נציבות הפליטים של האו"ם הציעה שיפורים להסכם מבקשי המקלט אותו ביטל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעקבות הביקורת שהושמע כלפיו בשעות לאחר מסיבת העיתונאים בה הכריז על קבלת ההסדר, כך אמר פקיד ישראלי בכיר ל"חדשות עשר". 



לדברי הפקיד האו"ם הציע להגדיל את מספר המסתננים שיצאו מישראל למדינה שלישית. למרות זאת הבהיר הגורם הישראלי כי המציאות הפוליטית בישראל וההתנגדות בימין להסכם שמאפשר אפילו לחלק מהמסתננים להישאר בארץ, ימנע ככל הנראה קבלת ההסכם המשופר. מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לפרסום כי ישראל החליטה שלא להתקדם בערוץ הזה חרף ההצעה המשופרת. מנציבות האו"ם לפליטים סירבו להתייחס לפרטים.



כאמור בעקבות הלחצים שהופעלו עליו, הודיע נתניהו לפני כחודש וחצי כי הוא החליט לבטל את מתווה המסתננים כיממה לאחר שהודיע על קבלתו. הסערה החלה לאחר שנתניהו ודרעי הודיעו על מתווה שסוכם עם נציבות הפליטים של האו"ם בנוגע להוצאת מסתננים מישראל, אך כבר בשעות הערב של אותו יום התרחשה תפנית כאשר רה"מ פרסם שהוא משהה את יישום ההסכם לצורך בחינה מחדש.  



ביום למחרת, כאמור, הודיע כי חזר בו מיישום הסכם המסתננים ובהודעה דרמטית במיוחד הודיע כי יביא אותו לבחינה מחודשת. "ידידים יקרים, אני קשוב אליכם כמו תמיד", פרסם ברשתות החברתיות, "ראשית, אני מבקש שתבינו את השתלשלות הדברים", המשיך נתניהו והסביר, "בשנתיים האחרונות פעלתי מול רואנדה כדי שזו תשמש כ״מדינה שלישית״ הקולטת מסתננים שנגרש אליה גם בלי הסכמתם. זו הדרך החוקית היחידה שנותרה לנו להוציא מסתננים ללא הסכמתם, לאחר ששאר המהלכים שלנו נפסלו משפטית. רואנדה הסכימה לכך והתחלנו בפעולת הגירוש אליה". 
"בשבועות האחרונים", כתב נתניהו, "בלחץ אדיר על רואנדה של הקרן החדשה לישראל וגורמים באיחוד האירופי, רואנדה התקפלה מההסכם וסירבה לקלוט מסתננים מישראל שהוצאו בכפייה. במצב זה החלטתי לחתור להסכם חדש שיאפשר בכל זאת את המשך הוצאת המסתננים. עם זאת, אני קשוב אליכם, ובראש ובראשונה לתושבי דרום תל אביב. לכן החלטתי להיפגש יחד עם שר הפנים אריה דרעי עם נציגי התושבים מחר בבוקר. בינתיים אני משעה את יישום ההסכם, ולאחר שאפגש עם הנציגים אביא את ההסכם לבחינה מחודשת".