טורקיה מאיימת להחריף את צעדיה נגד ישראל: שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו, האשים הבוקר (חמישי) את ישראל בביצוע פשעי מלחמה וקרא להעמידה לדין הבינלאומי בעקבות אירועי "צעדת השיבה". בראיון שהעניק צ'בושולו לרשת TRT הטורקית, פירט שר החוץ את המשך הפעולות הטורקיות המתוכננות מול ישראל, בכללן פנייה למועצת הביטחון ואף לבית הדין הבינלאומי בהאג.



בין השאר אמר צ'בושולו כי מטרת טורקיה היא "לאחד את כל העולם בנושא זה, ולהביא אותו למועצת הביטחון של האו"ם". צ'בושולו הוסיף כי במקרה של וטו אמריקאי במועצה, "הצעד הבא יהיה להפנות את הסוגיה למועצה הכללית של האום ומשם לבית הדין הפלילי בהאג". שר החוץ הטורקי סיים את דבריו ואמר "הפשע הזה נגד האנושות צריך להיבדק על ידי ועדה עצמאית, ועל ישראל לציית לחוק הבינלאומי". 



דבריו של שר החוץ מהווים חלק מחלופת המהלומות הדיפלומטית בין אנקרה לירושלים, שמתנהלת בימים האחרונים, מאז יום פתיחת השגרירות האמריקאית בירושלים - אז במהלך מהומות פלסטיניות סמוך לגדר המערכת ברצועת עזה, שם נהרגו כ-60 פלסטינים, כ-50 מהם פעילי חמאס.



"שקלנו לנתק את היחסים עם טורקיה". ציפי חוטובלי, צילום: פלאש 90
"שקלנו לנתק את היחסים עם טורקיה". ציפי חוטובלי, צילום: פלאש 90



"ההכרה בשואה הארמנית - לא אצבע בעין"



מוקדם יותר הבוקר התראיינה סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי לרשת ב', וסיפרה שישראל שקלה לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם טורקיה בעקבות האירועים האחרונים, אך בהתייעצות עם גורמים מקצועיים הוחלט שלא לעשות זאת, ולנקוט בצעדים מתונים יותר מול אנקרה. "לאחר התייעצויות רבות, כולל עם רה"מ, הוחלט שפניניו לא לניתוק היחסים עם טורקיה. זו מדינת ענק מאוד חשובה במרחב. כל נתיבי הטיסה שלנו עוברים בטורקיה. יש מסחר גדול איתם, ויש שם קהילה יהודית גדולה שצריכה את הגב הישראלי. צריך לשמור על כל זה".



בנוסף לכך התייחסה חוטובלי ליוזמות להכיר השואה הארמנית, ואמרה כי מדובר בעניין שהוא בראש ובראשונה מוסרי. "המטרה שלנו היא לא אצבע בעין", הבהירה סגנית השרה, "יש עניין ערכי סביב השואה הארמנית והעם היהודי צריך להיות רגיש לזה. הנושא הזה צריך להיבחן בקפידה. התכוונו להעביר מסר מאוד חזק לטורקים ובגירוש הקונסול שלהם בירושלים ניתקנו את הקשר החשוב להם לעיר ולרשות הפלסטינית. אסור לעבור על ההתנהלות שלהם על סדר היום. העברנו לטורקים את המסר שלנו".