ההידרדרות ביחסי ישראל־טורקיה, שבאה לידי ביטוי בגירוש הדדי של השגרירים והקונסולים של שתי המדינות, מתורגמת גם ליוזמות חקיקה בכנסת הנוגעות ל"בטן הרכה" של מדיניות החוץ הטורקית – הכרה ברצח העם הארמני בתחילת המאה שעברה. חברי הכנסת אמיר אוחנה (הליכוד) ואיציק שמולי (המחנה הציוני) הודיעו אתמול כי יגישו הצעות חוק להכרה ברצח העם שביצעה טורקיה.

עד כה הכשיל משרד החוץ בירושלים יוזמות חקיקה דומות שעלו בעבר בכנסת, בעיקר על ידי מרצ, בשל חשש מפגיעה ביחסי החוץ של ישראל עם טורקיה ועם אזרבייג'ן. שני חברי הכנסת סיכמו על שיתוף פעולה בהצעה להכרת מדינת ישראל ברצח העם הארמני, והחליטו לאסוף במשותף חתימות מהאופוזיציה ומהקואליציה ולפעול להליכי חקיקה מזורזים בנושא.
 
אוחנה הסביר אתמול כי "אין זה מאוחר לרדוף צדק. הגיע הזמן להכיר באופן רשמי בעוול הנורא שנעשה לארמנים". הוא הזכיר את ממדיו הנוראיים של רצח העם ואופיו המגוון והאכזרי ושאל: "הייתכן שמדינת הלאום של העם היהודי, אחרי כל מה שעברנו, לא תכיר בו? תמיד עמדה מנגד תגובת טורקיה והרצון ליחסים דיפלומטיים עמה, אך כשרוצח הכורדים ארדואן מחליט לגרש את שגרירנו מטורקיה על כך שאנו מגינים על עצמנו ועל גבולותינו, ומעניק זר פרחים לארגון טרור ששוחט תינוקות במיטותיהם - חמאס, אין זה מאוחר מדי לרדוף צדק".
 
במקביל הודיע גם שמולי על כוונתו להגיש הצעת חוק להכרה ברצח העם הארמני והאשורי, לאחר שעד כה נמנעה מדינת ישראל מאותה הכרה ולמרות הכרזתן באופן רשמי של 29 מדינות על הכרה ברצח העם. "לא נקבל הטפות מוסר מהקצב הטורקי האנטישמי שמפציץ כל יום אלפי כורדים בצפון־מערב סוריה ושהמדינה שלו אחראית גם לרצח העם הארמני וגם לזוועות שהיו בהיסטוריה כלפי האשורים. עם כתם שחור כזה היה מצופה שכבוד הסולטן ילמד לסגור את פיו. אנחנו חושבים שאין עיתוי נכון יותר, והיה זה צריך לקרות מזמן, ללמד על הרציחות האלה, ואם אנחנו רוצים למנוע את הדברים הללו הגיע הזמן שהכנסת תעשה את זה כמו הרבה פרלמנטים בעולם".

 הרובע הארמני של אדנה בזוז והרוס לאחר מעשי הטבח ב-1909
הרובע הארמני של אדנה בזוז והרוס לאחר מעשי הטבח ב-1909