יום אחרי שנפגש עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראש הממשלה בנימין נתניהו נחת הלילה (שלישי) בפריז וצפוי בהמשך היום להיפגש עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון. גם בפגישה עם מקרון, כמו זו עם מרקל, צפוי נתניהו להגדיש את הנושא האיראני, ולתמוך בגישה אירופית חריפה יותר מול הרפובליקה האסלאמית, בדגש על שינוי הסכם הגרעין.



זהו ביקורו הראשון של נתניהו באירופה לאחר פרישתה של ארה”ב מהסכם הגרעין. שלוש המעצמות - בריטניה, גרמניה וצרפת - עדיין מאמינות כי הדרך הנכונה לבלימת הגרעין האיראני היא במסגרת ההסכם שנחתם בשנת 2015 בתקופתו של נשיא ארה”ב הקודם ברק אובמה. עם זאת, באירופה קיים רצון להתגמש לקראת ארה”ב וישראל ולהכניס בהסכם תיקונים שיכללו גם סנקציות נגד ניסויים בטילים בליסטיים. אחרי הפגישה עם מקרון, ימשיך נתניהו לבריטניה - שם הוא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה תרזה מיי.

במסיבת עיתונאים משותפת שקיימו נתניהו ומרקל לאחר הפגישה ביניהם, הדגישה הקנצלרית את חשיבות היחסים בין שתי המדינות ואמרה: “אחרי הפשע הגדול של השואה אנחנו עומדים כאן כבני ברית, אבל אנחנו צריכים לעבוד על כך כל יום”.  מרקל התייחסה לנושא האיראני ואמרה שאל אף חילוקי הדעות בין המדינות בנושא, היא מבינה את הסכנה שנשקפת מטהרן לישראל. נתניהו אמר בתום המפגש כי “סנקציות על איראן עוצרות את מכונת הכסף שמממנת את הטרור”. 

אנגלה מרקל ובנימין נתניהו. צילום: חיים צח, לע"מ
אנגלה מרקל ובנימין נתניהו. צילום: חיים צח, לע"מ


"עומדים מאחורי הסכם הגרעין, אבל מבינים את החשש הישראלי"
 
“שוחחנו כמובן על עניינים מדיניים. על הסכם הגרעין כמו גם על ההשפעה של איראן בסוריה. למרות שיש לנו חילוקי דעות על הצלחתו של הסכם הגרעין, גרמניה לא ביטלה את ההסכם ואנחנו עומדים מאחוריו”, אמרה הקנצלרית. “אבל אנחנו כן מבינים שההשפעה האיראנית פוגעת בביטחון הכללי של ישראל. ואנחנו מבינים את החשיבות של בחינה מחדש של הניסויים הבליסטיים שאיראן עושה”.
 
גם ראש הממשלה הדגיש כמובן את האיום האיראני על הסכנה לשלום העולם ואמר: “אני חושב שהאתגר הגדול שהעולם ניצב מולו היום הוא האיום שמגיע מקבוצות אסלאמיות קיצוניות, שמנסות להשיג נשק גרעיני. חמינאי אמר רק אתמול שצריך לסלק את ישראל כי היא סרטן. רק לפני 70 שנה מישהו אמר שצריך להשמיד את העם היהודי”. 
 
לדברי נתניהו, “איראן קוראת להשמדת ישראל ומנסה להשיג גם נשק גרעיני, שוחחנו הקנצלרית ואני על הניסיונות האלה, ואני חושב שזה חשוב שהסוכנות לאנרגיה אטומית תבחן את המידע הזה, המידע הרחב הזה. חשוב למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני ואני שוב אומר שאנחנו לא ניתן לזה לקרות”. 

לשאלת "מעריב־השבוע" האם ישראל מקבלת את האפשרות כי ההבנות על נסיגה איראנית מדרום סוריה הן בבחינת צעד ראשון שאולי כדאי לישראל לקבל אותו, אמר נתניהו: “אני חושב שיש סיכוי, כשאתה מציב יעד שאתה הולך אליו, אתה יכול להגיע לשם. אני אמרתי שאנחנו רוצים שאיראן תצא מכל סוריה. הצבתי יעד נגד הסכם הגרעין ובמידה מרובה השגתי אותו”.
 
לשאלה האם ישראל רוצה את נשיא סוריה בשאר אסד בגולן הסורי, השיב נתניהו: “לא אמרתי את זה אבל אנחנו בוודאי לא רוצים שהאיראנים יהיו שם”