעבודת בית המשפט, אך בשל משבר המסתננים, וקריסת מתווה המדינה השלישית, הביע כחלון נכונות להתערבות בפסיקות בג"ץ בנושא. 



עם זאת בבית היהודי מבקשים שינוי נרחב יותר, שיאפשר לחוקק מחדש כל חוק שנפסל על ידי בג"ץ וזאת ברוב של 61 חברי כנסת, הצעה שבבית המשפט העליון מתנגדים לה בתוקף. בבית היהודי חוששים עוד שההתמהמהות בחקיקת פסקת ההתגברות תביא למסמוסה למעשה.