ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא בימים אלו בביקור מדיני באירופה, ואחרי פגישה עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אתמול בברלין, היום (שלישי) הוא נפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. לאחר מכן ייצא נתניהו ללונדון, שם ייפגש עם ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי.


בדבריו לאחר הפגישה עם הנשיא הצרפתי, אמר נתניהו כי "כל הדמוקרטיות שותפות לאותם אתגרים ויש איום אחד ובו שתי מילים - 'האסלאם הרדיקלי'. טרוריסטים של דאעש נלחמים במזרח התיכון ומגיעים ופוגעים במדינות הדמוקרטיות כמו צרפת". בנוגע להתבססות האיראנית בסוריה אמר נתניהו: "הדבר השני אלה המיליציות השיעיות שמובלות על ידי איראן. אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי למנוע זאת. ישראל עושה כל שביכולתה". 

"לא ביקשתי ממקרון לסגת מההסכם, הלחץ הכלכלי יעשה את שלו"


על הסכם הגרעין, אמר ראש הממשלה כי "ארכיון הגרעין הוכיח שאיראן מעוניינת בתכנית גרעין צבאית ואני חושב שזה הזמן להפעיל עליה לחץ. לא ביקשתי ממקרון לעזוב את ההסכם - אני חושב שהלחץ הכלכלי הוא זה שיעשה את מה שצריך".

"בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני ציין כי "יש אנשים ששואלים את עצמם איפה יש להעביר את הגבול בירושלים. אבל המשרד שלי שם והכנסת שם ובית המשפט העליון שם וזו עובדה. זה לא הולך להשתנות. השלום נשען על עובדות".

נשיא צרפת מקרון אמר לאחר פגישתו עם נתניהו כי הוא ציין בפניו את רצון המדינות לשמור על הסכם הגרעין. "הרצון שלנו הוא להתקדם לביטחון טוב יותר באזור. הסכם הגרעין הוא צעד אחד לקראת המטרה הזאת. לכן אנחנו צריכים לבחון את המצב אחרי 2025 ואת הניסויים בטילים בליסטיים על ידי איראן. אני חושב שאנחנו יכולים לדבר על רצון משותף וליצור מכניקה טובה בין הקבוצות בראשות פריז". 
 
מקרון ונתניהו בארמון האליזה. צילום: חיים צח, לע"מ
 
"אנחנו כמובן נחושים להילחם בחוסר היציבות בסוריה", הוסיף מקרון בנושא האיראני, "אני חושב שמנגנון התכנון הזה וההתפתחויות שנעשה בשבועות הקרובים אלה יהיו האלמנטים שיביאו לפתרון. זה מה שאמרתי כשהייתי ברוסיה וגם אמרתי לנתניהו".

על הסוגיה הפלסטינית אמר מקרון: "אנחנו מאמינים בפתרון ארוך טווח המבוסס על שתי מדינות לשני עמים וירושלים היא בירה לשני העמים. אמרתי לראש הממשלה והבעתי את חששי בנוגע לאיומים על תהליך השלום. אנחנו מגנים כל אלימות כלפי אזרחים, במיוחד מה שקרה בשבועות האחרונים בעזה. אנחנו כמובן מגנים כל אלימות כלפי אזרחים ישראלים על ידי קבוצות שונות ובראשן חמאס".

כשנשאל האם מדינתו מתכוונת להכיר בפלסטין, אמר מקרון כי "זה ייתפס כצעד חד צדדי. כמו שעשו האמריקאים עם העברת השגרירות ואנחנו חושבים שזה מוביל לאלימות. אינני יודע איך אתם התרשמתם, אבל כשחוגגים אירוע כזה ויש אנשים שמתים, אינני חושב שזה חג. וזה לא עוזר לשלום".

נתניהו ומקרון. צילום: חיים צח, לע"מ


עוד הוסיף: "אמרתי לנתניהו שצרפת מעוניינת להתקדם ולמצוא פתרון למשבר ההומניטרי בעזה. שוחחנו גם על התהליכים שעשינו עם ירדן. אני מקווה שנוכל להביא לפתרון, מדובר במשבר רציני".

ירושלים העבירה מסרים לטהרן בתיווך צרפתי

על פי פרסום ב"חדשות עשר", לדברי בכיר צרפתי, ישראל פנתה לפני כשבועיים לצרפת וביקשה שתעביר מסר לאיראן בנושא פעילותה הצבאית בסוריה וזאת על רקע התקיפות הישראליות נגד יעדים איראניים במדינה. עוד צוין, כי המסר אכן הועבר על ידי צרפת לבכירים איראנים אולם הבכיר סירב למסור פרטים לגבי תוכנו. לדבריו של הבכיר, צרפת מעבירה את המסרים בעיקר לאנשיו של הנשיא רוחאני. 
 
הבכיר הצרפתי הוסיף כי בחודשים האחרונים העבירה צרפת כמה פעמים מסרים מישראל לאיראן בנוגע לפעילותה בסוריה וכן לגבי תמיכתה בחיזבאללה בלבנון.