"המפלגה שלנו דמוקרטית וככזאת יש בה סובלנות לרעיונות, אבל אסור להתבלבל בין רעיונות של בודדים לבין עמדת המפלגה והסיעה", כך אמר היום (שני) יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, בפתח ישיבת הסיעה בכנסת שעמדה בסימן הסערה בעקבות המאמר שפרסם ח"כ איתן כבל, בו קרא לסיפוח חד צדדי של גושי ההתנחלויות הגדולות. גבאי התנער בדבריו מיוזמת כבל הגם שדחה קריאות שהשמיעו במשמרת הצעירה של העבודה להשעות אותו מכל תפקידיו בסיעה.

"רעיונות מסוכנים". איתן כבל. צילום: מרק ישראל סלם
"רעיונות מסוכנים". איתן כבל. צילום: מרק ישראל סלם

"מול היוזמות המסוכנות הללו אנחנו מבטאים את ההסכמה הכי רחבה בציבור הישראלי – אנחנו חייבם להיפרד מהפלסטינים. אנחנו חייבים לשמור את ישראל גם יהודית וגם דמוקרטית. אנחנו חייבים ליזום מעשים שיבצרו את הביטחון ואת העתיד שלנו", הוסיף. יו"ר התנועה ח"כ ציפי לבני התייחסה אף היא בהרחבה למבוכה בתוך שורות מפלגת העבודה וביקשה להבהיר את עמדת "המחנה הציוני" הכולל גם את התנועה בראשותה.

"אני שומעת שיש דיונים בתוך מפלגת העבודה. אבהיר את עמדת המחנה הציוני, שקם על בסיס חזון מדיני ודרך מדינית, ותוכל להמשיך להתקיים רק על בסיס העקרונות האלה", אמרה. "בעוד הימין התפכח חלקית ולא מספיק ממדיניות האף שעל, אצלנו דווקא מתמסרים לחשבון נפש. בעוד אנחנו מבקשים שלא יקראו לנו שמאל הם מובילים מהלכים של הכשרת הלא חוקי בהתנחלויות מבודדות והורסים את הדמוקרטיה. זאת הסכנה האמיתית לציונות", עקצה.

"פוליטית זאת הדרך שהביאה למחנה הציוני 24 מנדטים וקדימה בראשותי עם אותה דרך השיגה 28 מנדטים", אמרה. "אנחנו צודקים והם יכולים לקרוא לנו איך שהם רוצים. שמאל, ימין או מרכז".

ח"כ כבל, שנכנס לישיבת הסיעה באיחור, הקשיב לדברים אך לא הגיב. בשלב השאלות נשאל גבאי האם הוא מתכוון להמשיך בשותפות במחנה הציוני עם ציפי לבני והתנועה, ועל כך השיב: "אני מקווה מאוד שנמשיך ביחד אבל אני לא יכול להתחייב. זה תלוי בשני הצדדים".