אצבע בעין לארדואן? על רקע המשבר המדיני החריף עם אנקרה תדון היום מליאת הכנסת בשורה של הצעות לסדר בנושא יחסי ישראל־טורקיה, ובהן דרישה להכיר בשואת העם הארמני ובזכות העם הכורדי למדינה עצמאית בחבל הכורדי שבטורקיה. בעת הדיון יישבו ביציע האורחים במליאה ראשי הפטריארכיה הארמנית בישראל.



את הנושא הנפיץ של הכרה בטבח העם הארמני בידי הטורקים בתחילת המאה הקודמת, נושא שמשרד החוץ התנגד בעבר שיועלה בכנסת בגלל חשש לפגיעה


בקשרים עם טורקיה, תעלה יו”ר מרצ ח”כ תמר זנדברג. “מבחינתנו זה עניין של מוסר ולא אקט פוליטי רגעי”, הסבירה זנדברג, “לא ייתכן שישראל לא תכיר בכך - עם ארדואן או בלעדיו”.



לדבריה, “לאורך שנים רבות מדי ישראל מתחמקת מלהכיר ברצח העם הארמני, אחד ממעשי הרצח המתועבים של המאה העשרים. אי־ההכרה היא כתם מוסרי על ישראל ועל כל מדינה שבוחרת מתוך אינטרסים להתעלם מאסונו של האחר. לא ייתכן שדווקא מדינת ישראל לא תכיר בכך”.



הפגנה ביוון למען עצמאות הכורדים בטורקיה. צילום: רויטרס
הפגנה ביוון למען עצמאות הכורדים בטורקיה. צילום: רויטרס



במליאת הכנסת ידונו היום גם בהצעות לסדר דחופות נוספות בנושא יחסי ישראל־טורקיה, ובהן כאמור הדרישה להכיר בעצמאות המיעוט הכורדי הגדול בטורקיה, בסוריה ובעיראק - נושא נפיץ ובעייתי מבחינת הממשל באנקרה. ח”כ עודד פורר (ישראל ביתנו), מיוזמי הדיון, אמר: “העם הכורדי סובל מדיכוי ארוך שנים. התנהגות הממשל הטורקי ובראשו ארדואן נגד ישראל בשבועות האחרונים, מחייבת בחינה מחדש של יחסי ישראל־טורקיה וצריכה לשמש זרז להכרה ישראלית בעצמאות החבל הכורדי בטורקיה”.



ח”כ מוסי רז (מרצ) הודיע כי ידרוש להכיר בעצמאות החבל הכורדי בעיראק: “מתוך גישתי הציונית אני תומך בזכות ההגדרה העצמית של כל העמים, ובכללם בוודאי של העם הכורדי”, אמר רז, “הכרה זו חשובה לי גם אישית כמי שמוצאו מכורדיסטן. הכורדים בעיראק הקימו למעשה מדינה עצמאית והם משוועים להכרה של העולם. אני תומך בהכרה כזו לא מתוך עימות עם טורקיה. נהפוך הוא. אני אוהב את טורקיה וחושב שיש לחזק את היחסים איתה”, אמר.



הצעות נוספות בנושא יעלו היום גם חברי הכנסת יואב קיש (הליכוד), קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), ויואב בן צור (ש”ס). ח”כ מיקי לוי (יש עתיד) יעלה לדיון הצעה לסדר שבה יקרא למנוע את הצפת שוק המלט הישראלי במלט מטורקיה, צעד שלדבריו עלול למוטט את מפעל המלט “הר טוב” ולפגוע קשות בתחרות. כל ההצעות הדחופות לסדר אושרו שלשום בדיון של נשיאות הכנסת, ושם גם צוין כי לראשונה לא נרשמה כל התנגדות מצד משרד החוץ, שבאופן מסורתי לוחץ על הכנסת להימנע מדיון בנושאים שעלולים לפגוע בקשרים עם טורקיה.