שלוש ספינות של “משט החירות”, הפליגו אמש מנמל גטבורג בשוודיה בדרכן לעזה, תחת הססמה “להביע סולידריות עם תושבי עזה הנצורים והנאבקים להשתחרר מהמצור”. במסע משתתפות הספינות אל אאוודה, (השיבה) הנושאת דגל נורווגי, ולצדה חוריה (חירות) ומיירד, על שם כלת פרס נובל לשלום מיירד מגוייאר מאירלנד, שהשתתפה במשטים קודמים וגורשה מישראל. ספינה רביעית בשם פלסטין תצטרף בעוד ימים ספורים.



קודם להפלגה נערך בגטבורג טקס הזדהות עם הפלסטינים ברצועת עזה בהשתתפות מאות פעילי שמאל מסקנדינביה וממדינות אירופיות. כתבת הטלוויזיה החברתית יהודית אילני, שסיקרה את משט הנשים לעזה ב־2016, תצטרף למשט ותעלה על הספינה אל־עאוודה. אילני היא גם יועצת התקשורת של חברת הכנסת חנין זועבי (הרשימה המשותפת).



בסימן 70 שנה לנכבה



המשט נערך בסימן 70 שנה לנכבה ועל רקע ההרוגים הרבים בעזה, והוא יעבור בנמלים בשוודיה, בדנמרק, בגרמניה ובהולנד בדרך לעזה. המשט צפוי להגיע לכיוון חופי עזה רק בעוד חודש, ועד אז יתחלפו חברי הצוות כמה פעמים. עם חברי צוות המשט לעזה נמנים פעילים ופעילות מ־20 מדינות, ובכללן ישראל.


המדיניות המוצהרת של ישראל היא לא לאפשר למשטים להגיע לחופי עזה.



כזכור, בעבר השתלט חיל הים על כל המשטים שעשו דרכם לרצועה בעודן בלב ים. הספינות נגררו לנמל אשדוד, והפעילים הזרים שהיו עליהם גורשו מישראל. בעבר גם דווח על תקלות מסתוריות אשר השביתו ספינות משט בנמלי המוצא או בלב ים. ישראל לא לקחה אחריות לתקלות.