מליאת הכנסת הפילה היום (רביעי) ברוב של 67 מתנגדים מול 14 תומכים את הצעת החוק של ח"כ ג'מל זחאלקה לביטול המוסדות הלאומיים, בהם הסוכנות היהודית, קק"ל, קרן היסוד וההסתדרות הציונית. לאלו מביניכם ששואלים את עצמם מי הוא חבר הכנסת שהצטרף ל-13 חברי סיעת הרשימה המשותפת והצביע בעד הצעת החוק, התשובה היא חבר הכנסת זוהיר בהלול מהמחנה הציוני.

ההצבעה של ח"כ בהלול עוררה סערה בקרב פעילי מפלגת העבודה, כאשר בקבוצות וואטסאפ פנימיות עלתה קריאה לדרוש את הדחתו משורותיה. חברת הכנסת לאה פדידה אמרה כי "תנועת העבודה היא תנועה ציונית. תפיסת העולם שלנו היא הגנה, עבודה ושלום. אלו ערכי התנועה שלנו ואי אפשר לקבל את המנדט של מפלגת העבודה ולדחות את ערכיה. אם ח״כ בהלול לא מקבל את ערכי תנועת העבודה זו זכותו, אך חובתו להחזיר את המנדט. כמו שאין מקום בתוכנו לקפיטליזם חזירי, כך אין מקום אצלנו לאנטי ציונות".

חברת הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית, דבי בן עמי דרשה אף היא להדיח את ח"כ בהלול ואף פנתה בנושא ליו"ר המפלגה, אבי גבאי. "אני מתביישת שהאיש הזה מייצג אותי ואת חבריי למחנה הציוני בכנסת", צייצה בטוויטר, "קוראת ליו"ר המפלגה שלי אבי גבאי, ליו"ר האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג, ולחבריי חברי הכנסת לפעול בכל דרך להדיחו מהמפלגה. בוש לך זוהיר בהלול. המוסדות הלאומיים הם נכס צאן ברזל במדינת ישראל , המדינה היהודית והדמוקרטית".


ח״כ איתן כבל אמר כי ״אני מתנגד התנגדות נחרצת להצעת חוק זו, המוסדות הלאומיים הם נדבך חשוב בתנועה הציונית עד ימינו אנו. יחד עם זאת, אני מבין לליבו של חברי ח״כ זוהיר בהלול ומכבד גם אם לא מקבל את הצבעתו".

יו"ר קקל, דניאל עטר, אמר כי "כנסת ישראל קיבלה את ההחלטה הציונית הנכונה כשהחליטה לדחות את הצעת החוק לביטול המוסדות הלאומיים ובהם קק"ל. בימים אלו שבהם תושבי הדרום סופגים התקפות בלתי פוסקות מצד החמאס ועובדי קק"ל נלחמים ללא הרף בטרור העפיפונים, מדהים לגלות שבכנסת ישראל יושבים ח"כים שיעשו הכל כדי להפסיק את העשייה הציונית של קק"ל. אני קורא ליו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, להדיח את ח"כ זוהיר בהלול ממפלגת העבודה. אין במפלגתנו מקום למי שחותר תחת המוסדות הציוניים שתורמים רבות כל-כך למדינת ישראל. קק"ל תמשיך בעשייה הענפה שלה לטובת מדינת ישראל ותושביה".
 
כזכור, באוקטובר האחרון אמר גבאי כי לבהלול לא יהיה מקום ברשימת המחנה הציוני בבחירות הבאות. גבאי אמר בראיון בגלי צה"ל כי יפעל "שאנשים שיוצאים בהצהרות קיצוניות, שלא מקדמות את האינטרסים של ציבור הבוחרים שלהם, לא יהיו ברשימת המחנה הציוני". 
 
העימות בין השניים הגיע לאחר שח"כ בהלול אמר כי לא יגיע לטקס בכנסת לציון 100 שנים להצהרת בלפור. מקורביו של יו"ר המפלגה אמרו אז כי הוא זעם על התבטאויותיו של בהלול ורמזו שלא ימשיך להיות ברשימה המפלגה לכנסת הבאה". 

בתגובה לתקרית הנוכחית סביב הצבעתו על הצעת החוק של ח"כ זחאלקה אמר בהלול כי "אני שלם ועומד מאחורי הצבעתי. מי שמכיר את הצעת החוק ואת אופיים של המוסדות הלאומיים, מבין שאין ביכולתו של ח"כ המייצג את המיעוט הערבי לא להתנגד למוסדות אשר כל מטרתם היא העדפה של יהודים על פני ערבים".



ח"כ זחאלקה שהגיש את הצעת החוק המדוברת אמר בתגובה לדרישה להדיח את בהלול כי הוא "הקשיב היטב לנימוקים שהצגתי, השתכנע והצביע בהתאם. מפלגת העבודה מצהירה כל יום שאין מקום לערבים בשורותיה. להזכירכם היו מנהיגים בעבודה שקראו לבטל כליל מוסדות אלה וביניהם יוסי ביילין כשהיה בעבודה. מפלגה זו דוהרת ימינה בקצב מסחרר ומתחילה לעקוף את הליכוד".