מאות מוחים מהמגזר הערבי ובראשם חברי כנסת וראשי ועדת המעקב הפגינו היום (שלישי) במספר מוקדים ברחבי הארץ במחאה על הרג מפגינים פלסטינים במהלך האירועים בגבול רצועת עזה. ועדת המעקב של ערביי ישראל החליטה בישיבת חירום אתמול על שביתה כללית שתתקיים מחר בכל היישובים הערבים בארץ. השביתה תכלול את מערכת החינוך. יתקיימו הפגנות בגליל, במשולש ובנגב. ההפגנה המרכזית של המגזר הערבי תתקיים היום בוואדי ערה.


חה"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת) שהגיע להפגנה באום אל פאחם, בה השתתפו כ-400 בני אדם אמר במהלכה: "מה ממשלות ישראל השאירו לעתיד בין שני העמים? די לטבח, די למצור, די לכיבוש, כן לשלום". גם מול מצודת זאב בתל אביב התאספו עשרות פעילי שמאל וקראו נגד הריגת הפלסטינים בגבול עזה.

צילום: הרשימה המשותפת




הפגנה מול מצודת זאב. צילום: אבשלום ששוני



צילום: אבשלום ששוני

מספר ההרוגים בהפגנות בגבול הרצועה או בכינוי האחר בקרב הפלסטינים "צעדת השגרירות" עלה היום ל-62. משרד הבריאות הפלסטיני הודיע, כי צה"ל ירה למוות בתושב נוסיראת נאסר אחמד גראב (51), ממזרח לאל-בוריג'. בנוסף דווח על עשרות נפגעים מירי חיילי צה"ל. רבבות פלסטינים השתתפו בהלוויות ברחבי רצועת עזה. מי שהביאה להתעניינות תקשורתית רבה היא הפעוטה לילה אנואר אל-גנדור, שנחנקה למוות בעת שהייתה עם אמה באוהל השיבה ממזרח לעיר עזה. "השהידית הצעירה ביותר של צעדות השיבה", הכריזו עליה.

ההלוויות לא פסקו לרגע ברחובות הרצועה. בינתיים, מספרים במשרד הבריאות כי בין 2771 הנפגעים, ישנם עשרות במצב קשה עד קשה מאוד, ומספר ההרוגים עלול לעלות. משרד הבריאות קרא למשפחות הפצועים לדאוג לכל המסמכים, לאחר ששר הבריאות המצרי הודיע כי כל הפצועים יטופלו בארצו. "רבים מהפצועים יהפכו לנכים, מאחר וחלק מפגיעות הירי ייאלץ את הרופאים לכרות את הרגליים", סיפר רופא בבית החולים שיפא. "עבדנו מסביב לשעון, בגבורה ובמצב בלתי אנושי לחלוטין. אין צוותים רפואיים בעולם שיכולים לעשות את מה שעשינו ביממה האחרונה".

מלבד ההלוויות עזה הייתה ריקה מאדם. המוסדות, המרכולים ובתי הספר שבתו כאות אבל על ההרוגים. "זהו מצב לא טבעי", אמר תושב הרצועה ל"מעריב". "בדרך כלל, יממה לפני תחילת חודש הרמדאן, אתה מוצא המונים עורכים קניות. תחושה של אבל עמוק. הטבח שביצעה ישראל היה לא הגנה עצמית אלא נקמה על הצלחת צעדות השיבה".

שמות ההרוגים בעזה על מדרכות בת
שמות ההרוגים בעזה על מדרכות בת


משרד הפנים ברצועת עזה הודיע כי שבעה מתוך ההרוגים ביום שני משרתים בכוחות הביטחון של חמאס: פאדל חבשי, הפראמדיק מוסא אבו חסנין, מועתז א-נונו - שאחיו הרופא בבית החולים ד"ר מועתסם א-נונו קבע את מותו - מוסעב אבו לילה, מוחמד א-נג'אר, ג'יהאד מוסא ומוחמד אל-עאמודי. בנוסף, בנו של מנהיג חמאס, מועאד איסמעיל הנייה, ושני אחייניו נפצעו בעימותים. הנייה הבן נפצע באורח בינוני ועבר ניתוח להוצאת קליע מהחזה. אח מאחייניו של מנהיג חמאס נפצע באורח קשה ואילו האחר נפצע באורח קל.
 
בינתיים, מנהיג חמאס איסמעיל הנייה אמר כי העם הפלסטיני ימשיך בצעדות השיבה, והזהיר את ישראל מפני הפלגים הפלסטינים. "נמשיך בצעדות השיבה", הצהיר הנייה והודיע כי "העם הפלסטיני יחליט לגבי ההתנהלות המציאות בשטח". בנאום טלפוני שנשא באוזני משתתפי צעדת השיבה בדרום לבנון הוסיף מנהיג חמאס, כי "היום כותב העם הפלסטיני בעזה את עמדתו בדם, ואינו מוכן לקנות אשליות או להסיט את המצפן של ההתנגדות".
 
"אנחנו מסוגלים להחזיק מעמד, ולמרות הטבח של אתמול אני אומר שצעדות השיבה ושבירת המצור הביכה את הכיבוש", הוסיף הנייה. "פלסטין אינה אדמה בלי עם, וישראל היא מדינת כיבוש שתחלוף". הנייה פנה לישראל ואמר, כי "אל לכם להמר על שבירת העם הגדול הזה, ואל תנסו את הסבלנות שלנו. עליכם להיזהר מזעם ההתנגדות". הנייה קרא לרשות הפלסטינית לבטל את הסכמי אוסלו, לבטל את ההכרה בישראל ולבנות אסטרטגיה לאומית על בסיס "העקרונות וההתנגדות, כולל ביטול העיצומים על רצועת עזה שנאבקה בכח נגד עסקת טראמפ".